Bij samenwerking op districtsniveau met gemiddeld 5 gemeenten kunnen in vergelijking met scenario
1 (ieder voor zich) macro-economisch gezien de kosten door 5 worden gedeeld. Gemeenten maken
op districtsniveau afspraken over piketregelingen.
Opleiden, trainen en oefenen vindt plaats in op districtsniveau. De gemeenten zijn samen
verantwoordelijk voor het opleiden, trainen en oefenen van de totale crisisorganisatie.
Scenario 3: Samenwerken op regio niveau 1.56 ner inwoner4
Piketkosten
15 functionarissen aansturing crisisorganisatie x 6 (zeswekelijks piket) 90 experts in de regio
90 experts x 1.200 piketvergoeding 108.000
Deze kosten worden verdeeld over 31 gemeenten via de HVD-sleutel5
Kosten per inwoner: 0,17 per inwoner
Vergoeding aan gemeenten voor geleverde formatie experts
Uitgaande van de norm dat iedere expert één dagdeel per week (=0,1 fte) besteedt
aan deze taak door opleiding, oefening en inzet (dit is dus ca. 24 dagen per jaar):
90 x 0,1 fte 9 fte x 50.000 450.000 HVD sleutel 0,69 per inwoner
Opleiding, Training Oefening
Hoog bekwaamheidsniveau: 90 (aansturing crisisorganisatie) x 300 27.000
Basisniveau: 55 x 31 gemeenten 1.705 (functionarissen actiecentra) x 100 170.500
0,30 per inwoner
Centrale formatie bureau oranje kolom
Beleidsmedewerker: 1 fte 60.000
Medewerker Opleiding Oefening: 2 fte 100.000
Administratieve ondersteuning: 1 fte 40.000
Overhead: 60.000
Totaal: 260.000 HVD sleutel 0,40 per inwoner
Toelichting
In dit scenario wordt ervoor gekozen om voor de gehele regio experts op te leiden voor de (14)
functies in de aansturing van de crisisorganisatie. Deze experts worden, op basis van
competentieprofielen, geworven onder de medewerkers van de betrokken gemeenten. Gekozen is om
voor elke functie zes experts op te leiden, zodat deze in een zeswekelijks piket kunnen werken.
Enerzijds vanwege een mindere belasting, anderzijds om kwetsbaarheid te beperken. Financieel
gezien maakt het geen verschil omdat de piketvergoeding navenant naar beneden is bijgesteld.
De experts worden voor vier uren per week (0,1 fte) vrijgemaakt voor deze taak. De formatiekosten
worden vergoed aan de leverende gemeenten. In deze tijd worden de experts opgeleid, getraind en
geoefend. Daarnaast leveren zij een bijdrage aan de ontwikkeling van hun expertfunctie en dragen zij
kennis over aan functionarissen van de actiecentra. Tot slot worden de experts vanzelfsprekend in de
warme fase ingezet. De experts komen vanaf GRIP 2 'invliegen' en nemen de leiding over van de
brongemeente. Het zijn dus niet 'slechts' adviseurs, maar experts met mandaat.
Punt van aandacht c.g. discussie in dit scenario is nog of gemeenten er de voorkeur aan geven dat
hun eigen gemeentesecretaris in de hoedanigheid van Algemeen Commandant Bevolkingszorg
leiding geeft aan de ambtelijke crisisorganisatie of dat ook voor die functie een expert invliegt.
Vooralsnog is de functie als expertfunctie benoemd.
In dit scenario wordt een 'bureau oranje kolom' ingericht. Dit bureau zorgt voor competentieprofielen
voor de expertfuncties, werft de experts vanuit de gemeenten en zorgt voor continuïteit. Daarnaast
wordt een plan voor opleiden, trainen en oefenen de oranje kolom gemaakt en uitgevoerd voor de
4 Marco-economisch verdeeld over 31 gemeenten bedragen de kosten 32.758 per gemeente
5 Hier is gerekend met een inwoneraantal van 650.000.
Voorstel AB 24-03-2010 "De gemeente in de Veiligheidregio"
4/6