Inleiding:
Zie bijgevoegde notitie "Friese Merenproject H 2e Herijking"
Argumenten:
Ad a.
In juni 2006 werd een gemeentelijke bijdrage voorzien van 5,5 min. Tijdens de 1e herijking
in oktober 2007 werd dit teruggebracht tot 4,5 min. De financiële situatie van de gemeente
noopte daartoe. Van die 4,5 min in inmiddels 2,4 min beschikbaar gesteld door uw raad
(meest recente besluitvorming 9 oktober 2007). Dezelfde financiële situatie maakt echter dui
delijk dat de resterende gemeentelijke bijdrage 2,1 min) niet langer verwacht mag worden.
Deze constatering betekent dat één der partijen (gemeente) niet langer in staat is om de Be
stuurlijke Afspraken van juni 2006 en oktober 2007 volledig na te komen. Voor de andere
partij (provincie) leidt deze constatering tot een heroverweging van haar positie binnen de
samenwerking. In opdracht van de Stuurgroep H is daarom onderzocht op welke wijze en
onder welke voorwaarden het projectenprogramma gezien de omstandigheden toch zo opti
maal mogelijk kan worden afgerond. Dit heeft geleid tot de voorliggende 2e herijking. Essentie'
daarvan is dat er enkele projecten zijn benoemd die naar de mening van de Stuurgroep H
urgent zijn. Door het alsnog realiseren van deze urgente projecten kan het programma H
weliswaar voortijdig, op een acceptabele manier worden afgerond.
Ad b.
In april 2008 bent u door toenmalig wethouder AJ de Vries per memo geïnformeerd over de
wens van Jirnsum met betrekking tot het verhogen van de Sylsbrêge. De door het dorp geko
zen variant behelsde een nieuwe brug én een nieuw weggedeelte. Deze variant blijkt echter
1,3 min duurder dan een variant waarbij er een nieuwe brug vlak naast de huidige komt zon
der een nieuw aan te leggen weggedeelte. De gemeente zou 600.000 bijdragen in dit pro
ject. Nu echter geen aanvullende gemeentelijke bijdragen meer mogelijk zijn (zie 1e argument)
heeft de provincie moeten besluiten te kiezen voor de goedkoopste variant.
De provincie heeft verder aangeboden om het project Sylsbrêge met eigen provinciale midde
len en op eigen risico te realiseren. Omdat het echter een gemeentelijke brug betreft is in
stemming van de gemeente vereist. De exacte afspraken tussen gemeente en provincie die
nen in een nadere overeenkomst te worden vastgelegd.
Ad c.
Het acceptabel afronden van het Waterfront vraagt met name nog aandacht voor het voor
zieningenniveau. De provincie heeft in de Stuurgroep H+ aangegeven hiervoor een subsidie
budget van 1,0 min beschikbaar te willen stellen indien overeenstemming kan ontstaan
over de exacte nadere invulling van het Waterfront. Het is dus zaak om aan gemeentelijke
kant een projectplan op te stellen en dit aan de provincie voor te leggen met het verzoek tot
subsidiëring tot maximaal 1,0 min.
Momenteel is de projectorganisatie reeds bezig met het inventariseren van de wensen en
mogelijkheden voor die nadere invulling van het Waterfront. Belangrijke elementen daarbij
zijn:
de wens van GWS om aansluitend op haar huidige locatie tot vernieuwing en uitbrei
ding van haar haven te komen;
de wens van de Initiatiefgroep Zeilcentrum Grou om in de oksel van de strekdam een
accommodatie te realiseren voor de diverse zeil- en andere watersportverenigingen;
de wens van de gemeente om voldoende modern sanitair in het gehele Waterfront be
schikbaar te hebben én om achter de strekdam ruimte te kunnen bieden aan grotere
schepen (denk aan forse plezierjachten, skûtsjes, etc.);
Pagina 2
3 02 raadsvoorstel 2e herijking/ /2