Financiële stand van zaken
Uit het financieel jaarverslag 2009 blijkt dat er over 2009 een voordeel is van 105.000, De
afwijking heeft verschillende oorzaken. In het jaar 2008 was er een positief resultaat welke als
resultaat bestemming voor 2009 is meegenomen. In 2009 is het bestemmingsplan Buitengebied
afgerond wat een hoge kostenpost was. Verder is er voortvarend verder gegaan met de actuali
satie. In 2009 is er minder gebruik gemaakt van externe expertise waardoor er minder lasten zijn.
Ook is er in 2009 nog een begrotingswijziging doorgevoerd met betrekking tot DURP (digitale
uitwisseling ruimtelijke plannen) waarbij uiteindelijk minder lasten waren dan in beginsel begroot.
Communicatie:
Elk half jaar wordt de projectrapportage teruggekoppeld aan de gemeenteraad.
Organisatie:
Intern: Zowel bestuur als diverse afdelingen worden betrokken: publiekszaken (RO, Milieu, BWT),
afdeling BOP, Openbare werken en Ondersteunende diensten. Deze afdelingen worden in een
vroeg stadium bij het proces betrokken opdat een goed bestemmingsplan wordt opgesteld.
Extern: bureau Witpaard - partners uit Zwolle werkt aan de actualisatie van de bestemmings
plannen voor diverse kernen. Ondersteuning in het actualiseringtraject wordt door dit bureau ver
leend in de vorm van de inzet van een medewerker van dit bureau op de afdeling BOP. BügelHa-
jema Adviseurs is ingeschakeld voor het opstellen van bestemmingsplan Terherne - Kom. Buro
Vijn is ingeschakeld voor het bestemmingsplan Grou-Kom.
Digitalisatie (DURP)
De verplichting van de digitale onderdelen is 1 januari 2010 van kracht geworden. Vanaf deze
datum zijn wij verplicht ruimtelijke plannen digitaal te maken, digitaal vast te stellen, digitaal te
gebruiken en digitaal beschikbaar te stellen. Deze verplichting geldt voor bestemmingsplannen die
op of na 1 januari 2010 als ontwerp bestemmingsplan ter visie worden gelegd.
Gemeente Boarnsterhim voldoet aan de standaardeisen van DURP. Er ligt een toezegging aan uw
raad voor een presentatie. Hiervoor is het noodzakelijk dat er inmiddels een aantal plannen zijn
welke conform deze nieuwe regelgeving is opgesteld zodat een goede uitleg gegeven kan wor
den. Deze presentatie zal tweede kwartaal 2010 plaatsvinden voorafgaand aan een raadsverga
dering. Ook het collega zal hiervoor uitgenodigd worden. U ontvangt hiervoor tzt een uitnodiging.
Over de digitale aspecten en de Wro is de afgelopen tijd veel informatie verschenen. Om u een
beeld te geven wat de digitalisatie inhoudt en wat de veranderingen zijn ten opzichte van de oude
bij u bekende werkwijze hebben wij onderstaand globaal enkele onderdelen weergegeven. Ener
zijds wordt uitgelegd (vrij technisch) wat de hele digitale verplichting in houdt en anderzijds
wordt uitgelegd hoe dit in de praktijk werkt voor de burger.
Een onderscheid in de periode tot 1 juli 2010 en de periode daarna is in hoofdlijnen als volgt:
Situatie tot 1 januari 2010
Het is vanuit de Wro verplicht om (ontwerp) bestemmingsplannen, voorbereidingsbeslui-
ten, tijdelijke ontheffingen, beheersverordeningen, provinciale verordeningen, rijks veror
deningen, aanwijzingen, inpassingsplannen, wijzigings- en uitwerkingsplannen en (ont
werp) projectbesluiten, structuurvisies elektronisch inclusief bijbehorende stukken be
schikbaar te stellen, echter zonder nadere technische vereisten;
Voor de overige Wro instrumenten is het elektronisch beschikbaar stellen niet verplicht;
Het hanteren van de RO Standaarden 2008 is niet verplicht, maar dit kan en mag wel;
Gemeenten kiezen binnen het overgangsjaar zelf het moment dat ze overstappen op de
digitale werkwijze conform de RO Standaarden 2008;
Pagina 3
projectrapportage actualisatie bestemmingsplannen /3