scenario opnieuw worden bekeken. Dan kan bijv. ook worden bekeken of met samenwerking door experts op met de drie veiligheidsregio's efficiency en schaalvoordelen kunnen worden behaald. Omdat er nog zoveel vraagtekens bij zijn bij dit scenario, hebben we er bewust voor gekozen dit scenario niet uit te drukken in een bedrag per inwoner. Kosten die overblijven bij gemeenten Wellicht ten overvloede merken wij op dat de kosten die in de hiervoor genoemde scenario's zijn genoemd alleen betrekking hebben op de specifieke kosten voor een bepaald scenario om daarmee beter een keus voor een scenario te kunnen maken. Niet wordt aangegeven welke kosten de gemeente in zijn totaliteit moet maken voor de crisis- en rampenbestrijding. Kosten die niet zijn meegenomen, maar onontkoombaar zijn in elk scenario zijn o.m.: kosten van het opleiden van burgemeesters en secretarissen voor hun rol in het GBT/RBT; kosten voor piketvergoeding van de coördinerend gemeentelijk functionaris7; kosten van de bij de gemeente in dienst zijnde AOV'ers; kosten voor materiële voorzieningen; loonkosten (gederfde uren) van medewerkers van de actiecentra voor opleiding en training (van de experts wel); kosten van de gebruikelijke ondersteuning die elke gemeente zal moeten bieden, o.a. bode die het gemeentehuis kan openen in geval van crisis; kosten registratiesysteem voor het bijhouden van opleiding, training en oefening van alle functionarissen in de crisisorganisatie. In het implementatieplan wordt getracht een zo volledig mogelijk overzicht van de kosten te geven. Kosten die al zijn of worden gedekt in de begroting van de HVD t.b.v. de oranje kolom: De kosten van de coördinerend gemeentelijke functionaris in de koude fase 50.000) worden vanaf 2010 structureel gedekt vanuit de rijksmiddelen (BDUR). De kosten beleidsmedewerker gemeentelijke processen zijn structureel opgenomen in de begroting van de HVD. 7 In onderhavig voorstel zijn wij er vanuit gegaan dat geen piketvergoeding wordt betaald aan burgemeesters en gemeentesecretarissen omdat deze taak wordt geacht onderdeel te zijn van de functie. Voorstel AB 24-03-2010 "De gemeente in de Veiligheidregio" 6/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 104