Consequenties: Deze variant brengt met zich mee dat met het opstellen van deze regels nog steeds niet aan het merendeel van de wet- en regelgeving voldaan wordt. De gemeente zal dan ook in het ongelijk worden gesteld bij bezwaar- en beroepszaken. Daarnaast houdt dit in dat er onduidelijkheid ont staat ten aanzien van de vraag welke regels wel en welke niet nageleefd hoeven te worden en waarom. De gemeente kan verweten worden dat alleen voor specifieke groepen uitzonderingen gemaakt worden. Belangrijkste aspect is dat strijdigheid met de Drank- en Horecawet voorkomen moet worden. Dit betekent dat in de keten "anders dan om niet" alcohol verstrekt moet worden. In theorie kan dit plaatsvinden door middel van het aanleggen van een eigen voorraad of het om de beurt trakteren. Er mag bijvoorbeeld geen entreegeld geheven worden en het betalen van drankjes is uitgesloten (ook opschrijven is niet toegestaan). De praktische uitvoering hiervan is lastig en zeker moeilijk te controleren. Er mag per aanwezige jongere bijvoorbeeld geen grotere voorraad dan 5 flesjes bier aanwezig zijn. Daarbij bepaald artikel 25 van de Drank- en Horecawet dat er geen alcoholhoudende drank aanwezig mag zijn als er sprake is van een voor het publiek geopende ruimte. Dit betekent dat er voor iedere keet een ledenlijst in de keet aanwezig moet zijn met legitimatiebewijzen. Uit ervaring bij andere gemeenten blijkt dat de jeugd begeleiding en on dersteuning nodig heeft bij het naleven van de regels. In andere gemeenten wordt deze onder steuning geboden door het ambulante jongerenwerk (evt. in combinatie met de politie en brand weer). Daarnaast is er extra ambtelijke capaciteit beschikbaar bij de politie en de gemeente (jeugdbeleid, ruimtelijke ordening, toezicht en handhaving, brandweer, openbare orde, vergunnin gen). Een ketenwerkgroep begeleidt het proces. Ook worden door de gemeenten die bovenver melde insteek hanteren regelmatig controles uitgevoerd en extra middelen beschikbaar gesteld om keetbezoeker onder andere cursussen alcoholpreventie dan wel sociale hygiëne en/of verant woord alcholgebruik te laten volgen. Los van de vraag of het college daadwerkelijk de keuze wil maken om gedoogbeschikkingen af te geven en te tolereren dat niet aan alle wet- en regelgeving voldaan wordt, lijkt bovenstaande voor de gemeente Boarnsterhim op dit moment niet haalbaar. De gemeente beschikt niet over ambulant jongerenwerk en heeft hier ook geen middelen voor beschikbaar. De gemeente beschikt niet over voldoende ambtelijke capaciteit bij Toezicht en Handhaving om controles uit de oefe nen. Daarnaast zijn de controles niet opgenomen in de werkplanningen van politie en brandweer. Ook vergt bovenstaande insteek extra ambtelijke capaciteit bij de samenstelling van een werk groep. Tot slot ontbreken op dit moment de middelen om de keetbezoekers cursussen te laten volgen. Variant Boarnsterhim Nadat een afweging is gemaakt tussen alle voor- en nadelen uit de vorige paragraaf wordt door het college de keuze gemaakt voor variant 2: over gaan tot handhaving op grond van de huidige wet- en regelgeving. Dit met in acht neming van het onderscheid in aanpak tussen bestaande ke ten (uitsterfconstructie) en nieuwe keten (direct handhaven na legalisatietoets). Voor wat betreft de uitsterfconstructie geldt dat uiterlijk 1 januari 2013 alle keten aan wet- en regelgeving moeten voldoen (of anders gesloten worden). In de tussenliggende periode moeten de keten in ieder ge val voldoen aan de belangrijkste eisen van veiligheid. De volgende overwegingen zijn hierbij doorslaggevend geweest: De gemeente heeft bij uitstek een voorbeeldfunctie als het gaat om de naleving van wet en regelgeving. De gemeente heeft een belangrijke taak bij het waarborgen van de veiligheid van de inwo ners. Prioriteit gaat dan ook uit naar het waarborgen van de veiligheid (o.a. brandveiligheid en gezondheid) van jongeren boven de maatschappelijke functie die keten hebben. KHN en de BEM controleren actief op concurrentie met de horeca. Gelet op recente juris prudentie ontkomen we er niet aan om handhavend op te treden richting keten. Pagina 5 2 03 Keten in Boarnsterhim/bpsh/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 41