omdat Skarsterlân een plattelandsgemeente wil blijven en Hcerenveen grootsteedse aspiraties heeft. Aantrekkingskracht Skarsterlân en oriëntatie op Jonre. Wanneer inwoners van Terheme met het openbaar vervoer naar Heerenveen gaan voor een bezoekje aan het administratief en bestuurlijk centrum, waaraan zc -ook nu we op grote schaal internetten - niet kunnen ontkomen, moeten zc minimaal 'over twee verenk Met een gang naar genoemd centrum in Joure worden ze met "De Frysker" keurig voor Heeremastate afgezet. De inwoners van Terherne kunnen gebruik maken van instituten die met gemeentelijke middelen in stand worden gehouden en dus specifiek bedoeld zijn voor de eigen gemeentelijke inwoners. Wanneer bijvoorbeeld kinderen uit Terherne gebmik willen maken van muziekonderwijs, kunnen ze gemakkelijk op de fiets naar "lt Toanhûs" in Joure. Ook is er de bekende uitstekende busverbinding. Wanneer ze echter op Heerenveen zijn aangewezen, ligt dit een stuk moeilijker. Op de fiets is eigenlijk geen optie. Het openbaar vervoer heeft aansluitingsproblemen. Dus zullen ouders, kinderen met de auto moeten halen en brengen. Skarsterlân heeft volgens het meeijarenplan een gezonde financiële positie (eind 2014 14 miljoen reserves), terwijl Heerenveen op dezelfde datum ongeveer 3,5 miljoen reserves heeft. - Het MKB heeft Skarsterlân de prijs toegekend van de meest MKB-vriendelijke gemeente van Noord Nederland. Dit heeft ongetwijfeld bijgedragen aan een laag werkeloosheidspercentage in april 2010 van 4,1% (Heerenveen: 6,5%). Als plattelandsgemeente is Skarsterlân heel duidelijk over dorpshuizen in 2010. Voor nieuwbouw 230.000 en voor renovatie 148.000. Waarbij 20% voor eigen rekening van het dorp komt. Heerenveen stelt voor 3 jaar 400.000 133.000 per jaar) beschikbaar als cofinanciering. De dorpen moeten zelf 75% van de investering opbrengen. Belastingregiem. Heerenveen zou, aldus het voorstel, iets gunstiger uitpakken voor de inwoners van Terherne. Wij betwijfelen dit ten zeerste. Een en ander is, naar onze mening, momenteel niet echt vergelijkbaar, omdat Heerenveen, aangaande de afvalstoffenheffing, het diftar systeem hanteert. Dit system is gebaseerd op 15 ledigingen (240 1) restafval en 5 ledigingen (140 1) GFT. In ons dorp zijn 26 ledigingen restafval en 38 ledigingen GFT standaard, net als in de plattelandsgemeente Skarsterlân. - Ook zal het wegbrengen van grofvuil naar de gemeentelijke stortplaats moeilijker worden, daar de afstand veel groter zal worden, als Terherne bij Heerenveen gevoegd wordt. - Het is algemeen bekend dat Heerenveen erg ambitieus is aangaande het ontwikkelen van grootschalige projecten. Voorbeelden: sportstad, mogelijke nieuwbouw Thialf en de uitbouw van een spoorlijn via Drachten naar Groningen. Hoe je het ook wendt of

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 26