niet in op welke wijze aan deze eisen moet worden voldaan. Gezien de argumenten en de opleg notitie blijkt dat het regionaal oppakken van deze taak goedkoper is dan wanneer de gemeenten dit individueel gaan oppakken. Contractuele verplichting? Gemeenschappelijke Regeling LET OP: bij voorstellen tot budgetuitzetting moeten (in het kader van het preventief toezicht en het verzoek ex artikel 12) de volgende twee vragen grondig onderbouwd worden beantwoord. Onuitstelbaar? In de Wet Veiligheidsregio's gelden normen voor de gemeenten en om hieraan te voldoen is het noodzakelijk om de voorbereiding op de rampenbestrijding te intensiveren. Wanneer de gemeente de structuur van de rampenbestrijding en de deelplannen (straks het crisisplan) actueel wil hou den, medewerkers blijft informeren over het digitale alarmeringssysteem, het opleiden, trainen, oefenen en de registratie die daarmee samenhangt individueel zal oppakken is de kans zeer groot dat dit ten koste gaat van andere veiligheidsvraagstukken. Daarnaast waren er voorheen voor de gemeenten geen opkomstnormen en worden deze nu wel in het Besluit personeel en veiligheidsregio's benoemd. Dit betekent dat gemeenten niet meer kunnen volstaan met het bereikbaar zijn van bepaalde sleutelfunctionarissen, maar beschikbaar moeten zijn vanwege deze opkomstnormen. Daarom wordt net als de brandweer, ambulance en de politie een consignatieregeling voor de gemeente opgesteld. Voor een goede consignatierege ling zijn er minimaal vier medewerkers nodig voor één bepaalde functie. Voor de rampenbestrij ding zijn er minimaal tien functies waar de consignatieregeling op van toepassing is. Naast de planning en de controle op de consignatie leggen deze wettelijke normen een enorme druk op de ambtelijke organisatie zowel in capaciteit als financiële zin. Samenwerking met meerdere ge meenten en/of op regionaal niveau is dan ook onuitstelbaar en onvermijdelijk. Tevens heeft de HVD in het algemeen bestuur van 30 september 2010 de gemeenten verzocht een uitspraak te doen over deelname. Dit vanwege het feit dat de HVD, namens de gemeenten die zich positief hebben uitgelaten over de oplegnotitie, van start willen gaan om de taken van de rampenbestrijding op orde te krijgen. On vermijdelijk Zie hierboven. Maatschappelijk onaanvaardbaar? Zie constatering beslisboom. INKOMSTEN: Niet van toepassing. CONSTATERING BESLISBOOM De HVD biedt middels de oplegnotitie een compleet uitvoeringspakket aan voor de taken ram penbestrijding. Door de rampenbestrijding op regionale schaal te organiseren wordt aan de wette lijke kwaliteitseisen voldaan en wordt het bedrag wat hiermee gemoeid is een stuk lager dan wanneer de gemeente Boarnsterhim dit individueel zou moeten oppakken. Aansluiting zoeken bij de oplegnotitie "de gemeente in de veiligheidsregio" lijkt hiermee dan ook het meest voor de hand liggende. Hiermee wordt de slagvaardigheid van gemeenten vergroot en worden medewer kers op regionale schaal voorzien van kennis en expertise waardoor adequaat kan worden opge treden bij een ramp of een crisis. Pagina 4 3 05 besluit oranje kolom/owht/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 97