geval moet voldaan worden aan de voorschriften in het kader van bodem, geluid en afval e.d..
Voor het vaststellen van de geluidsnormen is een akoestisch rapport vereist. Uit een dergelijke
rapportage blijkt eveneens op welke wijze geïsoleerd moet worden. Dit is een kostbare aangele
genheid welke normaalgesproken niet door de gebruikers van keten kan worden bekostigd.
5. Wet publieke gezondheid
Vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg) is het college van burgemeester en wethouders ver
antwoordelijk voor de gezondheid van zijn inwoners. Aangezien overmatig alcoholgebruik en al
coholgebruik door jongeren onder de 16 jaar zijn weerslag heeft op de gezondheidstoestand van
jeugdigen in Boarnsterhim, heeft het college hierin een verantwoordelijkheid. Deze verantwoorde
lijkheid krijgt over het algemeen vorm door voorlichting over alcoholgebruik en acties in het kader
van alcoholmatiging. Aangezien er in keten geen controle door volwassenen (met een instructie
verantwoord alcoholgebruik en een diploma sociale hygiëne) op het alcoholgebruik plaatsvindt,
sluit de aanwezigheid van keten dan ook niet aan bij de uitgangspunten van de Wpg en alcohol
matiging.
6. Algemene Plaatselijke Verordening
Op grond van de bepalingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt een exploita
tievergunning afgegeven. Deze vergunning wordt geweigerd als de exploitatie in strijd is met het
geldende bestemmingsplan. Daarnaast kan de vergunning geheel of gedeeltelijk geweigerd wor
den als de woon- en leefsituatie of de openbare orde op nadelige wijze wordt beïnvloed. Aange
zien, zoals eerder vermeld, keten meestal in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan kan
normaalgesproken dus geen exploitatievergunning worden afgegeven.
Keuze mogelijkheden
Ten aanzien van de wijze waarop de gemeente Boarnsterhim om kan gaan met keten valt een
drietal varianten te benoemen. Het betreft:
7. Niets doen
De situatie zoals deze nu is, verandert niet. De gemeente staat oogluikend toe dat er keten zijn
die niet voldoen aan bestaande wet- en regelgeving. Indien een handhavingsverzoek wordt inge
diend, weigert het college om handhavend op te treden tegen de illegale keten.
Consequenties:
Bij handhavingsverzoeken dan zal het besluit "niets doen" door de gemeente onvoldoende gemo
tiveerd kunnen worden. Klachten van de lokale horeca en de BEM over de oneerlijke concurrentie
legt de gemeente naast zich neer door schriftelijk aan te geven dat afgezien wordt van handha
ving. Het is waarschijnlijk dat de indiener van het verzoek tegen een dergelijk besluit in bezwaar
zal gaan en daarna eventueel in beroep bij de Rechtbank en hoger beroep bij de Raad van State.
Uit recente jurisprudentie (o.a. gemeente Littenseradiel en gemeente Wymbritsteradiel) blijkt dat
de indiener van het handhavingsverzoek in het gelijk wordt gesteld en de gemeente de zaak ver
liest zodat alsnog handhavend opgetreden moet worden.
Gelet op het feit dat er in onze gemeente reeds een handhavingsverzoek door KHN is ingediend,
waarop nog een definitief antwoord geformuleerd moet worden, lijkt deze variant niet verstandig.
Daarnaast betekent "niets doen" dat wij als gemeente onze ogen sluiten voor wet- en regelge
ving. Een ander belangrijke consequentie van "niets doen" is dat er niets verandert aan de veelal
niet-veilige keten waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en de gemeente in het ergste
geval zelfs medeverantwoordelijk gesteld kan worden indien er brand uitbreekt of er op andere
wijze slachtoffers vallen. Voor de jongeren zelf biedt "niets doen" het voordeel dat zij hun eigen
plek behouden maar zoals hierboven vermeld met de nodige risico's van dien. Ook zijn er via de
Pagina 3
2 03 Keten in Boarnsterhim/bpsh/3