Dit uniform voorzieningenniveau in heel Fryslân wordt belangrijk gevonden, er mag geen
zwakke schakel in zitten. Dit bepaalt mede de kwaliteit van het totale toeristisch-recreatieve
product.
Gemeenten doen het beheer en onderhoud zelf, behalve van grensoverschrijdende
voorzieningen zoals de watersportvoorzieningen, dat wordt door De Marrekrite gedaan.
De nieuwe gemeente Súdwest heeft de intentie om zoveel mogelijk zelf te doen, maar voor
grensoverschrijdende taken zoals watersport en recreatieroutes geldt een uitzondering.
Brug- en sluisbediening moet centraal geregeld worden door provincie of De Marrekrite.
Niet meer watergerelateerde taken toevoegen aan De Marrekrite. Gemeenten willen niet
meer bijdragen, niet meer geld uitgeven. Indien er wel sprake is van uitbreiding, dan
uitvoeren binnen huidige financiële kaders en organisatievorm.
Suggestie voor een verdeelsleutel: op basis van inwoneraantal en aantal toeristische
overnachtingen.
De nieuwe verdeelsleutel moet kunnen anticiperen op fusies, maar ook op veranderingen in
verdeling van de bevolking (krimp).
Gemeenschappelijke Regeling (GR) De Marrekrite kan het beste in haar huidige vorm blijven
bestaan. De Marrekrite is een sterke en slanke organisatie. Het uitvoerende werkt wordt
veelal uitbesteedt. Het is niet logisch een aparte NV/BV voor op te zetten. Verder blijkt dat
alle recreatieschappen, op 1 na allemaal een GR zijn.
De rol van de provincie Fryslân is zeer belangrijk. Indien de provincie zou uittreden komt te
continuïteit van de organisatie in gevaar.
Advies taken organisatievorm:
Behoud van huidige organisatievorm (Gemeenschappelijke Regeling De Marrekrite).
Behoud van huidige takenpakket.
Coördinatie brug- en bedieningstijden weer oppakken.
Baggerfonds behouden en zitting nemen in projectorganisatie van de provincie Fryslân.
Advies verdeelsleutel biidragemodel:
De verdeelsleutel voor het vaste deel van de deelnemersbijdrage baseren op de parameters
inwoners (40%), overnachtingen watersport (40%)en meters steiger (20%). Met deze drie
parameters komt de meest redelijke en goed te onderbouwen bijdrageregeling tot stand.
Toelichting bijdrageregeling
In alle voorstellen die besproken zijn met de begeleidingsgroep en het Dagelijks Bestuur in het kader
van de nieuwe bijdrageregeling en de eventuele taakverbreding met landrecreatie, is het ultieme
scenario dat alle Friese gemeenten, met uitzondering van de Waddeneilanden, lid zouden worden
van De Marrekrite(water en land). Dit scenario blijkt op korte termijn echter niet haalbaar. Met name
bezuinigingen spelen hierin een hoofdrol. Daarom zijn wij in dit voorstel uitgegaan van de huidige
deelnemers, 20 Friese gemeenten en de provincie Fryslân.
De sleutel van het bijdragemodel wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan het nutsbeginsel. Dat wil
zeggen dat de deelnemers die het meeste nut hebben van De Marrekritevoorzieningen ook het
meest betalen. Daarbij zijn primair de parameters "inwoners" en "toeristische watersport
overnachtingen" relevant en is in mindere mate de parameter "meters voorzieningen" binnen de
betreffende gemeente van belang.
Bij de berekening van het percentage van de gemeenten zijn wij uiteindelijk uitgegaan van de
parameters:
inwoners (40%)
overnachtingen watersport (40%)
meters steiger (20%)
2