2. 2® HERIJKING De financiële situatie van de gemeente vraagt heroverwegingen op nagenoeg alle fronten. Dit geldt dus ook voor het Friese Merenproject H+. In essentie zijn er dan twee opties: [a] stoppen met H+ of [b] opnieuw herijken zodanig dat de urgente projecten alsnog worden uitgevoerd. 2.1 Urgente projecten Binnen het gemeentelijke pakket zijn enkele projecten op dit moment in voorbereiding: Sylsbrêge Jirnsum, Waterfront Passantenhaven deel 2 (achter strekdam) en Waterfront Sanitaire voorzieningen. Op zich is het mogelijk deze voorbereidingen af te breken en daarmee H+ stop te zetten. Dat zou echter betekenen dat een door de provincie zeer gewenst project (Sylsbrêge Jirnsum) niet wordt gerealiseerd. Verder betekent het ook dat het Waterfront Grou min of meer half afgemaakt blijft liggen. Urgentie Svlsbrêae Jirnsum De provincie hecht groot belang aan het verhogen van de huidige brug in Jirnsum. Dat maakt het namelijk mogelijk een vaarroute te realiseren vanaf Akkrum via Jirnsum naar Grou of vanaf Jirnsum via Reduzum naar de Middelseeroute. Naast de bestedingsimpuls die dit voor het dorp Jirnsum oplevert is een ander groot voordeel het scheiden van beroeps- en recreatievaart op het PM-kanaal tussen Akkrum, Grou en Jirnsum. Dit maakt het verhogen van de Sylsbrêge in Jirnsum tot een urgent project. De provincie heeft een risico-analyse opgesteld voor de brug in Jirnsum. Dat gaf de volgende uitkomsten: Alternatief 1 (nieuwe brug 2.50m naast oude brug zonder nieuwe rondweg) kost 2.300.000. Alternatief 2 (nieuwe brug 2.50m verderop en nieuwe rondweg) kost ruim 3.600.000. Alternatief 2 was keuze van dorp maar is gezien de omvang van het restbudget niet haalbaar. Provincie zet daarom in op alternatief 1 aangevuld met (indien nodig) gemeentelijke maatregelen voor verkeersveiligheid. De gemeente wenst de nieuwe brug zo optimaal mogelijk aan te passen aan de wensen vanuit het dorp. Hiervoor is een gemeentelijk budget van maximaal 175.000 beschikbaar. De provincie is bereid om als trekker (en risicodrager) op te treden. Men vraagt dan echter wel medewerking van de gemeente (o.a. besluit om brug te vervangen, acceptabele leges, medewerking procedures, eventueel aanvullende verkeersmaatregelen, etc.). Verder is ook een zorgvuldige communicatie richting dorp en omwonenden cruciaal. De exacte afspraken tussen gemeente en provincie dienen in een overeenkomst te worden vastgelegd. Urgentie Waterfront Indien onverhoopt wordt besloten om te stoppen met H+ zal dit voor het Waterfront betekenen dat de investeringen die daarin reeds zijn gedaan onvoldoende extra rendement opleveren. Cruciale zaken als enkele grote ligplaatsen voor zogenaamde "onmogelijke" schepen en voldoende modern sanitair ontbreken namelijk nog. Het adequaat afhechten van het Waterfront is daarmee eveneens urgent. Het gaat dan dus met name om het creëren van enkele extra grote passantenplaatsen achter de stekdam en sanitaire voorzieningen nabij de Hellinghaven, nabij het Theehuis en op de Blikpôle. Verder ook zaken als uitbreiding voorzieningen dagrecreatie, voldoende vuilcontainers, voldoende mogelijkheden tot 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 77