meente Sneek/Súdwest Fryslân in het licht van de komende herindeling van Boarnsterhim (de
gespreksaantekeningen liggen voor uw raad ter inzage);
- op verzoek van de gemeente Smallingerland hebben wij op 23 augustus jl. een gesprek ge
voerd met een delegatie van het college van Burgemeester en Wethouders van die gemeente,
waarbij namens die gemeente is gepleit voor het rekening houden met haar economische en
toeristisch recreatieve belangen (in het voor uw raad ter inzage gelegde beknopte verslag van
die bespreking wordt duidelijk gemaakt welke betekenis dat zou kunnen hebben voor de ko
mende herindeling);
- de nadere verkenning heeft tot een rapportage van Boer&Croon geleid, met inbegrip van de
verslagen van de gesprekken, die de externe organisatieadviseurs hebben gevoerd met delega
ties van Burgemeester en Wethouders van de overblijvende gemeenten en de door die ge
meenten aangeboden position papers.
Deze externe onderzoeken en de op basis daarvan opgestelde rapportages, de position papers, de
informatieavonden, de resultaten van het overleg met de colleges van Burgemeester en Wethou
ders en de resultaten van de raadsvergaderingen vormen de basis voor de bepaling van ons
standpunt ten aanzien van de meer definitieve vorm van de herindeling, zeg: de gebiedsindeling.
Uitgangspunten
In ons aan de raad van 21 april 2009 gerichte voorstel formuleerden wij criteria, waaraan enig
model van herindeling zou moeten worden getoetst:
de nieuwe gemeente moet voldoende bestuurskrachtig zijn (maatschappelijke taken zelfstandig
kunnen oplossen, aan het regionale ambitieniveau positief kunnen bijdragen, basisdienstverle
ning kunnen uitvoeren op adequate wijze en tegen aanvaardbare kosten, beschikken over een
stevige ambtelijke organisatie, professioneel en niet kwetsbaar);
er moet ook op langere termijn sprake zijn van een nieuwe voldoende bestuurskrachtige een
heid;
de nieuwe bestuurlijke eenheid moet sociaal, cultureel, economisch en geografisch een logi
sche samenhang vertonen;
ontstaat er in de nabije omgeving en in groter verband op Friese schaal een bestuurlijke een
heid, die niet andere gemeenten in hun positie schaadt, die een positieve invloed heeft op de
ontwikkeling van haar onmiddellijke omgeving, die geen "restproblematiek" veroorzaakt;
de nieuwe bestuurlijke eenheid moet de problemen op haar eigen grondgebied kunnen oplos
sen;
bij de vorming van een nieuwe bestuurlijke eenheid met een grote stedelijke eenheid (denk aan
Leeuwarden) moet worden onderzocht of door vormen van binnengemeentelijke decentralisatie
(denk aan de "stadsgemeente" van professor mr. D.J. Elzinga), ambtelijke deconcentratie, ver
nieuwend kernenbeleid, nieuwe vormen van integraal wijk-/dorpsgericht werken de betrokken
heid van de burgers op het bestuur nieuwe impulsen kan worden gegeven;
het ontstaan van draagvlak voor de uiteindelijk in het kader van een eventuele herindeling te
maken keuze voor het ontstaan van nieuwe bestuurlijke eenheden.
Samenvattend:
- bestuurskrachtig
- lange termijn bestendig
- samenhangend
- passend in groter verband
- aandacht voor de wijken, dorpen, kernen
- draagvlak vereist
Pagina 2
3 02 Besl. BW 5 okt. rdsvst. herindeling 9 nov. def./bsgh/2