1/6
Bijlage bij oplegnotitie 'De oranje kolom binnen de Veiligheidsregio Fryslân
Samenwerking binnen Fryslân en uitwerking van de scenario's
1. Samenwerking in Fryslân
Duidelijk zal zijn dat het overgrote deel van de gemeenten in Fryslân, nog afgezien van de kosten die
dat met zich meebrengt, qua personeel niet in staat is een hulpverleningsstructuur op basis van het
RRCP in stand te houden. Samenwerking door gemeenten is onontkoombaar zowel om de
professionaliteit van de rampenorganisatie te verbeteren als om de kosten te verlagen.
In bijlage I vindt u een uitwerking van 5 verschillende scenario's van samenwerking tussen
gemeenten. De financiële consequenties daarvan kunnen als volgt worden weergegeven:
Scenario 1leder voor zich 261.500 per gemeente
Scenario 2: Samenwerken op districtsniveau gemiddeld 56.700 per gemeente
Scenario 3: Samenwerken op regio niveau 1,56 per inwoner
Scenario 4: Professionele organisatie op regioniveau 6,29 per inwoner
Scenario 5: Professionele organisatie op noordelijke schaal
De 5 scenario's zijn op 16 oktober 2009 met nagenoeg alle gemeentesecretarissen van Fryslân
besproken. De kring van gemeentesecretarissen adviseert u - gelet op zowel de kosten als de
kwaliteit - te kiezen voor scenario 3: samenwerking op regioniveau. Ook het Dagelijks Bestuur van de
Veiligheidsregio stelt u voor te kiezen voor dit model (besluit d.d. 4 februari 2010).
Dit scenario houdt in het kort in:
1Het opleiden van (6) experts per functie in de aansturing van de crisisorganisatie.
2. Deze experts worden, op basis van competentieprofielen, geworven onder de medewerkers van
de betrokken gemeenten. Daarbij dient zoveel als mogelijk gebruik gemaakt te worden van de
aanwezige deskundigheid bij de betrokken gemeenten.
3. De experts worden voor vier uren per week (0,1 fte) vrijgemaakt voor deze taak. In deze tijd
worden de experts opgeleid, getraind en geoefend. Daarnaast leveren zij een bijdrage aan de
ontwikkeling van hun expertfunctie en dragen zij kennis over aan functionarissen van de
actiecentra. Tot slot worden de experts vanzelfsprekend in de warme fase ingezet.
4. Formatiekosten en piketkosten van de experts worden vergoed aan de leverende gemeenten.
5. De experts komen vanaf GRIP 2 'invliegen' en nemen onder leiding van de algemeen
commandant bevolkingszorg, veelal de eigen gemeentesecretaris, de aansturing van de
crisisorganisatie op zich. Het zijn dus niet 'slechts' adviseurs, maar experts met mandaat. Voor dit
mandaat wordt gekozen om het aantal medewerkers in een hard piket bij de gemeenten tot een
minimum te beperken. Als gekozen wordt voor experts die slechts adviseur zijn, dan dienen alle
gemeenten er voor te zorgen dat de coördinatiefuncties (in het schema 6) bij rampen beschikbaar
zijn en heeft iedere gemeente bij een opkomst van eens per 6 weken 6x6 ofwel 36 medewerkers
nodig om voldoende paraat te zijn.
6. Het oprichten van een 'bureau gemeentelijke processen' binnen de HVD Fryslân. Dit bureau
ondersteunt de coördinerend gemeentelijk functionaris (CGF) bij de opgedragen taken zowel ten
aanzien van beleid als uitvoering. Meer specifiek wordt de CGF belast met de volgende taken:
a. de coördinatie van de integrale organisatie van de gemeentelijke kolom bij rampenbestrijding
en crisisbeheersing;
b. het opzetten en beheren van gemeenschappelijke pools (expertteams) van ambtenaren voor
met name genoemde functies ten behoeve van de lokale uitvoering van de gemeentelijke
processen;
c. het opstellen en bijhouden van regionale draaiboeken voor gemeentelijke processen als
onderdeel van het regionaal crisisplan);
d. het (laten) opstellen van een opleidings- en oefenprogramma, het uitvoeren daarvan alsmede
het registreren van de geoefendheid van de ambtenaren die in de expertteams participeren.
Voorstel 2:
In te stemmen met scenario 3 en in regionaal verband een aantal gemeentelijke taken uit te voeren.
Dit samenwerkingsmodel voortaan noemen: regionale bevolkingszorg Fryslân.
Voorstel AB 24-03-2010 "De gemeente in de Veiligheidregio"