de komende jaren wel. Wij zijn van mening dat de inspecteur bij de volgende aanvragen hiermee
anders dient om te gaan.
Daarnaast wordt ervan uitgegaan, zoals gebruikelijk in een dergelijk rapport, dat het regulier be
heer in alle gemeenten wordt onderhouden op een niveau van 75%. Het bevreemdt ons dan dat
deze regel wordt toegepast op de begrotingsbedragen voor regulier onderhoud, waarop de kor
ting van 2,2 miljoen reeds is toegepast. Het ware realistischer geweest om deze korting toe te
passen op die begrotingsbedragen voor regulier beheer, zoals die golden in de primitieve begro
ting 2010 conform de oorspronkelijke beheerplannen 2009 of de korting van 25 ook toe te
passen op de taakstelling van 2,2 miljoen.
5. Berekening van bijdragen voor achterstallig onderhoud
In het rapport zijn de beheerplannen voor wegen, gebouwen, openbare verlichting en speeltuinen
verwerkt. Speeltuinen kennen geen achterstallig onderhoud en dus ook geen bijdrage.
De termijn voor de bijdrage voor achterstallig onderhoud voor wegen en gebouwen wordt op 5
jaar gesteld. Voor openbare verlichting worden de kapitaallasten van de vervangingsinvesteringen
vergoed. Van de extern adviseur hebben wij begrepen dat aanvullingen op achterstallig onder
houd meestal in een kortere termijn van 1 of 2 jaar worden verstrekt, daar er anders aan de ach
terkant bij langere termijnen nieuw achterstallig onderhoud kan ontstaan. Dat lijkt ons in onze si
tuatie met de op handen zijnde herindeling meer voor de hand liggen (zie ook punt 2).
Vervolgens wordt van de berekende bijdrage voor achterstallig onderhoud voor wegen een be
drag van 262.644 afgetrokken (zie pag. 49 van het rapport), omdat dat bedrag uit het beste
dingsplan 2010 nog theoretisch resteert, daar het volgens de toezichthouder niet besteed mocht
worden. Daarmee wordt de stelpost ons inziens dubbel ingezet (zie ook punt 4) en dat is ui
teraard niet juist.
Bovendien valt een niet besteed bedrag toe aan het rekeningsresultaat en daarmee uiteindelijk in
de algemene reserve.
6. Overige punten
Er zijn nog kleinere kanttekeningen te plaatsen, maar wij hebben ons beperkt tot de hoofdpunten.
Wellicht zullen we daar in de brief nog aandacht aan schenken.
Resumerend stellen wij u voor in te stemmen met bovenstaande aandachtspunten voor het indie
nen van een zienswijze. Gelet op de tijdige indiening van de zienswijze verzoeken wij u ons te
mandateren namens uw raad de zienswijze per brief in te dienen bij het bevoegd orgaan. In de
brief zullen wij bovengenoemde punten nader uitwerken.
Kanttekeningen:
De inspecteur is van mening dat voortaan alle investeringen zo veel mogelijk geactiveerd dienen
te worden. Dit betekent dat de kosten naar de toekomst worden verschoven. Dat is in het verle
den in deze gemeente al (te) vaak gebeurd en heeft mede geleid tot de huidige slechte financiële
positie.
Wij zijn het niet eens met de inspecteur in dezen, maar hebben zijn aanbevelingen nolens volens
uitgevoerd.
Er is overleg gevoerd met:
Extern adviseur Jan Bouwmeester.
Er is mededeling gedaan aan de deelnemers in TPO van 8 maart 2011 van ons voornemen.
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
CONSTATERING BESLISBOOM
Niet van toepassing.
Pagina 4
3 02 Artikel 12-rapport 2010 raadsvoorstel/fiwt/4