de komende jaren wel. Wij zijn van mening dat de inspecteur bij de volgende aanvragen hiermee anders dient om te gaan. Daarnaast wordt ervan uitgegaan, zoals gebruikelijk in een dergelijk rapport, dat het regulier be heer in alle gemeenten wordt onderhouden op een niveau van 75%. Het bevreemdt ons dan dat deze regel wordt toegepast op de begrotingsbedragen voor regulier onderhoud, waarop de kor ting van 2,2 miljoen reeds is toegepast. Het ware realistischer geweest om deze korting toe te passen op die begrotingsbedragen voor regulier beheer, zoals die golden in de primitieve begro ting 2010 conform de oorspronkelijke beheerplannen 2009 of de korting van 25 ook toe te passen op de taakstelling van 2,2 miljoen. 5. Berekening van bijdragen voor achterstallig onderhoud In het rapport zijn de beheerplannen voor wegen, gebouwen, openbare verlichting en speeltuinen verwerkt. Speeltuinen kennen geen achterstallig onderhoud en dus ook geen bijdrage. De termijn voor de bijdrage voor achterstallig onderhoud voor wegen en gebouwen wordt op 5 jaar gesteld. Voor openbare verlichting worden de kapitaallasten van de vervangingsinvesteringen vergoed. Van de extern adviseur hebben wij begrepen dat aanvullingen op achterstallig onder houd meestal in een kortere termijn van 1 of 2 jaar worden verstrekt, daar er anders aan de ach terkant bij langere termijnen nieuw achterstallig onderhoud kan ontstaan. Dat lijkt ons in onze si tuatie met de op handen zijnde herindeling meer voor de hand liggen (zie ook punt 2). Vervolgens wordt van de berekende bijdrage voor achterstallig onderhoud voor wegen een be drag van 262.644 afgetrokken (zie pag. 49 van het rapport), omdat dat bedrag uit het beste dingsplan 2010 nog theoretisch resteert, daar het volgens de toezichthouder niet besteed mocht worden. Daarmee wordt de stelpost ons inziens dubbel ingezet (zie ook punt 4) en dat is ui teraard niet juist. Bovendien valt een niet besteed bedrag toe aan het rekeningsresultaat en daarmee uiteindelijk in de algemene reserve. 6. Overige punten Er zijn nog kleinere kanttekeningen te plaatsen, maar wij hebben ons beperkt tot de hoofdpunten. Wellicht zullen we daar in de brief nog aandacht aan schenken. Resumerend stellen wij u voor in te stemmen met bovenstaande aandachtspunten voor het indie nen van een zienswijze. Gelet op de tijdige indiening van de zienswijze verzoeken wij u ons te mandateren namens uw raad de zienswijze per brief in te dienen bij het bevoegd orgaan. In de brief zullen wij bovengenoemde punten nader uitwerken. Kanttekeningen: De inspecteur is van mening dat voortaan alle investeringen zo veel mogelijk geactiveerd dienen te worden. Dit betekent dat de kosten naar de toekomst worden verschoven. Dat is in het verle den in deze gemeente al (te) vaak gebeurd en heeft mede geleid tot de huidige slechte financiële positie. Wij zijn het niet eens met de inspecteur in dezen, maar hebben zijn aanbevelingen nolens volens uitgevoerd. Er is overleg gevoerd met: Extern adviseur Jan Bouwmeester. Er is mededeling gedaan aan de deelnemers in TPO van 8 maart 2011 van ons voornemen. Toetsing conform beslisboom (argumentatie) CONSTATERING BESLISBOOM Niet van toepassing. Pagina 4 3 02 Artikel 12-rapport 2010 raadsvoorstel/fiwt/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 15