voorkeur heeft voor toevoeging aan Skarsterlân. De fractie heeft daarom haar standpunt bijgesteld
en vindt dat Akkrum-Nes deel uit moet maken van de gemeente Friese Meren. De raad moet in het
hele proces van concreet vormgeven van het herindelingsvoorstel aan het roer blijven, vindt de
fractie. Daartoe dient de raad geïnformeerd te worden en dienen nieuwe inzichten gedeeld te
worden met de raad.
De foarsitter skorst de gearkomste foar fyftjin minuten.
De foarsitter weriepenet de gearkomste.
Burgemeester Baas merkt op dat vaak gezegd wordt dat draagvlak is wat alle inwoners willen. In
die zin is er heel veel draagvlak voor het voorstel van het college, want 85% van de inwoners van
Boarnsterhim is het ermee eens. Draagvlak is ook wat de gemeenteraad uitspreekt, en zo wordt dat
in Den Haag aangemerkt.
De heer Frensel vraagt - bij interruptie - of de portefeuillehouder bedoelt dat we alles wat door de
inwoners naar voren is gebracht gewoon maar moeten negeren.
Burgemeester Baas zegt dat hij heeft uitgelegd wat Den Haag bekijkt als draagvlak.
Mevrouw Rozema merkt op dat de letterlijke opmerking van de heer Van der Woude was:
maatschappelijk draagvlak is de meerderheid van de raad en daar komt de bevolking niet aan te pas.
De portefeuillehouder geeft de heer Van der Woude gelijk, maar door en voor wie zitten wij hier
dan?
De hear Posthumus merkt - by ynterrupsje - op dat yn it beliedskader gemeentlike weryndieling
trije foarmen fan draachflak neamd wurde. Under oare bestjoerlik draachflak en dat slút oan by wat
de boargemaster seit. Der is ek in kritearium maatskiplik draachflak en dêr stiet by dat der stribbe
wurde moat nei in substansjeel maatskiplik draachflak Onder de befolking foar de weryndieling.
Burgemeester Baas zegt dat daarnaar gestreefd is. 85% is het met het voorstel eens.
De heer Frensel vraagt - bij interruptie - of het niet veel mooier zou zijn als dat percentage op 90%
zou komen.
Burgemeester Baas antwoordt dat alles mooier is zolang het zo dicht mogelijk bij de 100% ligt. Bij
een herindeling kun je echter niet iedereen maar gelijk geven. Dat is ook voor de raad besluiten
nemen, je rug recht houden en ook verder in de toekomst te kijken en het beste te doen voor alle
19.000 inwoners van Boarnsterhim en niet voor een deel daarvan. Het college wilde een stevig en
duurzaam voorstel voorleggen aan de raad en die ook uitvoerbaar is in de praktijk. Op die manier is
het college gekomen tot het splitsingsmodel. Het college streeft naar een vertrekpunt voor de
herindeling die robuust is. De heer Hemminga heeft gezegd dat er niet veel aandacht is voor de
bestuurlijke ontwikkelingen in de provincie. Dat loopt echter als een rode draad door het
collegevoorstel heen, zegt de spreker, want voortdurend op gewezen dat Boarnsterhim niet een
eiland is. We kunnen onze ogen niet voor die ontwikkelingen sluiten, want dan gaan we onze
inwoners een slechte dienst bewijzen. De uitspraak van de heer Hemminga dat de raad zo lang
mogelijk aan het stuur moet blijven kan hij van harte onderschrijven. We moeten voorkomen dat
anderen over ons gaan beslissen, want dat zou zeer treurig vinden voor deze gemeente. De nieuwe
partners moeten niet alleen de lusten maar ook de lasten nemen. De opsomming van de heer Zijlstra
van investeringen die de buurgemeenten in onze gemeente zouden kunnen doen vindt de spreker
niet realistisch.
De hear Zijlstra seit - by ynterrupsje - dat lésten ek fertaald wurde kin nei kânsen en ambysjes. It
is samar 2014 en at je der dan noch 's oer begjinne binne je te let.
Burgemeester Baas zegt dat de heer Zijlstra niet de financiële problemen noemt die we nog voor
2014 moeten oplossen. Als we in gesprek gaan met de andere gemeenten dan kunnen we niet
vragen of ze ons van een deel van Boarnsterhim af willen helpen. Misschien kunnen we het schoon
opleveren niet halen. We moeten afspraken met die gemeenten maken over hoe ze om willen gaan
met onze dorpen en ons personeelsbestand. Naar mate je met meer gemeenten handel moet doen
maak je het proces alleen maar ingewikkelder. We hebben nog een bezuinigingsronde lopen die op
allerlei momenten kan worden aangetast door externe factoren en we weten nog niet wat voor
bijdrage we van het Rijk mogen verwachten. We krijgen volgend jaar nog een bezuinigingsoperatie
door het verminderen van het gemeentefonds. Deze dingen moeten ook in de andere gemeenten
gebeuren.
Pagina 11