Die bovengrens is 10% van het totaal aantal inwoners van een gemeente. In onze gemeente kunnen dus maximaal 1.930 inwoners op die manier "verhuizen". Wij hebben ons nader laten informeren door het Ministerie van BZK over de vraag of in het kader van een voorgenomen herindeling ook kan worden gekozen voor daarmede parallel lopende grenscorrecties. De Programmadirectie Krachtig Bestuur van het ministerie stelt zich op het standpunt "dat het wenselijk is dat eventuele grenscorrecties mee dienen te lopen in de procedu re van herindeling, zodat de opsplitsing in één keer kan worden behandeld". Complexiteit In de brieven onder 1 en 10 worden opmerkingen gemaakt over de complexiteit van een herinde ling met meer partners, dan wel een herindeling met een aantal grenscorrecties. Beide besturen dorpsbelangen (Warten en Poppenwier) vinden in feite, dat de belangen van de dorpen een zoda nig gewicht moet worden toegekend dat daaraan het probleem van de complexiteit, noch de goede behartiging van de belangen van de medewerkers ook maar iets mag afdoen. Waar wij spreken over het probleem van de complexiteit hebben wij niet alleen maar aandacht voor het goede verloop van het proces, voor de kosten en/of de belangen van de medewerkers willen vra gen, maar hebben wij daarbij ook gewezen op de houdbaarheid van het voorstel (gemis van een duidige en krachtige motivering). Een verdergaande versnippering zou daaraan niet hebben bijge dragen. Fusie met Leeuwarden In de brief onder 13 wordt gepleit voor het samengaan van geheel Boarnsterhim met Leeuwar den. Daarvoor worden verschillende argumenten genoemd. Dit alternatief is in het rapport Wage- naarHoes onderzocht. De gemeente, die dan ontstaat zou een weinig samenhangend geheel vor men. Daarnaast is in het rapport vastgesteld dat geen der gesprekspartners deze gedachte als een realistisch alternatief heeft gezien. Ook het dagelijks bestuur van de gemeente Leeuwarden heeft zich in zijn position paper slechts zeer marginaal over deze variant uitgelaten. Ofschoon wij, los van bovenstaande overwegingen, toch nadrukkelijk deze variant tegen het licht hebben ge houden, heeft het ons niet kunnen overtuigen van een meerwaarde voor de bevolking. Voldoen aan uitgangspunten In de brief onder 1 5 wordt de situatie van de Lege Geaën getoetst aan de uitgangspunten voor de beoordeling van de toekomst van de gemeente. Wij volgen de indeling van deze zeer specifie ke reactie. Wij merken in dat verband in eerste instantie op dat rond de vorming van Sudwest Fryslân veel discussie is geweest over de omvang, de samenhang, het grote aantal dorpen, dat deel zou gaan uitmaken van deze nieuwe gemeente en de passendheid van deze herindeling in toekomstige ont wikkelingen rond de bestuurlijke organisatie van Fryslân. Tegen die achtergrond moet worden ge keken naar de vraag of een samengaan van de Lege Geaën met die nieuwe gemeente een be stendige oplossing zal zijn. Voor de beoordeling van de samenhang en evenzeer voor de waardering van de passendheid in een groter verband geldt zeker voor een deel van de nieuwe gemeente Sudwest Frysân dat daar van sprake is. Maar ten aanzien van het geheel van de nieuwe gemeente kan dat moeilijk worden vol gehouden. Toetsend aan deze uitgangspunten kan over de ligging van de Lege Geaën in rela tie tot Leeuwarden overigens een vergelijkbare redenering worden gehouden. Wij tekenen daarbij aan dat de aansluiting van de Lege Geaën bij Leeuwarden leidt tot een nieuw geheel van dorpen, Pagina 3 3 01 Reactienota zienswijzen herindeling (fed.raad DLG) def.2/odlb/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 17