onderhoud beduidend beneden het niveau komen te liggen dan nu in de begroting 2010-2014
opgenomen. Afhankelijk van het toegestane bestedingsniveau voor de uitvoering van de beheer-
plannen zullen dus nog kwaliteitskeuzes moeten worden gemaakt en prioriteiten moeten worden
bepaald.
Op basis van een nog te maken analyse op het niveau van de clusters van de algemene uitkering
uit het gemeentefonds (zie ook kanttekening 1kunnen structurele budgetaanpassingen per be-
heerplan plaatsvinden. Vooruitlopend hierop is het structurele budget per 1 januari 2009 met 1
miljoen verhoogd. Het betreft hier een door de provincie goedgekeurde begrotingswijziging 2009.
Voor het jaar 2009 is bij de behandeling van de najaarsnota 2009, zonder directe koppeling met
de beheerplannen, een bestedingsplan vastgesteld. In het tripartite overleg heeft het Rijk aange
geven dat voor het jaar 2010 de basis voor de besteding van het structureel budget moet wor
den gevonden in de opgestelde beheerplannen (dus aantoonbaar structureel onderhoud).
Ten aanzien van het achterstallig onderhoud (in totaal 34 miljoen; de incidentele component
van het onderhoudsprobleem) is rekening gehouden met een termijn van 5 jaar voor het wegwer
ken van dit onderhoud. Het Rijk zal een aanzienlijk deel van de geraamde kosten niet meenemen
bij de bepaling van het relevante begrotingstekort. Derhalve zijn nog fors extra gemeentelijke fi
nanciële inspanningen nodig om de waarde van onze kapitaalgoederen op een aanvaardbaar ni
veau te brengen en te houden.
Bij de behandeling van de voorjaarsnota 2010 verwachten wij de saneringstaakstelling ten aan
zien van het beheer van onze kapitaalgoederen in fasering en bedrag concreet te kunnen maken.
2. Efficiëntieverhoging functioneren organisatie: €0,3 miljoen
Directie en management zien mogelijkheden te komen tot een kostenreductie op de bedrijfsvoe
ring zoals het niet vervullen van een aantal in de nota bedrijfsvoering wenselijk geachte functies
en door natuurlijk verloop. De fasering voor het bereiken van de maximale omvang van deze taak
stelling moet nog worden uitgewerkt; dat geldt eveneens de détails van de afspraken. Verder zijn
eerst zijn nog nadere over- en afwegingen nodig zoals op de hierna vermelde aspecten:
a. De organisatie heeft niet de beschikking over een budget voor inhuur van derden. Indien
we besluiten tot formatiereductie waarbij tevens elke aanwezige ruimte uit onze begro
tingspost personeelskosten wordt gehaald, zal eventuele noodzaak (langdurige ziekte,
moeilijk te vervullen vacatures) tot externe inhuur niet meer ten laste van de onderuitput
ting (deze verdwijnt vrijwel volledig) kunnen worden gebracht.
b. De herindeling zal met name zodra er een projectorganisatie voorbereiding herindeling
wordt gevormd met aanzienlijke extra inspanningen worden geconfronteerd. Afgezien van
de extra druk op de organisatie, die de organisatie uit min of meer praktische overwegin
gen zelf ter hand zal moeten nemen, zal er ook rekening moeten worden gehouden met
aanvullende personele maatregelen, die nopen tot de beschikbaarstelling van extra finan
ciële middelen (de frictiekosten van de herindeling).
c. De artikel 1 2-status vereist eveneens extra personele inzet (eigen inzet en externe experti
se). Het artikel 1 2-traject vergt hoogwaardige inzet om tot een goed resultaat te kunnen
komen. Ook met deze frictiekosten moet rekening worden gehouden.
Bij de behandeling van het definitieve saneringsplan zullen wij de saneringstaakstelling ten aan
zien van de efficiëntie in fasering en bedrag concreet maken met inachtneming van het vermelde
onder a,b en c.
3. Doorbelastingen organisatie: €0,3 miljoen
Inmiddels zijn de nodige rekenkundige exercities gemaakt tot herziening van de systematiek van
kostentoerekening c.q. kostenverdeling 2010 te komen. De uitkomsten daarvan worden nog na
der geanalyseerd mede in relatie tot deze taakstelling maar ook op het niveau van de clusters van
de algemene uitkering uit het gemeentefonds (zie ook kanttekening 1). Naar het zich thans laat
aanzien zal deze taakstelling niet ten volle worden bereikt. In het definitieve saneringsplan zullen
Pagina 2
4 02 RVsaneringsplanVersie130110/odgk/2