Een en ander is, naar onze mening, momenteel niet echt vergelijkbaar, omdat Heerenveen, aangaande de afvalstoffenheffing, het diftar systeem hanteert. Dit system is gebaseerd op 15 ledigingen (240 1) restafval en 5 ledigingen (140 1) GFT. In ons dorp zijn 26 ledigingen restafval en 38 ledigingen GFT standaard, net als in de plattelandsgemeente Skarsterlân. - Ook zal het wegbrengen van grofvuil naar de gemeentelijke stortplaats moeilijker worden, daar de afstand veel groter zal worden, als Terheme bij Heerenveen gevoegd - Het is algemeen bekend dat Heerenveen erg ambitieus is aangaande het ontwikkelen van grootschalige projecten. Voorbeelden: sportstad, mogelijke nieuwbouw Thialf en de uitbouw van een spoorlijn via Drachten naar Groningen. Hoe je het ook wendt of keert, hiermee is altijd gemeenschapsgeld gemoeid, geld dat deels via het eigen belastingregiem moet worden verkregen. Zonder in discussie te gaan over de noodzaak van deze projecten moet ons wel van het hart, dat we in Terheme niet zitten te wachten op de mogelijk hieruit voortvloeiende negatieve financiële consequenties. Zoals wij in het bovenstaande al hebben geconcludeerd mag u, aangaande het nu voorliggende voorstel, niet rekenen op de steun van de inwoners van Terheme. Aan één van de geformuleerde uitgangspunten te weten: draagvlak, ook in de bevolking, wordt niet voldaan. Naar onze mening is in de informatiefase op een volstrekt onjuiste wijze met de bevolking van Terheme omgegaan. Een tweedeling van Boamsterhim is voor de inwoners van Terheme alleen aanvaardbaar wanneer, mogelijk via een grenscorrectie, Terheme bij Skarsterlân wordt gevoegd. Hoogachtend, wordt. Tot slot. >tuur van de Vereniging voor f\ hpjt^ètuur van de Vereniging voor Plaatselijk Belang Terheme, - \i (A.H. Kaper, voorzitter) (H.J. de Vries, penningmeester)

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 31