Die bovengrens is 10% van het totaal aantal inwoners van een gemeente. In onze gemeente
kunnen dus maximaal 1.930 inwoners op die manier "verhuizen".
Wij hebben ons nader laten informeren door het Ministerie van BZK over de vraag of in het kader
van een voorgenomen herindeling ook kan worden gekozen voor daarmede parallel lopende
grenscorrecties. De Programmadirectie Krachtig Bestuur van het ministerie stelt zich op het
standpunt "dat het wenselijk is dat eventuele grenscorrecties mee dienen te lopen in de procedu
re van herindeling, zodat de opsplitsing in één keer kan worden behandeld".
Complexiteit
In de brieven onder 1 en 10 worden opmerkingen gemaakt over de complexiteit van een herinde
ling met meer partners, dan wel een herindeling met een aantal grenscorrecties. Beide besturen
dorpsbelangen (Warten en Poppenwier) vinden in feite, dat de belangen van de dorpen een zoda
nig gewicht moet worden toegekend dat daaraan het probleem van de complexiteit, noch de
goede behartiging van de belangen van de medewerkers ook maar iets mag afdoen. Waar wij
spreken over het probleem van de complexiteit hebben wij niet alleen maar aandacht voor het
goede verloop van het proces, voor de kosten en/of de belangen van de medewerkers willen vra
gen, maar hebben wij daarbij ook gewezen op de houdbaarheid van het voorstel (gemis van een
duidige en krachtige motivering). Een verdergaande versnippering zou daaraan niet hebben bijge
dragen.
Fusie met Leeuwarden
In de brief onder 13 wordt gepleit voor het samengaan van geheel Boarnsterhim met Leeuwar
den. Daarvoor worden verschillende argumenten genoemd. Dit alternatief is in het rapport Wage-
naarHoes onderzocht. De gemeente, die dan ontstaat zou een weinig samenhangend geheel vor
men. Daarnaast is in het rapport vastgesteld dat geen der gesprekspartners deze gedachte als
een realistisch alternatief heeft gezien. Ook het dagelijks bestuur van de gemeente Leeuwarden
heeft zich in zijn position paper slechts zeer marginaal over deze variant uitgelaten. Ofschoon wij,
los van bovenstaande overwegingen, toch nadrukkelijk deze variant tegen het licht hebben ge
houden, heeft het ons niet kunnen overtuigen van een meerwaarde voor de bevolking.
Voldoen aan uitgangspunten
In de brief onder 1 5 wordt de situatie van de Lege Geaën getoetst aan de uitgangspunten voor
de beoordeling van de toekomst van de gemeente. Wij volgen de indeling van deze zeer specifie
ke reactie.
Wij merken in dat verband in eerste instantie op dat rond de vorming van Sudwest Fryslân veel
discussie is geweest over de omvang, de samenhang, het grote aantal dorpen, dat deel zou gaan
uitmaken van deze nieuwe gemeente en de passendheid van deze herindeling in toekomstige ont
wikkelingen rond de bestuurlijke organisatie van Fryslân. Tegen die achtergrond moet worden ge
keken naar de vraag of een samengaan van de Lege Geaën met die nieuwe gemeente een be
stendige oplossing zal zijn.
Voor de beoordeling van de samenhang en evenzeer voor de waardering van de passendheid in
een groter verband geldt zeker voor een deel van de nieuwe gemeente Sudwest Frysân dat daar
van sprake is. Maar ten aanzien van het geheel van de nieuwe gemeente kan dat moeilijk worden
vol gehouden. Toetsend aan deze uitgangspunten kan over de ligging van de Lege Geaën in rela
tie tot Leeuwarden overigens een vergelijkbare redenering worden gehouden. Wij tekenen daarbij
aan dat de aansluiting van de Lege Geaën bij Leeuwarden leidt tot een nieuw geheel van dorpen,
Pagina 3
3 01 Reactienota zienswijzen herindeling (fed.raad DLG) def.2/odlb/3