geval moet voldaan worden aan de voorschriften in het kader van bodem, geluid en afval e.d.. Voor het vaststellen van de geluidsnormen is een akoestisch rapport vereist. Uit een dergelijke rapportage blijkt eveneens op welke wijze geïsoleerd moet worden. Dit is een kostbare aangele genheid welke normaalgesproken niet door de gebruikers van keten kan worden bekostigd. 5. Wet publieke gezondheid Vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg) is het college van burgemeester en wethouders ver antwoordelijk voor de gezondheid van zijn inwoners. Aangezien overmatig alcoholgebruik en al coholgebruik door jongeren onder de 16 jaar zijn weerslag heeft op de gezondheidstoestand van jeugdigen in Boarnsterhim, heeft het college hierin een verantwoordelijkheid. Deze verantwoorde lijkheid krijgt over het algemeen vorm door voorlichting over alcoholgebruik en acties in het kader van alcoholmatiging. Aangezien er in keten geen controle door volwassenen (met een instructie verantwoord alcoholgebruik en een diploma sociale hygiëne) op het alcoholgebruik plaatsvindt, sluit de aanwezigheid van keten dan ook niet aan bij de uitgangspunten van de Wpg en alcohol matiging. 6. Algemene Plaatselijke Verordening Op grond van de bepalingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt een exploita tievergunning afgegeven. Deze vergunning wordt geweigerd als de exploitatie in strijd is met het geldende bestemmingsplan. Daarnaast kan de vergunning geheel of gedeeltelijk geweigerd wor den als de woon- en leefsituatie of de openbare orde op nadelige wijze wordt beïnvloed. Aange zien, zoals eerder vermeld, keten meestal in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan kan normaalgesproken dus geen exploitatievergunning worden afgegeven. Keuze mogelijkheden Ten aanzien van de wijze waarop de gemeente Boarnsterhim om kan gaan met keten valt een drietal varianten te benoemen. Het betreft: 7. Niets doen De situatie zoals deze nu is, verandert niet. De gemeente staat oogluikend toe dat er keten zijn die niet voldoen aan bestaande wet- en regelgeving. Indien een handhavingsverzoek wordt inge diend, weigert het college om handhavend op te treden tegen de illegale keten. Consequenties: Bij handhavingsverzoeken dan zal het besluit "niets doen" door de gemeente onvoldoende gemo tiveerd kunnen worden. Klachten van de lokale horeca en de BEM over de oneerlijke concurrentie legt de gemeente naast zich neer door schriftelijk aan te geven dat afgezien wordt van handha ving. Het is waarschijnlijk dat de indiener van het verzoek tegen een dergelijk besluit in bezwaar zal gaan en daarna eventueel in beroep bij de Rechtbank en hoger beroep bij de Raad van State. Uit recente jurisprudentie (o.a. gemeente Littenseradiel en gemeente Wymbritsteradiel) blijkt dat de indiener van het handhavingsverzoek in het gelijk wordt gesteld en de gemeente de zaak ver liest zodat alsnog handhavend opgetreden moet worden. Gelet op het feit dat er in onze gemeente reeds een handhavingsverzoek door KHN is ingediend, waarop nog een definitief antwoord geformuleerd moet worden, lijkt deze variant niet verstandig. Daarnaast betekent "niets doen" dat wij als gemeente onze ogen sluiten voor wet- en regelge ving. Een ander belangrijke consequentie van "niets doen" is dat er niets verandert aan de veelal niet-veilige keten waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en de gemeente in het ergste geval zelfs medeverantwoordelijk gesteld kan worden indien er brand uitbreekt of er op andere wijze slachtoffers vallen. Voor de jongeren zelf biedt "niets doen" het voordeel dat zij hun eigen plek behouden maar zoals hierboven vermeld met de nodige risico's van dien. Ook zijn er via de Pagina 3 2 03 Keten in Boarnsterhim/bpsh/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 39