Dit uniform voorzieningenniveau in heel Fryslân wordt belangrijk gevonden, er mag geen zwakke schakel in zitten. Dit bepaalt mede de kwaliteit van het totale toeristisch-recreatieve product. Gemeenten doen het beheer en onderhoud zelf, behalve van grensoverschrijdende voorzieningen zoals de watersportvoorzieningen, dat wordt door De Marrekrite gedaan. De nieuwe gemeente Súdwest heeft de intentie om zoveel mogelijk zelf te doen, maar voor grensoverschrijdende taken zoals watersport en recreatieroutes geldt een uitzondering. Brug- en sluisbediening moet centraal geregeld worden door provincie of De Marrekrite. Niet meer watergerelateerde taken toevoegen aan De Marrekrite. Gemeenten willen niet meer bijdragen, niet meer geld uitgeven. Indien er wel sprake is van uitbreiding, dan uitvoeren binnen huidige financiële kaders en organisatievorm. Suggestie voor een verdeelsleutel: op basis van inwoneraantal en aantal toeristische overnachtingen. De nieuwe verdeelsleutel moet kunnen anticiperen op fusies, maar ook op veranderingen in verdeling van de bevolking (krimp). Gemeenschappelijke Regeling (GR) De Marrekrite kan het beste in haar huidige vorm blijven bestaan. De Marrekrite is een sterke en slanke organisatie. Het uitvoerende werkt wordt veelal uitbesteedt. Het is niet logisch een aparte NV/BV voor op te zetten. Verder blijkt dat alle recreatieschappen, op 1 na allemaal een GR zijn. De rol van de provincie Fryslân is zeer belangrijk. Indien de provincie zou uittreden komt te continuïteit van de organisatie in gevaar. Advies taken organisatievorm: Behoud van huidige organisatievorm (Gemeenschappelijke Regeling De Marrekrite). Behoud van huidige takenpakket. Coördinatie brug- en bedieningstijden weer oppakken. Baggerfonds behouden en zitting nemen in projectorganisatie van de provincie Fryslân. Advies verdeelsleutel biidragemodel: De verdeelsleutel voor het vaste deel van de deelnemersbijdrage baseren op de parameters inwoners (40%), overnachtingen watersport (40%)en meters steiger (20%). Met deze drie parameters komt de meest redelijke en goed te onderbouwen bijdrageregeling tot stand. Toelichting bijdrageregeling In alle voorstellen die besproken zijn met de begeleidingsgroep en het Dagelijks Bestuur in het kader van de nieuwe bijdrageregeling en de eventuele taakverbreding met landrecreatie, is het ultieme scenario dat alle Friese gemeenten, met uitzondering van de Waddeneilanden, lid zouden worden van De Marrekrite(water en land). Dit scenario blijkt op korte termijn echter niet haalbaar. Met name bezuinigingen spelen hierin een hoofdrol. Daarom zijn wij in dit voorstel uitgegaan van de huidige deelnemers, 20 Friese gemeenten en de provincie Fryslân. De sleutel van het bijdragemodel wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan het nutsbeginsel. Dat wil zeggen dat de deelnemers die het meeste nut hebben van De Marrekritevoorzieningen ook het meest betalen. Daarbij zijn primair de parameters "inwoners" en "toeristische watersport overnachtingen" relevant en is in mindere mate de parameter "meters voorzieningen" binnen de betreffende gemeente van belang. Bij de berekening van het percentage van de gemeenten zijn wij uiteindelijk uitgegaan van de parameters: inwoners (40%) overnachtingen watersport (40%) meters steiger (20%) 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 102