Financiële positie Heeren veen In de brieven van plaatselijk belang Aldeboarn en Terherne, alsmede in de brief onder 8 wordt zorg uitgesproken over de financiële situatie van Heerenveen. Dat stoelt vooral op de gedachte dat Heerenveen voornemens is de sportstad ambitie verder vorm te geven. Heerenveen heeft daarbij reeds verschillende keren te kennen gegeven financieel gezien die ambitie niet alleen te kunnen trekken. Zij heeft daarom een beroep gedaan op het Rijk en de provincie. Ook de provincie zal als toe zichthouder op de financiële situatie van de gemeenten in Friesland de ontwikkelingen in Heeren veen kritisch volgen. Zie ook de opmerkingen van de gedeputeerde Galema op dit punt. Aide Feanen In de brieven onder 1, 6,7 en 12 wordt ingegaan op in het bijzonder de Alde Feanen. Plaatselijk belang Warten voert verschillende argumenten aan voor het behoud van de relatie Warten - Alde Feanen (toedeling aan een sterke gemeente, het gecombineerde belang van Warten, Wergea Grou en Leeuwarden bij een goede ontwikkeling van de Alde Feanen). Pleatslik Belang Grou be nadrukt het in stand houden van de eenheid Pikmeer, de Burd, de Wijde Ee, de Alde Feanen en Goattum. Ook tijdens de informatieavond op 16 september jl. zijn deze argumenten vanuit andere hoek naar voren gebracht. De heer De Wolf benadrukt (brief 12) het historische aspect (de Alde Feanen maakt sinds mensenheugenis deel uit van Idaerderadeel), de waterrecreatieve en daarme de samenhangende economische belangen (verkoop watersportartikelen, de botenbouw, het bo- tenonderhoud en de botenverhuur, de jachthavens en de rondvaartboten) en de ervaring van de organisatie van Boarnsterhim met het beheer van de Alde Feanen. Wij constateren dat in het bijzonder de toeristisch recreatieve belangen, die de gemeente Leeu warden in het belang van haar inwoners heeft bij de verdere ontwikkelingen in dit gebied, parallel gaan met de belangen van Warten en Grou. Als toekomstige "medespeler" in het nationaal park Alde Feanen kan de nieuwe gemeente Leeuwarden die belangen door haar directe inbreng goed behartigen. Ook haar bijzondere kennis van de belangen van en haar interesse voor de natuur dra gen daaraan bij. Wij verwijzen in dit verband nog naar de notitie van het college van Burgemees ter en Wethouders van Leeuwarden d.d. 30 september 2010. In ons definitieve raadsvoorstel zul len wij de aangereikte ideeën overnemen. Wij komen daarmee terug op onze eerdere gedachte de Alde Feanen toe te voegen aan het grondgebeid van Tytsjerksteradiel. Herstel oude gemeenten Dit voorstel wordt gedaan in brief 9. Het volgen van dit voorstel is strijdig met de uitgangspun ten, die de raad heeft vastgesteld ten behoeve van de discussie over de toekomst van Boarnster him: een krachtige nieuwe bestuurlijke eenheid, die voor langere tijd een adequaat antwoord kan geven op de complexe problemen, waarmede een gemeente anno 2010 wordt geconfronteerd. Grenscorrec ties In de brief onder 1 wordt de veronderstelling uitgesproken dat zonder enigerlei vorm van een pro cedure kennelijk op de meest eenvoudige wijze ("gewoon natuurlijke grenzen volgen") een grens correctie mogelijk is. Weliswaar is een grenscorrectie een veel eenvoudiger procedure dan geldt voor een herindeling. Maar ook die procedure dient aan eisen te voldoen. Bovendien moet opge merkt worden dat een gemeente niet kan worden verdeeld met simpel het volgen van verschil lende grenscorrectie procedures. Daaraan is een bovengrens gesteld qua inwoners, die middels grenscorrectie van de ene naar de andere gemeente "administratief" zouden kunnen "verhuizen". Pagina 2 3 01 Reactienota zienswijzen herindeling (fed.raad DLG) def.2/odlb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 16