Bruabedienina Staande Mastroute en Akkrum Met het openstellen van de Staande Mastroute is een cruciale vaarroute beschikbaar gekomen voor de vaarrecreant. Vanwege het bovengemeentelijke belang en de noodzakelijke verruiming van de bedieningstijden wil de provincie de mogelijkheid onderzoeken de brugbediening van de Palmabrêge over te nemen van de gemeente. Tijdens de 1e herijking zijn er afspraken gemaakt omtrent de verruiming van de brugbediening in Akkrum. Deze afspraken zijn nog niet (geheel) nagekomen. De provincie dringt hier wel op aan. Zo ziet de provincie graag dat de gemeente vanaf komend vaarseizoen voor de Weidlânbrêge en de Meinesleatbrêge structureel de verruimde bedieningstijden instelt conform het provinciale regime. In het conceptverslag van de Stuurgroep H+ (dd 18-11-09) wordt door de gemeente hierover het volgende opgemerkt: De brugbediening van de spoorbrug in Akkrum, De Palmabrêge in Wergea en de brug in Waden staan in de begroting van 2010. Door de adikel 12 status moet de gemeente mogelijk werken met de begroting van 2009. Om deze reden kan de gemeente geen duidelijke toezeggingen doen aan de provincie t.a.v. de verruiming van de brugbediening. De gemeente spreekt wel haar intentie uit om hieraan mee te werken. Gemeentelijke leges De gemeente hanteert een legesverordening waarbij de hoogte van de leges wordt berekend als een percentage van de bouwsom. Dit leidt ertoe dat grote infrastructurele projecten (als bijvoorbeeld de spoorbrug Akkrum) met zeer hoge leges worden geconfronteerd waarbij de kostprijs van de leges fors wordt overschreden. Tijdens de 1e herijking is overeengekomen dat hiervoor oplossingen gezocht zullen worden. Deze afspraak is in de stuurgroepvergadering van november 2009 herbevestigd maar is nog niet ingevuld. Conclusie Voorgesteld wordt om binnen het budget H+ een bedrag ad 150.000 te reserveren voor de onderhoudsbijdrage spoorbrug Akkrum en om verder een stelpost ad 250.000 te reserveren voor de gewenste brugbedieningen. 2.3 Kosten en financiering van herijkte programma Het herijkte programma zoals hiervoor beschreven kent de volgende kostenopbouw: Kosten van reeds gerealiseerde projecten 7.619.973 [zie 1.5] Benodigd voor urgente projecten 3.475.000 Benodigd voor risico Kompas 62.696 [1] Reservering voor afkoop spoorbrug Akkrum 150.000 Reservering stelpost brugbedieningen 250.000 Totaal benodigd 11.557.669 De financiering hiervan is als volgt: Gemeente 2.575.000 Provincie 6.436.320 Kompas 1.732.306 SRN 731.250 Derden 82.792 11.557.669 Toelichting [1] De beide kompasaanvragen zijn nagenoeg afgerond. De benodigde accountantsonderzoeken zijn inmiddels verricht. Mogelijkerwijs leidt dat tot een correctie op de subsidies van 62.696. Om die reden wordt dit bedrag meegenomen in de financieringsopzet van de 2e herijking. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 79