verlichting. Maar onderzoek het wel en wees wat creatiever daarin, zegt GroenLinks. Er komt een
notitie leefbaarheid en GroenLinks kijkt ernaar uit hoe dat ingevuld wordt. Het is met het oog op
ontvolking goed dat de leefbaarheid in de dorpen vastgehouden wordt. De tweede
saneringsronde lijkt haar een streep zetten door iedere vorm van leefbaarheid die er nog is.
GroenLinks heeft daar wel veel moeite mee.
De hear Zijlstra merkt yn de rjochting fan frou Rozema op dat de folgjende gemeente mar gean
moat oer de oansluting op de A32. Dat sil nei alle gedachten Ljouwert wurde. Hat se ferlet om
dêr seis in miening oer te jaan?
Mevrouw Rozema merkt op dat GroenLinks daar zeker niet voor is. De plannen liggen er echter.
Ze is bang dat zodra je zo'n verbinding gaat aanleggen, dat het begin is van een lelijke
lintbebouwing richting Leeuwarden. Dat is volgens haar niet wat Leeuwarden voor ogen heeft
met het gebied.
De hear Bouma merkt - by ynterrupsje - op dat de folie terreinen dy't we graach kwyt wolle foar
wenningbou of wurk, lykas Frisia, oantrekliker wurde kinne troch de ekstra oansluting. Dan kinne
we mear grûn ferkeapje en dat kin geunstich wêze foar de gemeente.
Mevrouw Rozema zegt dat er zoveel gebied is dat bebouwd kan worden. GroenLinks vindt dat
we beter zoveel mogelijk onbebouwd kunnen laten, want we hebben straks teveel gebouwen
staan waar geen mensen in zitten.
De voorzitter merkt op dat we de inzet hebben om zolang de gemeente bestaat door te gaan met
besturen.
De heer Frensel merkt op dat D66 ook tevreden is over hoe de begroting is aangeboden en over
de lijn die is ingezet met het weer beheersbaar maken van onze financiële situatie. Er zit een
structureel overschot in 2011 in de begroting. Dat wordt wel wat gecamoufleerd door de post
achterstallig onderhoud die er op de begroting staat. Over de beheerplannen is aangegeven bij de
behandeling van de najaarsnota dat die artikel 1 2-proof zijn gemaakt, maar er zit eigenlijk een
soort dubbelslag in. Er is ook een slag gemaakt om een aantal zaken al uit de beheerplannen te
halen, waardoor het achterstallig onderhoud is teruggebracht van 34 naar 29 miljoen. Vervolgens
zijn ze artikel 1 2-proof gemaakt en is er nog een keer een miljoen afgehaald. De areaalverkleining
zou een teruggang betekenen van 34 naar 29 miljoen en de artikel 1 2-slag ongeveer één miljoen.
Het artikel 12-proof maken heeft geen effect op de structurele onderhoudskosten, want die
blijven op hetzelfde bedrag staan. Het Rijk geeft aan dat bij het onderhoud alleen de verharding
mag worden meegenomen en niet bermen, verkeersborden en abri's. Dan zou je verwachten dat
die post omlaag gaat, maar die gaat juist van 2,5 miljoen naar 3,7 miljoen. Kan het college daar
een toelichting op geven? Bij het onderwerp rechtmatigheid heeft de wethouder eerder al
aangekondigd dat wij als raad dit jaar nog een begrotingswijziging voorgelegd zullen krijgen,
waarbij het achterstallig onderhoud uit de begroting 2010 wordt gehaald omdat dat niet meer
besteed wordt. In hoeverre is het in dat licht verstandig om die post nu hier op te nemen? Het
achterstallig onderhoud is nog steeds een punt van discussie. Is het niet zinvol om dat wel te
bespreken met Rijk en provincie? Dan krijg je wellicht een rechtmatige goedkeuring van de
provincie. Nu moeten we werken met een begroting die het laatst door de provincie is
vastgesteld van 2009. Is het niet verstandiger om dat gewoon uit deze begroting te halen? Er
lopen onderhandelingen met Elkien over de herstructurering. Is al aan te geven hoe het staat met
de resultaten daarvan? M.b.t. de convenantlocaties wordt gesproken over verkoop aan Elkien. Bij
eerdere plannen over de brede school is ook sprake geweest om extra groen te verkopen om zo
extra geld te genereren. Groenstroken in dorpen worden zo wellicht ook volgebouwd. Bij de
paragraaf grondbeleid wordt er ook gesproken over een plan van aanpak en inventarisatie
gronden. Hoe kunnen we in dorpen het aantal groene stroken dat er is behouden, zodat het niet
allemaal volgebouwd gaat worden? Op een aantal plekken is bekend dat bewoners die stroken
willen kopen om ze groen te houden. Dan programma 1: we hebben als gemeente weinig geld,
dus moeten we spaarzaam omgaan met onze middelen. In de begroting staat bijv. verbetering
van de dienstverlening. Het is heel zinnig om daaraan te gaan werken, vindt D66, maar het is ook
goed om aan te geven wat we eraan gaan doen en wat dat mag gaan kosten. Nu kan het alle
Pagina 3