Bruabedienina Staande Mastroute en Akkrum
Met het openstellen van de Staande Mastroute is een cruciale vaarroute beschikbaar
gekomen voor de vaarrecreant. Vanwege het bovengemeentelijke belang en de
noodzakelijke verruiming van de bedieningstijden wil de provincie de mogelijkheid
onderzoeken de brugbediening van de Palmabrêge over te nemen van de gemeente.
Tijdens de 1e herijking zijn er afspraken gemaakt omtrent de verruiming van de
brugbediening in Akkrum. Deze afspraken zijn nog niet (geheel) nagekomen. De provincie
dringt hier wel op aan. Zo ziet de provincie graag dat de gemeente vanaf komend
vaarseizoen voor de Weidlânbrêge en de Meinesleatbrêge structureel de verruimde
bedieningstijden instelt conform het provinciale regime.
In het conceptverslag van de Stuurgroep H+ (dd 18-11-09) wordt door de gemeente hierover het volgende
opgemerkt: De brugbediening van de spoorbrug in Akkrum, De Palmabrêge in Wergea en de brug in Waden
staan in de begroting van 2010. Door de adikel 12 status moet de gemeente mogelijk werken met de begroting
van 2009. Om deze reden kan de gemeente geen duidelijke toezeggingen doen aan de provincie t.a.v. de
verruiming van de brugbediening. De gemeente spreekt wel haar intentie uit om hieraan mee te werken.
Gemeentelijke leges
De gemeente hanteert een legesverordening waarbij de hoogte van de leges wordt berekend
als een percentage van de bouwsom. Dit leidt ertoe dat grote infrastructurele projecten (als
bijvoorbeeld de spoorbrug Akkrum) met zeer hoge leges worden geconfronteerd waarbij de
kostprijs van de leges fors wordt overschreden. Tijdens de 1e herijking is overeengekomen
dat hiervoor oplossingen gezocht zullen worden. Deze afspraak is in de
stuurgroepvergadering van november 2009 herbevestigd maar is nog niet ingevuld.
Conclusie
Voorgesteld wordt om binnen het budget H+ een bedrag ad 150.000 te reserveren voor de
onderhoudsbijdrage spoorbrug Akkrum en om verder een stelpost ad 250.000 te
reserveren voor de gewenste brugbedieningen.
2.3 Kosten en financiering van herijkte programma
Het herijkte programma zoals hiervoor beschreven kent de volgende kostenopbouw:
Kosten van reeds gerealiseerde projecten 7.619.973 [zie 1.5]
Benodigd voor urgente projecten 3.475.000
Benodigd voor risico Kompas 62.696 [1]
Reservering voor afkoop spoorbrug Akkrum 150.000
Reservering stelpost brugbedieningen 250.000
Totaal benodigd 11.557.669
De financiering hiervan is als volgt:
Gemeente 2.575.000
Provincie 6.436.320
Kompas 1.732.306
SRN 731.250
Derden 82.792
11.557.669
Toelichting
[1] De beide kompasaanvragen zijn nagenoeg afgerond. De benodigde accountantsonderzoeken zijn
inmiddels verricht. Mogelijkerwijs leidt dat tot een correctie op de subsidies van 62.696. Om die
reden wordt dit bedrag meegenomen in de financieringsopzet van de 2e herijking.
7