Om de kwaliteiten van deze locaties daadwerkelijk te realiseren hebben wij besloten steden
bouwkundige voorwaarden en aanvullende welstandscriteria op te stellen en mee te geven aan
de ontwikkelende partijen. Op deze wijze wordt een goede inpassing, welke de instemming van
de gemeente heeft, op beide locaties verzekerd. De woningen in het lint moeten qua maat en
vorm aansluiten bij de huidige bebouwing in het lint en de bebouwing in het buitengebied mag
qua maat en schaal afwijken van de voorschriften van het reeds vastgestelde bestemmingsplan
buitengebied mits er een woning gerealiseerd wordt die recht doet aan de locatie en entree van
het dorp.
Ondanks het feit dat er twee ontwikkelaars zijn die elk hun eigen gebied willen ontwikkelen is
vanaf het begin aangegeven dat beide locaties door de gemeente als één ontwikkeling wordt ge
zien en enkel samen doorgang kunnen vinden. Hiertoe hebben de ontwikkelaars samen het voor
liggende bestemmingsplan laten opstellen.
Argumenten:
1. Plan positief beoordeeld
Na uitvoerig overleg met de ontwikkelaars is gekomen tot een invulling welke ambtelijke instem
ming heeft. Het betreft het realiseren van één woning in het buitengebied en drie woningen in I
lint overeenkomstig de gestelde randvoorwaarden. Met betrekking tot de woning in het buitenge
bied is reeds een plan ingediend welke u als bijlage is aantreft. Voor de woningen in het lint
wordt een bouwplan ingediend nadat de bestemmingsplanprocedure is doorlopen.
2. Besluitvorming gemeenteraad
In eerdere collegevoorstellen en besluiten is besloten het plan in het kader van maximale objecti
viteit ter beoordeling voor te leggen aan de gemeenteraad alvorens een procedure te gaan voe
ren. De reden hiervoor was dat toenmalig wethouder Minkes, die Ruimtelijke Ordening in porte
feuille had, de initiatiefnemer persoonlijk kent en daarnaast woonachtig is naast een van de te
ontwikkelen gronden. Nu er een andere portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening is, hoeft de be
oordeling door gemeenteraad niet meer plaats te vinden. De gemeenteraad wordt op de gebruike
lijke manier en tijdstip geïnformeerd over het bestemmingsplan. De gemeenteraad moet uiteinde
lijk het bestemmingsplan vaststellen.
3. Exploitatieplan cq anterieure overeenkomst
Doel van de in de Wro opgenomen grondexploitatieregeling is het bieden van ruimere mogelijkhe
den voor het kostenverhaal en het creëren van sturingsmogelijkheden. Er wordt onderscheid g
maakt tussen de publiekrechtelijke weg via een exploitatieplan en de privaatrechtelijke weg in de
vorm van overeenkomsten. In het geval van een exploitatieplan kan de gemeente eisen en regels
stellen ten aanzien van de desbetreffende gronden, woningbouwcategorieën en fasering. Bij de
privaatrechtelijke weg worden dergelijke afspraken in een anterieure overeenkomst vastgelegd.
Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van in totaal vier woningen. Dit valt onder de bouw
plannen zoals bedoeld in artikel 6.2.1 Bro. In de Wro is opgenomen dat voor dergelijke bouw
plannen, in verband met het kostenverhaal van de gemeente, een exploitatieplan opgesteld dient
te worden. Deze verplichting vervalt indien het kostenverhaal op een andere wijze is verzekerd en
het stellen van nadere eisen en regels niet noodzakelijk wordt geacht.
Tussen de gemeente en de initiatiefnemer wordt een overeenkomst gesloten. In de overeenkomst
worden afspraken gemaakt over de verdeling van kosten. Uitgangspunt is dat de kosten voor re
kening komen van de initiatiefnemer. Het gaat om de kosten voor het bestemmingsplan, plan-
schade, procedurekosten en de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van het project, zoals
kosten van aanleg en of het verleggen van civiele werken, infrastructuur en waterlopen.
.raag
Pagina 2
BPMK912 Aldeboarn/bpmk/2