reeds als thuishaven heeft, achten wij in dit verband beslist niet relevant. Dit kan gewoon
zo blijven.
Dorpenbeleid.
In het voorstel wordt geconcludeerd dat beide gemeenten zich hierin niet van elkaar
onderscheiden. Wij zijn echter van mening, dat er wel duidelijk een verschil bestaat,
omdat Skarsterlân een plattelandsgemeente wil blijven en Heerenveen grootsteedse
aspiraties heeft.
Aantrekkingskracht Skarsterlân en oriëntatie op Joure.
In het raadsvoorstel wordt hierover een beetje op een badinerende wijze ingegaan.
Het loopt allemaal niet zo'n vaart.
Wij zijn van mening dat de praktijk anders is. Zonder uitputtend te zijn een paar
voorbeelden.
Wanneer inwoners van Terheme met het openbaar vervoer naar Heerenveen gaan voor
een bezoekje aan het administratief en bestuurlijk centrum, waaraan ze -ook nu we op
grote schaal internetten - niet kunnen ontkomen, moeten ze minimaal 'over twee
veren'. Met een gang naar genoemd centrum in Joure worden ze met "De Frysker"
keurig voor Heeremastate afgezet.
De inwoners van Terherne kunnen gebruik maken van instituten die met gemeentelijke
middelen in stand worden gehouden en dus specifiek bedoeld zijn voor de eigen
gemeentelijke inwoners. Wanneer bijvoorbeeld kinderen uit Terheme gebruik willen
maken van muziekonderwijs, kunnen ze gemakkelijk op de fiets naar "It Toanhûs" in
Joure. Ook is er de bekende uitstekende busverbinding. Wanneer ze echter op
Heerenveen zijn aangewezen, ligt dit een stuk moeilijker. Op de fiets is eigenlijk geen
optie. Het openbaar vervoer heeft aansluitingsproblemen. Dus zullen ouders, kinderen
met de auto moeten halen en brengen.
Skarsterlân heeft volgens het meerjarenplan een gezonde financiële positie (eind 2014
14 miljoen reserves), terwijl Heerenveen op dezelfde datum ongeveer 3,5 miljoen
reserves heeft.
Het MKB heeft Skarsterlân de prijs toegekend van de meest MKB-vriendelijke
gemeente van Noord Nederland. Dit heeft ongetwijfeld bijgedragen aan een laag
werkeloosheidspercentage in april 2010 van 4,1% (Heerenveen: 6,5%).
Als plattelandsgemeente is Skarsterlân heel duidelijk over dorpshuizen in 2010. Voor
nieuwbouw 230.000 en voor renovatie 148.000. Waarbij 20% voor eigen rekening
van het dorp komt. Heerenveen stelt voor 3 jaar 400.000 133.000 per jaar)
beschikbaar als cofinanciering. De dorpen moeten zelf 75% van de investering
opbrengen.
Belastingregiem.
Heerenveen zou, aldus het voorstel, iets gunstiger uitpakken voor de inwoners van
Terheme. Wij betwijfelen dit ten zeerste.