niet in op welke wijze aan deze eisen moet worden voldaan. Gezien de argumenten en de opleg
notitie blijkt dat het regionaal oppakken van deze taak goedkoper is dan wanneer de gemeenten
dit individueel gaan oppakken.
Contractuele verplichting?
Gemeenschappelijke Regeling
LET OP: bij voorstellen tot budgetuitzetting moeten (in het kader van het preventief toezicht en
het verzoek ex artikel 12) de volgende twee vragen grondig onderbouwd worden beantwoord.
Onuitstelbaar?
In de Wet Veiligheidsregio's gelden normen voor de gemeenten en om hieraan te voldoen is het
noodzakelijk om de voorbereiding op de rampenbestrijding te intensiveren. Wanneer de gemeente
de structuur van de rampenbestrijding en de deelplannen (straks het crisisplan) actueel wil hou
den, medewerkers blijft informeren over het digitale alarmeringssysteem, het opleiden, trainen,
oefenen en de registratie die daarmee samenhangt individueel zal oppakken is de kans zeer groot
dat dit ten koste gaat van andere veiligheidsvraagstukken.
Daarnaast waren er voorheen voor de gemeenten geen opkomstnormen en worden deze nu wel
in het Besluit personeel en veiligheidsregio's benoemd. Dit betekent dat gemeenten niet meer
kunnen volstaan met het bereikbaar zijn van bepaalde sleutelfunctionarissen, maar beschikbaar
moeten zijn vanwege deze opkomstnormen. Daarom wordt net als de brandweer, ambulance en
de politie een consignatieregeling voor de gemeente opgesteld. Voor een goede consignatierege
ling zijn er minimaal vier medewerkers nodig voor één bepaalde functie. Voor de rampenbestrij
ding zijn er minimaal tien functies waar de consignatieregeling op van toepassing is. Naast de
planning en de controle op de consignatie leggen deze wettelijke normen een enorme druk op de
ambtelijke organisatie zowel in capaciteit als financiële zin. Samenwerking met meerdere ge
meenten en/of op regionaal niveau is dan ook onuitstelbaar en onvermijdelijk.
Tevens heeft de HVD in het algemeen bestuur van 30 september 2010 de gemeenten verzocht
een uitspraak te doen over deelname. Dit vanwege het feit dat de HVD, namens de gemeenten
die zich positief hebben uitgelaten over de oplegnotitie, van start willen gaan om de taken van de
rampenbestrijding op orde te krijgen.
On vermijdelijk
Zie hierboven.
Maatschappelijk onaanvaardbaar?
Zie constatering beslisboom.
INKOMSTEN:
Niet van toepassing.
CONSTATERING BESLISBOOM
De HVD biedt middels de oplegnotitie een compleet uitvoeringspakket aan voor de taken ram
penbestrijding. Door de rampenbestrijding op regionale schaal te organiseren wordt aan de wette
lijke kwaliteitseisen voldaan en wordt het bedrag wat hiermee gemoeid is een stuk lager dan
wanneer de gemeente Boarnsterhim dit individueel zou moeten oppakken. Aansluiting zoeken bij
de oplegnotitie "de gemeente in de veiligheidsregio" lijkt hiermee dan ook het meest voor de
hand liggende. Hiermee wordt de slagvaardigheid van gemeenten vergroot en worden medewer
kers op regionale schaal voorzien van kennis en expertise waardoor adequaat kan worden opge
treden bij een ramp of een crisis.
Pagina 4
3 05 besluit oranje kolom/owht/4