Aangezien deze locatie de entree vormt van Aldeboarn is het wenselijk een kwaliteitsslag te ma ken voor deze locatie. Met de verplaatsing van het landbouwmechanisatiebedrijf wordt een (po tentieel) milieuknelpunt opgelost in de kom van Aldeboarn. Het bedrijf was namelijk direct naast een aantal woningen gesitueerd. Het vervangen van het voormalige bedrijfspand door drie wo ningen maakt ook op deze locatie een kwaliteitsverbetering mogelijk. Nieuwbouw moet in ieder geval bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit en passend zijn in de lintbebouwing van Aldeboarn. Deze ontwikkeling is in het voortraject reeds besproken met Plaatselijk Belang Aldeboarn (19 juni 2008). Plaatselijk Belang heeft positief gereageerd op de plannen en is van mening dat de plan nen een kwaliteitsimpuls opleveren voor de entree van het dorp. Het voorontwerpbestemmingsplan heeft van 17 maart 2010 tot en met 27 april 2010 ter inzage gelegen. Er zijn inspraakreacties binnengekomen. In hoofdstuk 7 van het bestemmingsplan is een reactie gegeven op de inspraakreacties. Op een aantal punten is het bestemmingsplan hierop aangepast. De provincie Fryslân heeft in de overlegreactie aangegeven alleen in te kunnen stem men met het plan wanneer er een landschappelijk inpassingsplan is opgesteld voor de woning op de locatie De Póle. Dit plan is inmiddels opgesteld en vormt onderdeel van de toelichting van het bestemmingsplan. De volgende stap in de procedure is het vrijgeven voor zienswijzen. Het voorontwerpbestem mingsplan wordt daarmee ontwerpbestemmingsplan. Na publicatie zal het ontwerpbestemmings- plan 6 weken ter inzage liggen. De gemeenteraad is uiteindelijk bevoegd het bestemmingsplan vast te stellen. Daarom wordt de fase voorafgaand aan het vaststellen, namelijk het ontwerpbestemmingsplan, ter kennis neming aan uw raad worden voorgelegd. Tijdens de zienswijzentermijn worden de overeenkomsten opgesteld. Op het moment dat het be stemmingsplan ter vaststelling op de agenda van de gemeenteraad staat, moet de overeenkomst getekend zijn zodat de economische uitvoerbaarheid is gewaarborgd. In de Wro is daarvoor een grondexploitatieregeling opgenomen. Doel van de in de Wro opgeno men grondexploitatieregeling is het bieden van ruimere mogelijkheden voor het kostenverhaal en het creëren van sturingsmogelijkheden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de publiekrechtelij ke weg via een exploitatieplan en de privaatrechtelijke weg in de vorm van overeenkomsten. In het geval van een exploitatieplan kan de gemeente eisen en regels stellen ten aanzien van de desbetreffende gronden, woningbouwcategorieën en fasering. Bij de privaatrechtelijke weg wor den dergelijke afspraken in een anterieure overeenkomst vastgelegd. Het voorliggende bestemmingsplan voorziet onder andere in de bouw van woningen. Dit valt on der de bouwplannen zoals bedoeld in artikel 6.2.1 Bro. In de Wro is opgenomen dat voor dergelij ke bouwplannen, in verband met het kostenverhaal van de gemeente, een exploitatieplan opge steld dient te worden. Deze verplichting vervalt indien het kostenverhaal op een andere wijze is verzekerd en het stellen van nadere eisen en regels niet noodzakelijk wordt geacht. Tussen de gemeente en de initiatiefnemer wordt een overeenkomst gesloten. In de overeenkomst worden afspraken gemaakt over de verdeling van kosten. Uitgangspunt is dat de kosten voor re kening komen van de initiatiefnemer. Het gaat om de kosten voor het bestemmingsplan, plan- schade, procedurekosten en de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van het project, zoals kosten van aanleg en of het verleggen van civiele werken, infrastructuur en waterlopen. Pagina 2 2 03 ontwerpbestemmingsplan Aldeboarn-Wjitteringswei-de Pole/bpnv/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 17