de bezoekers heeft. Bovendien voldoen huiskamerketen normaalgesproken (tenzij er
sprake is van achterstallig onderhoud) aan het bouwbesluit en wordt alcohol om-niet
beschikbaar gesteld.
Keten versus jeugdhonken
Om misverstanden te voorkomen moet ook een onderscheid gemaakt worden tussen
keten en jeugdsozen. Het concept-ketenbeleid is namelijk niet van toepassing op
jeugdsozen omdat jeugdsozen in onze gemeente wel degelijk in het bezit zijn van een
vergunning op basis van de Drank- en Horecawet, een exploitatievergunning en een
(tijdelijke) bouwvergunning. Daarnaast is er bij de jeugdsozen sprake van regelmatig
contact met de gemeente, toezicht door volwassenen en bestaat er voor de
barvrijwilligers de verplichting tot het volgen van cursussen als Sociale Hygiëne en de
Instructie Verantwoord Alcoholgebruik. Hierbij moet echter wel opgemerkt worden dat
in de loop van 2010 een beleidsnotitie verschijnt over de wijze waarop de gemeente
Boarnsterhim in de toekomst omgaat met jeugdsozen.
Bestaande versus nieuwe keten
Een ander onderscheid dat aangebracht wordt is het volgende:
Bestaande keten: dit zijn de keten die zich op dit moment op ons grondgebied
bevinden en die de gemeente soms al jarenlang heeft toegestaan, en;
Nieuwe keten: dit zijn de keten die wellicht in de toekomst op het grondgebied
van de gemeente ontstaan.
Dit onderscheid is met name bij het uiteindelijke handhavingstraject van variant 2 van
belang omdat aan bestaande keten i.t.t. nieuwe keten een overgangstermijn geboden
wordt waarin de bezoekers van de keet op zoek kunnen gaan naar een alternatief dat
voldoet aan wet- en regelgeving.
Jurisprudentie
In het voorstel wordt recente jurisprudentie van Koninklijke Horeca Nederland (KHN)
versus gemeente Littenseradiel en Wymbritseradiel aangehaald. Het college van deze
gemeenten is in het ongelijk gesteld toen zij naar aanleiding van een handhavingsverzoek
van KHN op grond van de Drank en Horecawet dit verzoek hebben afgewezen. De
uitspraak van de rechtbank luidde in bij de gemeente Littenseradiel als volgt:
"Het college kan slechts van handhavend optreden afzien a/s dit zodanig onevenredig is
in verhouding tot de daarmee te dienen belangen dat van optreden behoort te worden
afgezien. De rechtbank is van oordeel dat de door het college vermelde redenen om van
handhaving af te zien, onvoldoende zwaarwegend zijn. Hiertoe overweegt de rechtbank
dat het college niet aannemelijk heeft gemaakt dat de sluiting van de bierketen zal leiden
tot overlast van rondhangende jongeren. Voorts heeft het college onvoldoende
aangetoond dat de leefbaarheid bij sluiting van de bierketen in gedrang zou komen. De
rechtbank overweegt verder dat het college niet aannemelijk heeft gemaakt dat het
gedogen van de bierketen noodzakelijk is om een ontmoetingsplek voor jongeren te
creëren.
De uitspraak bij gemeente Wymbritseradiel luidde ongeveer gelijk.
Alleen door het maken van de keuze voor variant 2 is het college er van verzekerd dat
KHN geen gerechtelijke procedure start tegen de gemeente Boarnsterhim.
Keuzemogelijkheden in schematisch overzicht
In schematisch overzicht kan het volgende gezegd worden over de in het voorstel
genoemde varianten in relatie tot een aantal belangrijke criteria: