we alternatieve dekking aangeven. De effecten van het nog door ons te nemen besluit hierover
zullen wij toelichten in de voorjaarsnota 2010.
4. Kostendekkendheid: 0,1 miljoen
Dit wordt gerealiseerd vanaf 2010 op basis van het desbetreffende raadsbesluit de dato 14 de
cember 2009.
5. Activa: 0,7 miljoen
In het structureel meerjarenperspectief van de gemeente staan in de begroting kapitaallasten op
genomen voor investeringen met een economisch nut en voor investeringen met een maatschap
pelijk nut. Volgens de begrotingsvoorschriften mag een gemeente investeringen met een maat
schappelijk nut echter ook éénmalig afboeken. Voor een dergelijke actie is incidenteel geld nodig,
maar het levert in het financieel meerjarenperspectief structureel ruimte op (bijstelling 0,7 mil
joen). De boekwaarde van deze "activa" bedraagt ongeveer 8,7 miljoen.
Na overleg c.q. afstemming met het Rijk en de accountant willen wij een deel van deze taakstel
ling reeds verantwoorden in de jaarrekening 2009 ten laste van het eigen vermogen waardoor de
negatieve omvang ervan groter wordt. Voor nu gaat het met name om:
activa waar tegenover door verkoop of sloop geen object meer staat
verkeerd gehanteerde afschrijvingstermijnen gelet op levensduur
investeringen die zijn geactiveerd maar in één keer afgeschreven hadden kunnen/moeten
worden.
Als onderdeel van de controle op de jaarrekening 2009 zal de accountant dit onderdeel reeds
eind januari 2010 onder de loep nemen zodat we daarover een advies kunnen uitbrengen aan het
tripartite overleg. De opschoningsoperatie van onze activa voeren we verder uit bij het opstellen
van de saneringsbegroting.
6. Beleidsombuigingen: 1 miljoen
De totale lastenraming in de programmabegroting 2010 bedraagt ongeveer 62 miljoen. Het
overgrote deel ligt behoorlijk vast zoals op grond van wettelijke verplichtingen (via medebewind,
eigendommen, gemeenschappelijke regelingen, kapitaallasten, salarislasten etcetera), en is daar
door op korte termijn niet of slecht beïnvloedbaar. Een eerste inventarisatie heeft een omvangrijk
pakket (on)mogelijkheden op deze taakstelling opgeleverd.
Wij achten een ombuiging van 1 miljoen haalbaar. Er is echter nader onderzoek op de haalbaar
heid (ook in welk jaar), de gevolgen en de risico's nodig. Daarvoor ruimen wij voldoende tijd in
om tot afgewogen voorstellen te komen. De komende tijd worden per programma de beleidsom
buigingen op productniveau beschreven en van onderbouwing voorzien.
Verder vereisen het maken van beleidskeuzes op raadsniveau alsmede het participatieproces ten
behoeve van belanghebbenden een zorgvuldige voorbereiding en een duidelijk traject van inspraak
en besluitvorming.
7. Verhoging OZB: 0,2 miljoen
Dit wordt gerealiseerd vanaf 2010 op basis van het desbetreffende raadsbesluit de dato 14 de
cember 2009.
Verdere aanpak:
Het saneringsplan wordt opgesteld om een integraal overzicht van de saneringen te verkrijgen.
Dat plan geeft aan op welke wijze de gemeente invulling geeft aan de maximale inspanning om te
komen tot een sluitende begroting in 2015. Met andere woorden: hoe en waar saneert de ge
meente binnen de bestaande begroting? Het saneringsplan is in principe taakstellend voor het to
taalbedrag. Dat betekent dat tussen en binnen de voorstellen geschoven kan worden doch het
uiteindelijke resultaat dezelfde uitkomst zal moeten hebben. Het saneringsplan word zodanig
verwerkt in de voorjaarsnota 2010 dat per programma de ombuigingen/saneringen taakstellend
Pagina 3
4 02 RVsanenngspianVersiel 30110/odgk/3