2. T HERIJKING
De financiële situatie van de gemeente vraagt heroverwegingen op nagenoeg alle fronten.
Dit geldt dus ook voor het Friese Merenproject H+. In essentie zijn er dan twee opties:
[a] stoppen met H+ of [b] opnieuw herijken zodanig dat de urgente projecten alsnog worden
uitgevoerd.
2.1 Urgente projecten
Binnen het gemeentelijke pakket zijn enkele projecten op dit moment in voorbereiding:
Sylsbrêge Jirnsum, Waterfront Passantenhaven deel 2 (achter strekdam) en Waterfront
Sanitaire voorzieningen. Op zich is het mogelijk deze voorbereidingen af te breken en
daarmee H+ stop te zetten. Dat zou echter betekenen dat een door de provincie zeer
gewenst project (Sylsbrêge Jirnsum) niet wordt gerealiseerd. Verder betekent het ook dat het
Waterfront Grou min of meer half afgemaakt blijft liggen.
Urgentie Svlsbrêae Jirnsum
De provincie hecht groot belang aan het verhogen van de huidige brug in Jirnsum. Dat maakt
het namelijk mogelijk een vaarroute te realiseren vanaf Akkrum via Jirnsum naar Grou of
vanaf Jirnsum via Reduzum naar de Middelseeroute. Naast de bestedingsimpuls die dit voor
het dorp Jirnsum oplevert is een ander groot voordeel het scheiden van beroeps- en
recreatievaart op het PM-kanaal tussen Akkrum, Grou en Jirnsum.
Het was de bedoeling de brug te verhogen tot 3.00m. Dit is echter bijgesteld tot 2.50m omdat
Provinciale Staten eind 2008 besloten de verhoging van de -verderop liggende- spoorbrug
Grou en de brug in de A32 vooralsnog uit te stellen. Met die 2.50m wordt nu aangesloten bij
de doorvaarthoogtes in de Middelseeroute. Ondanks deze lagere hoogte blijft er sprake van
significatie voordelen voor de bestedingen aan de wal én de veiligheid op het water
(scheiden beroeps- en recreatievaart). Dit maakt het verhogen van de Sylsbrêge in Jirnsum
tot een urgent project.
De provincie heeft een risico-analyse opgesteld voor de brug in Jirnsum. Dat gaf de
volgende uitkomsten:
Alternatief 1 (nieuwe brug 2.50m naast oude brug zonder nieuwe rondweg) kost €2,3
min. Alternatief 2 (nieuwe brug 2.50m verderop en nieuwe rondweg) kost ruim 3,6 min.
Alternatief 2 was keuze van dorp maar is gezien de omvang van het restbudget niet
haalbaar. Provincie zet daarom in op alternatief 1 aangevuld met (indien nodig)
gemeentelijke maatregelen voor verkeersveiligheid.
Provincie is bereid om als trekker (en risicodrager) op te treden. Men vraagt dan echter
wel medewerking van de gemeente (o.a. besluit om brug te vervangen, acceptabele
leges, medewerking procedures, eventueel aanvullende verkeersmaatregelen, etc.).
Verder is ook een zorgvuldige communicatie richting dorp en omwonenden cruciaal. De
exacte afspraken tussen gemeente en provincie dienen in een overeenkomst te worden
vastgelegd.
Urgentie Waterfront
Indien onverhoopt wordt besloten om te stoppen met H+ zal dit voor het Waterfront
betekenen dat de investeringen die daarin reeds zijn gedaan onvoldoende extra rendement
opleveren. Cruciale zaken als enkele grote ligplaatsen voor zogenaamde "onmogelijke"
schepen en voldoende modern sanitair ontbreken namelijk nog. Het adequaat afhechten van
het Waterfront is daarmee eveneens urgent. Het gaat dan dus met name om het creëren van
5