beschouwing geven op ons tekort, wat zij denken wat een realistische bijdrage zal zijn aan
Boarnsterhim om de negatieve reserve te vereffenen en achterstallig onderhoud in te halen. Dat
kan elk moment komen.
De hear Van der Woude seit dat we fan 't maityd in ynformaasjebyienkomst hân ha wêrby't de
Ryksynspekteur oanwêzich wie. Dy hat doe sein dat er yn novimber mei syn rapportaazje komme
soe. Is der no in datum bekend wannear't hy dat rapport bekend makket?
Wethouder Van Beek merkt op dat de heer Van der Woude gelijk heeft. Bij het Rijk is een
beperkte personele bezetting, zodat het rapport niet tijdig opgeleverd kan worden. De laatste
signalen waren dat we in de loop van deze maand het concept-rapport zouden zien. De
wethouder is blij dat de heer Posthumus positief reageert op de mogelijkheid van de aansluiting
op de A32. Hij hoeft niet bezorgd te zijn: we hebben geen gelden om daarvoor beschikbaar te
stellen. Zoals we hebben kunnen zien bij de brug in Jirnsum, lukt het soms toch als er geen geld
is. Motie 1 over de post onvoorzien van de heer Posthumus vindt de wethouder wat overbodig.
De raad is bevoegd om de beschikken over de post onvoorzien. Als het college erover wil
beschikken zal het een onvoorziene zaak moeten zijn, die vervolgens ook de andere o-toetsen
(onuitstelbaar en onoverkomelijk) kan doorstaan in het kader van artikel 12.
De hear Van der Woude jout oan dat soks einigje moat mei it fêststellen fan in
begruttingswiziging troch de rie. Dus seit de wethâlder dat de moasje oerstallich is.
Wethouder Van Beek zegt dat dat klopt.
De hear Posthumus merkt op dat er eksplisyt lézen hat dat it kolleezje fan doel is om dér kritearia
foar op te stellen. Hy soe graach wolle dat it kolleezje dat nei de rie tastjoert.
Wethouder Van Beek zegt dat het op dit moment een overbodige motie is. Komt er een moment
dat het college vindt dat er criteria opgesteld moeten worden, dan doet het college een voorstel
en komt bij de raad. Hij wil de betreffende portefeuillehouders zelf laten oordelen over de
amendementen. Hij zegt er zelf over dat amendementen die een gat schieten in het
saneringsplan, zonder een adequate dekking, een slechte zaak zijn. We hebben met veel moeite
een afgewogen saneringsplan opgesteld en we moeten de problemen voor de toekomst niet
groter maken. De heer Galama heeft al aangegeven dat we nu op koers zijn en dat er nog een
saneringsronde aankomt.
Wethouder Jager merkt n.a.v. de motie en het amendement over de bruggelden op dat we met
elkaar een taakstelling afgesproken hebben van 50.000 euro als het gaat om de
kostendekkendheid van de brugbediening. Daar is hard aan gewerkt in de loop van dit jaar. Er is
een deal met de provincie gesloten om de efficiency van de brugbediening te verhogen. Een
andere optie om dat geld bij elkaar te krijgen is het verhogen van het bruggeld. Weer een andere
optie, waar ook al aan gewerkt is, is het beperken van de loonkosten van de inhuur. Om nog
meer op de loonkosten inhuur te gaan bezuinigen is erg moeilijk. Dan komt het neer op het
verhogen van de bruggelden. Vanaf 1994 is 2 gulden 50, omgerekend 1,10, hier geheven als
vaargeld. Dan kun je niet zeggen dat het nu, anno 2010, onredelijk is over te gaan naar een
doorvaart van 2 euro, zeker niet wanneer je daarmee niet extreem afwijkt van omliggende
gemeenten. De motie van FNP en het amendement van D66 moet ze daarom ontraden.
De heer Frensel merkt op dat in het amendement staat aangegeven waarom D66 van mening is
dat die bruggelden niet zo hoog zouden moeten zijn: omdat het een averechts effect heeft op
twee beleidsuitgangspunten, enerzijds de veiligheid en anderzijds de economische ontwikkeling.
Hoe kijkt de wethouder aan tegen het loslaten van die beleidsuitgangspunten?
Wethouder Jager kan zich daar iets bij voorstellen, maar als ze kijkt naar de kosten die we
daarvoor moeten maken en de financiële positie waar we in zitten plus de mogelijkheden om tot
een bruggeldverhoging over te gaan, dan vindt ze dat nog steeds in evenwicht. Op de vraag van
mevrouw Meinderts zegt ze dat er in 2001 in de raad is besloten om überhaupt geen bruggelden
meer te heffen en dat dat in twee stappen zou worden afgebouwd. De eerste stap is
geëffectueerd door de andere bruggen eruit te halen. Deze drie bruggen zijn overgebleven en hier
is het afschaffen van het bruggeld nooit geëffectueerd.
Frou Meinderts freget oft it net mooglik is om dochs mei in klompke jild te heffen.
Pagina 6