vacature algemeen directeur, en de loonkosten van de controller die eind 2010 is
benoemd. In 2010 is een aantal krachten extern ingehuurd, de post externen is in deze
begroting sterk afgenomen.
Daarnaast veroorzaakt de aangekondigde stijging van de pensioenpremies voor hogere
lasten, die helaas naar verwachting niet door het Rijk zullen worden gecompenseerd.
BoboB dient zich te realiseren dat de personele lasten een vertekend beeld geven voor
wat betreft het onderhoud van gebouwen de salariskosten van de facilitair medewerker
huisvestingszaken drukken op de personele lasten, maar wordt verrekend met de
voorziening onderhoud.
Binnen de salariskosten is rekening gehouden met de aanstelling van medewerkers in
het kader van de 'rugzakken' ten behoeve van leerlingen met een specifieke
onderwijsbehoefte. De school ontvangt een (financiële) beschikking waardoor de
aanstelling van extra medewerkers mogelijk wordt. Echter de ontwikkeling van deze
'rugzakken' is bijzonder onzeker en medewerkers kunnen niet op projectbasis worden
benoemd, waardoor ze via een uitzendbureau-constructie worden aangesteld.
Gezien de daling in de leerlingenaantallen en de nog te verwachten bezuinigingen vanuit
de overheid zal BoboB zeer terughoudend omgaan met benoemingen, waaruit rechten
voortkomen voor personeelsleden.
b. De begrote inzet van externen is 217.000 lager. Rekening is gehouden met de interim
periode van de algemeen directeur voor 24 uur per week tot 1 maart 2011 door een
externe kracht 25.000 extra t.o.v. de begrote vacature algemeen directeur). Ook zijn
de PABO-stagevergoedingen tot een bedrag van 5.000 in de begroting verwerkt.
c. Rekening is gehouden met de invoering van de functiemix conform de afspraken die in
2009 tussen werkgevers en werknemers zijn gemaakt. De extra kosten die hieruit
voortvloeien bedragen naar verwachting circa 66.000. Hiervan wordt 75% door het Rijk
vergoed. In de tabel 'Implementatie functiemix' wordt inzicht gegeven in de stand van
zaken op 1 maart 2010 en de streefwaarden van de functiemix.
d. De bijdrage van OC&W voor de Bapo bedraagt 2%. Indien er meer Bapo wordt genoten
dan de genoemde 2% dan dient het meerdere vanuit de reguliere vergoeding
gerealiseerd te worden: de huidige inzet (schooljaar 2010-2011) bedraagt circa 0.4 FTE
24.000 meer dan de 2%-norm. Dit heeft te maken met de senioriteit binnen het
BoboB-personeelsbestand. Per 1 augustus 2011 wordt ingeschat dat dit 1 FTE zal
worden 60.000 boven de 2%-norm. Dit leidt tot een verhoging van 5/12 x 36.000
15.000. Begrotingsbedrag 39.000.
e. De professionalisering met betrekking tot de onderwijskundige ondersteuning gebeurt ten
dele door mevr. J.Sietsma, onderwijskundig beleidsmedewerker. Daarnaast zal in
toenemende mate de interne deskundigheid binnen BoboB worden aangewend, waarbij
de honorering via de salarisadministratie verloopt. Met andere woorden: de salariskosten
liggen hoger, maar het professionaliseringsbudget-verbruik zal daardoor afnemen.
Om deze reden is het professionaliseringsbedrag geschat op 150.000, maar door de
interne participatie wordt dit geschat op 50.000, waardoor het beschikbaar te besteden
bedrag 100.000 bedraagt.
6
Exploitatiebegroting 2011 Stichting BOBOB - versie 20 januari 2011