Een en ander is, naar onze mening, momenteel niet echt vergelijkbaar, omdat
Heerenveen, aangaande de afvalstoffenheffing, het diftar systeem hanteert. Dit system
is gebaseerd op 15 ledigingen (240 1) restafval en 5 ledigingen (140 1) GFT. In ons
dorp zijn 26 ledigingen restafval en 38 ledigingen GFT standaard, net als in de
plattelandsgemeente Skarsterlân.
- Ook zal het wegbrengen van grofvuil naar de gemeentelijke stortplaats moeilijker
worden, daar de afstand veel groter zal worden, als Terheme bij Heerenveen gevoegd
- Het is algemeen bekend dat Heerenveen erg ambitieus is aangaande het ontwikkelen
van grootschalige projecten. Voorbeelden: sportstad, mogelijke nieuwbouw Thialf en
de uitbouw van een spoorlijn via Drachten naar Groningen. Hoe je het ook wendt of
keert, hiermee is altijd gemeenschapsgeld gemoeid, geld dat deels via het eigen
belastingregiem moet worden verkregen. Zonder in discussie te gaan over de
noodzaak van deze projecten moet ons wel van het hart, dat we in Terheme niet zitten
te wachten op de mogelijk hieruit voortvloeiende negatieve financiële consequenties.
Zoals wij in het bovenstaande al hebben geconcludeerd mag u, aangaande het nu
voorliggende voorstel, niet rekenen op de steun van de inwoners van Terheme. Aan één
van de geformuleerde uitgangspunten te weten: draagvlak, ook in de bevolking, wordt niet
voldaan.
Naar onze mening is in de informatiefase op een volstrekt onjuiste wijze met de bevolking
van Terheme omgegaan.
Een tweedeling van Boamsterhim is voor de inwoners van Terheme alleen aanvaardbaar
wanneer, mogelijk via een grenscorrectie, Terheme bij Skarsterlân wordt gevoegd.
Hoogachtend,
wordt.
Tot slot.
>tuur van de Vereniging voor
f\
hpjt^ètuur van de Vereniging voor Plaatselijk Belang Terheme,
-
\i
(A.H. Kaper, voorzitter)
(H.J. de Vries, penningmeester)