mail afzonderlijke klachten van de horeca binnengekomen over een aantal keten. Tot op heden heeft de gemeente hier geen concrete reactie op gegeven dan wel actie op ondernomen. 2. Handhaven op basis van de huidige wet- en regelgeving. Handhaven betekent dat de bestaande keten na een redelijke termijn verdwijnen en op nieuwe keten gehandhaafd wordt omdat keten niet kunnen voldoen aan de aspecten van wet- en regel geving. Dat wil zeggen dat aan de gebruikers van bestaande keten een overgangstermijn - waar bij de te hanteren termijn afhankelijk is van de vraag hoe lang de betreffende keet al bestaat en door de gemeente toegestaan wordt - geboden wordt om een alternatief te vinden dat aan alle wet- en regelgeving voldoet. Deze termijn loopt tot uiterlijk 1 januari 2013. Hierdoor is er sprake van een uitsterfconstructie waarbij zich vanaf 1 januari 2013 geen keten meer binnen onze ge meente bevinden. In die gevallen waar een overgangsperiode aan de keten geboden wordt, moet er in ieder geval voor gezorgd worden dat de keten in de tussenliggende periode (brand)veilig zijn. Voor nieuwe keten geldt dat er direct handhavend opgetreden wordt nadat de melding is binnen gekomen. Dit alles uiteraard nadat het verplichte onderzoek naar legalisatie heeft plaatsgevonden. Consequenties: Een van de consequenties van deze variant is dat de komende periode inzet van de gemeentelijke toezichthouders/handhavers nodig is voor de actieve controle op de keten, de legalisatietoets en het handhavend optreden dat hieruit voortvloeit. Zoals hierboven vermeld moet hierbij een onder scheid gemaakt worden tussen de bestaande en nieuwe keten. Of en zo ja in hoeverre het (op termijn) sluiten van de keten zal leiden tot extra overlast in de dorpen, valt niet te zeggen. Bij de keuze voor het besluit "handhaven op basis van de huidige regelgeving" wordt recht ge daan aan geldende wet- en regelgeving. Er is duidelijkheid over de vraag wat wel en niet wordt toegestaan en wanneer er handhaving plaatsvindt. Er zijn wetten en regels en daar moet iedereen (zonder uitzonderingen) zich aan houden. Zo niet, dan onderneemt de gemeente actie. Een derge lijk besluit kan echter alleen genomen worden als we ons, zoals vermeld, eerst een legalisatie toets uitvoeren. Als legalisatie niet mogelijk is, wordt aan gebruikers van de bestaande keten een overgangsperiode (maximaal tot 1 januari 2013) gegund om op zoek te gaan naar een legaal al ternatief. Dit omdat we sommige keten al tientallen jaren gedogen en niet van de één op de an dere dag mogen handhaven. Voor de duidelijkheid moet hierbij gesteld worden dat jongeren en eigenaar van de keet/grond zelf verantwoordelijk zijn voor het zoeken naar een alternatief. In de genoemde overgangsperiode moet er door de keetgebruikers in ieder geval op toegezien worden dat er sprake is van brandveilig gebruik van de keet. De preventiemedewerker van de brandweer zal hiertoe de noodzakelijke controles uitvoeren. Deze variant brengt als voordelen met zich mee dat wij als gemeente voldoen aan onze wettelijke taken, geen problemen meer ontstaan rondom handhavingverzoeken van de KHN/BEM, geen oneerlijke concurrentie met de horeca plaatsvindt, er zich geen onveilige (brandveiligheids)situaties voordoen en er duidelijkheid voor alle partijen gecreëerd wordt. Nadeel is dat de jongeren hun ontmoetingsplek kwijt raken. Hiertegenover staat dat de jongeren actie kunnen ondernemen door een legaal en veilig alternatief te zoeken. 3. Eigen (eenvoudige) gemeentelijke regels opstellen. Door het opstellen van eigen gemeentelijke regels worden de keten toegestaan maar dan onder een aantal voorwaarden. Het belangrijkste aspect daarbij is dat de jeugd bepaalde regelgeving niet overtreedt en (brand)veilig zit. Keten voldoen (vaak) niet aan de bouw-, milieu en bestem mingsplanregelgeving en dit wordt dan in principe gecontroleerd en onder zeer strikte voorwaar den toegestaan. Er mogen geen keten op openbaar terrein geplaatst worden. Overtredingen van de Drank- en Horecawet en strijdigheid met de Brandveiligheid wordt daarentegen niet toege staan en hierop wordt gehandhaafd. Daarnaast moeten de eisen uit de APV gehanteerd worden. De gemeente geeft een gedoogbeschikking met een aantal voorwaarden af voor de keten. Pagina 4 2 03 Keten in Boarnsterhim/bpsh/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 40