Wegens vertraging in de investering is een deel van het budget nog niet gerealiseerd. Wij stellen
u voor een budget van 12.300 middels overheveling in 2011 beschikbaar te stellen ten behoe
ve van de implementatie van de Wabo. Daaruit voortvloeiend stellen wij u voor ten laste van het
rekeningresultaat een bedrag van 12.300 toe voegen aan de algemene reserve geoormerkt
voor deze budgetoverheveling.
3. Intranet
Voor de vernieuwing van het intranet is via de Najaarsnota 2010 een budget beschikbaar gesteld
van 10.000. De werkzaamheden worden in de loop van 2011 uitgevoerd.
4. Inhuur onderzoek BTW/BCF
In de voorjaarsnota 2009 heeft de raad een kredietbeschikbaar gesteld van 25.000 voor de in
huur van expertise voor de afwikkeling van de boekencontrole BTW en BCF 2003 en de conse
quenties daarvan vanaf 2004. Voor de eventuele financiële consequenties is een voorziening ge
troffen. Vanwege prioriteitsstelling, met name vanwege de p&c cyclus en het artikel 12 traject,
zijn de werkzaamheden met betrekking tot dit dossier aanzienlijk vertraagd met als consequentie
dat de aanwending van het budget beperkt is gebleven.
In 2008 is 2.300 en in 2010 is 1.900 ten laste gebracht van het oorspronkelijke budget. De
werkzaamheden moet nog wel worden uitgevoerd en afgerond, waarbij de inzet van een deskun
dige noodzakelijk is.
5. Subsidie VVV Fryslân
De gemeente heeft voor de jaren 2010 en 2011 12.000 per jaar gereserveerd voor de provin
ciale VVV. De invoering van deze VVV is vertraagd, waardoor het budget van 2010 vrij valt. Het
verzoek is de bedragen door te schuiven van 2010-2011 naar 2011 -201 2. Omdat voor 2011 het
betreffende budget reeds aanwezig is, kan budgetoverheveling nu achterwege blijven. Voor het
doorschuiven van het budget naar 2012 is de Voorjaarsnota 2011 het aangewezen document
voor besluitvorming.
Het is echter wel wenselijk om de vrij vallende bijdrage 2010 te oormerken voor 2012. Daarom
stellen wij voor ten laste van het rekeningresultaat een bedrag van 12.000 toe te voegen aan
de algemene reserve, geoormerkt voor de bijdrage provinciale VVV 2012.
6. Digitale post- en archiefsysteem
In 2009 is een budget van 50.000 beschikbaar gesteld voor digitalisering. Ten laste van dit
budget is in 2009 en 2010 respectievelijk €1.960 en 3.589 verantwoord. Per saldo is afgerond
5.500 besteed. Hiervoor is onder meer de analoge dossierinventaris vervangen in een digitaal
archiefsysteem. Ook de schaduwarchieven op de vakafdelingen zijn inmiddels weggewerkt. Nu is
men druk bezig met de bewerking van het bouwvergunningenarchief naar het digitale systeem,
mede naar aanleiding van de invoering van de BAG. Overige werkzaamheden moeten nog worden
uitgevoerd. Wij stellen u voor een budget van 44.500 middels overheveling in 2011 beschik
baar te stellen ten behoeve van het digitale post en archiefsysteem.
7. Abbemastate
In 2008 zijn door de raad zowel investeringskredieten en exploitatiebudgetten beschikbaar ge
steld voor het bouwrijpmaken van de locatie appartementencomplex Abbemastate, de realisatie
van openbare parkeervoorzieningen en wegen, het baggeren van de naast gelegen sloot etc. De
hele uitvoering heeft vertraging opgelopen, wat reden is om de volgende posten over te hevelen
van 2010 naar 2011, zodat op basis van de gesloten overeenkomsten de activiteiten in 2011
alsnog kunnen worden uitgevoerd:
- bouwrijpmaken te verkopen grond 83.130
- verkoop bouwrijpe grond -/-171.510
- baggeren (incl./regenwaterstructuur) 91.600
Pagina 3
3 02 Budgetoverheveling 2010/fiwt/3