Bij samenwerking op districtsniveau met gemiddeld 5 gemeenten kunnen in vergelijking met scenario 1 (ieder voor zich) macro-economisch gezien de kosten door 5 worden gedeeld. Gemeenten maken op districtsniveau afspraken over piketregelingen. Opleiden, trainen en oefenen vindt plaats in op districtsniveau. De gemeenten zijn samen verantwoordelijk voor het opleiden, trainen en oefenen van de totale crisisorganisatie. Scenario 3: Samenwerken op regio niveau 1.56 ner inwoner4 Piketkosten 15 functionarissen aansturing crisisorganisatie x 6 (zeswekelijks piket) 90 experts in de regio 90 experts x 1.200 piketvergoeding 108.000 Deze kosten worden verdeeld over 31 gemeenten via de HVD-sleutel5 Kosten per inwoner: 0,17 per inwoner Vergoeding aan gemeenten voor geleverde formatie experts Uitgaande van de norm dat iedere expert één dagdeel per week (=0,1 fte) besteedt aan deze taak door opleiding, oefening en inzet (dit is dus ca. 24 dagen per jaar): 90 x 0,1 fte 9 fte x 50.000 450.000 HVD sleutel 0,69 per inwoner Opleiding, Training Oefening Hoog bekwaamheidsniveau: 90 (aansturing crisisorganisatie) x 300 27.000 Basisniveau: 55 x 31 gemeenten 1.705 (functionarissen actiecentra) x 100 170.500 0,30 per inwoner Centrale formatie bureau oranje kolom Beleidsmedewerker: 1 fte 60.000 Medewerker Opleiding Oefening: 2 fte 100.000 Administratieve ondersteuning: 1 fte 40.000 Overhead: 60.000 Totaal: 260.000 HVD sleutel 0,40 per inwoner Toelichting In dit scenario wordt ervoor gekozen om voor de gehele regio experts op te leiden voor de (14) functies in de aansturing van de crisisorganisatie. Deze experts worden, op basis van competentieprofielen, geworven onder de medewerkers van de betrokken gemeenten. Gekozen is om voor elke functie zes experts op te leiden, zodat deze in een zeswekelijks piket kunnen werken. Enerzijds vanwege een mindere belasting, anderzijds om kwetsbaarheid te beperken. Financieel gezien maakt het geen verschil omdat de piketvergoeding navenant naar beneden is bijgesteld. De experts worden voor vier uren per week (0,1 fte) vrijgemaakt voor deze taak. De formatiekosten worden vergoed aan de leverende gemeenten. In deze tijd worden de experts opgeleid, getraind en geoefend. Daarnaast leveren zij een bijdrage aan de ontwikkeling van hun expertfunctie en dragen zij kennis over aan functionarissen van de actiecentra. Tot slot worden de experts vanzelfsprekend in de warme fase ingezet. De experts komen vanaf GRIP 2 'invliegen' en nemen de leiding over van de brongemeente. Het zijn dus niet 'slechts' adviseurs, maar experts met mandaat. Punt van aandacht c.g. discussie in dit scenario is nog of gemeenten er de voorkeur aan geven dat hun eigen gemeentesecretaris in de hoedanigheid van Algemeen Commandant Bevolkingszorg leiding geeft aan de ambtelijke crisisorganisatie of dat ook voor die functie een expert invliegt. Vooralsnog is de functie als expertfunctie benoemd. In dit scenario wordt een 'bureau oranje kolom' ingericht. Dit bureau zorgt voor competentieprofielen voor de expertfuncties, werft de experts vanuit de gemeenten en zorgt voor continuïteit. Daarnaast wordt een plan voor opleiden, trainen en oefenen de oranje kolom gemaakt en uitgevoerd voor de 4 Marco-economisch verdeeld over 31 gemeenten bedragen de kosten 32.758 per gemeente 5 Hier is gerekend met een inwoneraantal van 650.000. Voorstel AB 24-03-2010 "De gemeente in de Veiligheidregio" 4/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 101