5. het budget moet in de betreffende jaarrekening zichtbaar overblijven op het betreffende
product of kostenplaats.
6. bij de opstelling van het verzoek moet gebruik worden gemaakt van het format bud
getoverheveling dat via het intranet beschikbaar zal worden gesteld.
7. het is denkbaar dat door de budgetoverheveling een nadeel ontstaat in het resultaat na
bestemming van het betrokken product. In dat geval zal de vakgroep Financiën Burge
meester en Wethouders in principe adviseren het verzoek niet of niet geheel te honoreren.
Indien het totaal van de verzoeken een zodanig bedrag omvat dat het resultaat in de jaarrekening
daarmee ernstig zou verslechteren, dan zou dit hebben geleid tot een advies om verzoeken niet of
niet geheel te honoreren. Laatstgenoemde effect heeft zich niet voorgedaan.
Argumenten:
Dit voorstel tot budgetoverheveling betreft een bedrag van 132.200. In onderstaande tabel
staan de werkzaamheden met hun saldo genoemd.
overheveling
overheveling
mutatie
lasten
baten
reserve
1 Combinatiefunctionaris
41.400
36.800
2 Implementatie WABO
12.300
12.300
3 Intranet
10.000
10.000
4 Inhuur onderzoek BTW/BCF
20.800
0
5 Subsidie VW Fryslân
0
12.000
6 Digitale post- en archiefsysteem
44.500
0
7 Abbemastate: lasten
174.700
0
Abbemastate: baten
171.500
0
8 Infrastructuur Akkrum
0
114.400
Pad naast vm Mavo Akkrum
0
35.000
Infrastructuur Grou
0
254.800
totaal
303.700
171.500
475.300
minus baten
-171.500
saldo budgetoverheveling
132.200
Ter toelichting op de onderdelen geldt het volgende:
1. Combinatiefunctionaris
Via de algemene uitkering ontvangt de gemeente sinds 2009 extra middelen voor de combinatie
functionaris. Ook voor 2011 zijn vanuit de algemene uitkering middelen hiervoor beschikbaar.
De combinatiefunctionaris is halverwege het jaar aangesteld. Hierdoor resteert na verwerking van
de laatste factuur van 2010 een bedrag van 41.420 voor lasten dat in aanmerking komt voor
budgetoverheveling. Aan de batenkant wordt een bedrag van 36.800 ten laste van het reke
ningresultaat geoormerkt toegevoegd aan de algemene reserve en dient vervolgens in 2011 weer
onttrokken te worden aan de reserve ter dekking.
2. Implementatie Wabo
De implementatie van de Wabo is in tijd opgeschoven. Volledige implementatie was slechts mo
gelijk nadat aan een aantal technische randvoorwaarden is voldaan. Dat wil zeggen dat oplossin
gen op iet-gebied dienden te worden uitgevoerd, voordat de Wabo volledig operationeel kon zijn.
Hieraan wordt nu hard gewerkt.
Pagina 2
3 02 Budgetoverheveling 2010/fiwt/2