Financiële positie Heeren veen
In de brieven van plaatselijk belang Aldeboarn en Terherne, alsmede in de brief onder 8 wordt
zorg uitgesproken over de financiële situatie van Heerenveen. Dat stoelt vooral op de gedachte
dat Heerenveen voornemens is de sportstad ambitie verder vorm te geven. Heerenveen heeft
daarbij reeds verschillende keren te kennen gegeven financieel gezien die ambitie niet alleen te
kunnen trekken.
Zij heeft daarom een beroep gedaan op het Rijk en de provincie. Ook de provincie zal als toe
zichthouder op de financiële situatie van de gemeenten in Friesland de ontwikkelingen in Heeren
veen kritisch volgen. Zie ook de opmerkingen van de gedeputeerde Galema op dit punt.
Aide Feanen
In de brieven onder 1, 6,7 en 12 wordt ingegaan op in het bijzonder de Alde Feanen. Plaatselijk
belang Warten voert verschillende argumenten aan voor het behoud van de relatie Warten - Alde
Feanen (toedeling aan een sterke gemeente, het gecombineerde belang van Warten, Wergea
Grou en Leeuwarden bij een goede ontwikkeling van de Alde Feanen). Pleatslik Belang Grou be
nadrukt het in stand houden van de eenheid Pikmeer, de Burd, de Wijde Ee, de Alde Feanen en
Goattum. Ook tijdens de informatieavond op 16 september jl. zijn deze argumenten vanuit andere
hoek naar voren gebracht. De heer De Wolf benadrukt (brief 12) het historische aspect (de Alde
Feanen maakt sinds mensenheugenis deel uit van Idaerderadeel), de waterrecreatieve en daarme
de samenhangende economische belangen (verkoop watersportartikelen, de botenbouw, het bo-
tenonderhoud en de botenverhuur, de jachthavens en de rondvaartboten) en de ervaring van de
organisatie van Boarnsterhim met het beheer van de Alde Feanen.
Wij constateren dat in het bijzonder de toeristisch recreatieve belangen, die de gemeente Leeu
warden in het belang van haar inwoners heeft bij de verdere ontwikkelingen in dit gebied, parallel
gaan met de belangen van Warten en Grou. Als toekomstige "medespeler" in het nationaal park
Alde Feanen kan de nieuwe gemeente Leeuwarden die belangen door haar directe inbreng goed
behartigen. Ook haar bijzondere kennis van de belangen van en haar interesse voor de natuur dra
gen daaraan bij. Wij verwijzen in dit verband nog naar de notitie van het college van Burgemees
ter en Wethouders van Leeuwarden d.d. 30 september 2010. In ons definitieve raadsvoorstel zul
len wij de aangereikte ideeën overnemen. Wij komen daarmee terug op onze eerdere gedachte de
Alde Feanen toe te voegen aan het grondgebeid van Tytsjerksteradiel.
Herstel oude gemeenten
Dit voorstel wordt gedaan in brief 9. Het volgen van dit voorstel is strijdig met de uitgangspun
ten, die de raad heeft vastgesteld ten behoeve van de discussie over de toekomst van Boarnster
him: een krachtige nieuwe bestuurlijke eenheid, die voor langere tijd een adequaat antwoord kan
geven op de complexe problemen, waarmede een gemeente anno 2010 wordt geconfronteerd.
Grenscorrec ties
In de brief onder 1 wordt de veronderstelling uitgesproken dat zonder enigerlei vorm van een pro
cedure kennelijk op de meest eenvoudige wijze ("gewoon natuurlijke grenzen volgen") een grens
correctie mogelijk is. Weliswaar is een grenscorrectie een veel eenvoudiger procedure dan geldt
voor een herindeling. Maar ook die procedure dient aan eisen te voldoen. Bovendien moet opge
merkt worden dat een gemeente niet kan worden verdeeld met simpel het volgen van verschil
lende grenscorrectie procedures. Daaraan is een bovengrens gesteld qua inwoners, die middels
grenscorrectie van de ene naar de andere gemeente "administratief" zouden kunnen "verhuizen".
Pagina 2
3 01 Reactienota zienswijzen herindeling (fed.raad DLG) def.2/odlb/2