vacature algemeen directeur, en de loonkosten van de controller die eind 2010 is benoemd. In 2010 is een aantal krachten extern ingehuurd, de post externen is in deze begroting sterk afgenomen. Daarnaast veroorzaakt de aangekondigde stijging van de pensioenpremies voor hogere lasten, die helaas naar verwachting niet door het Rijk zullen worden gecompenseerd. BoboB dient zich te realiseren dat de personele lasten een vertekend beeld geven voor wat betreft het onderhoud van gebouwen de salariskosten van de facilitair medewerker huisvestingszaken drukken op de personele lasten, maar wordt verrekend met de voorziening onderhoud. Binnen de salariskosten is rekening gehouden met de aanstelling van medewerkers in het kader van de 'rugzakken' ten behoeve van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. De school ontvangt een (financiële) beschikking waardoor de aanstelling van extra medewerkers mogelijk wordt. Echter de ontwikkeling van deze 'rugzakken' is bijzonder onzeker en medewerkers kunnen niet op projectbasis worden benoemd, waardoor ze via een uitzendbureau-constructie worden aangesteld. Gezien de daling in de leerlingenaantallen en de nog te verwachten bezuinigingen vanuit de overheid zal BoboB zeer terughoudend omgaan met benoemingen, waaruit rechten voortkomen voor personeelsleden. b. De begrote inzet van externen is 217.000 lager. Rekening is gehouden met de interim periode van de algemeen directeur voor 24 uur per week tot 1 maart 2011 door een externe kracht 25.000 extra t.o.v. de begrote vacature algemeen directeur). Ook zijn de PABO-stagevergoedingen tot een bedrag van 5.000 in de begroting verwerkt. c. Rekening is gehouden met de invoering van de functiemix conform de afspraken die in 2009 tussen werkgevers en werknemers zijn gemaakt. De extra kosten die hieruit voortvloeien bedragen naar verwachting circa 66.000. Hiervan wordt 75% door het Rijk vergoed. In de tabel 'Implementatie functiemix' wordt inzicht gegeven in de stand van zaken op 1 maart 2010 en de streefwaarden van de functiemix. d. De bijdrage van OC&W voor de Bapo bedraagt 2%. Indien er meer Bapo wordt genoten dan de genoemde 2% dan dient het meerdere vanuit de reguliere vergoeding gerealiseerd te worden: de huidige inzet (schooljaar 2010-2011) bedraagt circa 0.4 FTE 24.000 meer dan de 2%-norm. Dit heeft te maken met de senioriteit binnen het BoboB-personeelsbestand. Per 1 augustus 2011 wordt ingeschat dat dit 1 FTE zal worden 60.000 boven de 2%-norm. Dit leidt tot een verhoging van 5/12 x 36.000 15.000. Begrotingsbedrag 39.000. e. De professionalisering met betrekking tot de onderwijskundige ondersteuning gebeurt ten dele door mevr. J.Sietsma, onderwijskundig beleidsmedewerker. Daarnaast zal in toenemende mate de interne deskundigheid binnen BoboB worden aangewend, waarbij de honorering via de salarisadministratie verloopt. Met andere woorden: de salariskosten liggen hoger, maar het professionaliseringsbudget-verbruik zal daardoor afnemen. Om deze reden is het professionaliseringsbedrag geschat op 150.000, maar door de interne participatie wordt dit geschat op 50.000, waardoor het beschikbaar te besteden bedrag 100.000 bedraagt. 6 Exploitatiebegroting 2011 Stichting BOBOB - versie 20 januari 2011

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 68