omdat Skarsterlân een plattelandsgemeente wil blijven en Hcerenveen grootsteedse
aspiraties heeft.
Aantrekkingskracht Skarsterlân en oriëntatie op Jonre.
Wanneer inwoners van Terheme met het openbaar vervoer naar Heerenveen gaan voor
een bezoekje aan het administratief en bestuurlijk centrum, waaraan zc -ook nu we op
grote schaal internetten - niet kunnen ontkomen, moeten zc minimaal 'over twee
verenk Met een gang naar genoemd centrum in Joure worden ze met "De Frysker"
keurig voor Heeremastate afgezet.
De inwoners van Terherne kunnen gebruik maken van instituten die met gemeentelijke
middelen in stand worden gehouden en dus specifiek bedoeld zijn voor de eigen
gemeentelijke inwoners. Wanneer bijvoorbeeld kinderen uit Terherne gebmik willen
maken van muziekonderwijs, kunnen ze gemakkelijk op de fiets naar "lt Toanhûs" in
Joure. Ook is er de bekende uitstekende busverbinding. Wanneer ze echter op
Heerenveen zijn aangewezen, ligt dit een stuk moeilijker. Op de fiets is eigenlijk geen
optie. Het openbaar vervoer heeft aansluitingsproblemen. Dus zullen ouders, kinderen
met de auto moeten halen en brengen.
Skarsterlân heeft volgens het meeijarenplan een gezonde financiële positie (eind 2014
14 miljoen reserves), terwijl Heerenveen op dezelfde datum ongeveer 3,5 miljoen
reserves heeft.
- Het MKB heeft Skarsterlân de prijs toegekend van de meest MKB-vriendelijke
gemeente van Noord Nederland. Dit heeft ongetwijfeld bijgedragen aan een laag
werkeloosheidspercentage in april 2010 van 4,1% (Heerenveen: 6,5%).
Als plattelandsgemeente is Skarsterlân heel duidelijk over dorpshuizen in 2010. Voor
nieuwbouw 230.000 en voor renovatie 148.000. Waarbij 20% voor eigen rekening
van het dorp komt. Heerenveen stelt voor 3 jaar 400.000 133.000 per jaar)
beschikbaar als cofinanciering. De dorpen moeten zelf 75% van de investering
opbrengen.
Belastingregiem.
Heerenveen zou, aldus het voorstel, iets gunstiger uitpakken voor de inwoners van
Terherne. Wij betwijfelen dit ten zeerste.
Een en ander is, naar onze mening, momenteel niet echt vergelijkbaar, omdat
Heerenveen, aangaande de afvalstoffenheffing, het diftar systeem hanteert. Dit system
is gebaseerd op 15 ledigingen (240 1) restafval en 5 ledigingen (140 1) GFT. In ons
dorp zijn 26 ledigingen restafval en 38 ledigingen GFT standaard, net als in de
plattelandsgemeente Skarsterlân.
- Ook zal het wegbrengen van grofvuil naar de gemeentelijke stortplaats moeilijker
worden, daar de afstand veel groter zal worden, als Terherne bij Heerenveen gevoegd
wordt.
- Het is algemeen bekend dat Heerenveen erg ambitieus is aangaande het ontwikkelen
van grootschalige projecten. Voorbeelden: sportstad, mogelijke nieuwbouw Thialf en
de uitbouw van een spoorlijn via Drachten naar Groningen. Hoe je het ook wendt of