5.2. Bijdragestructuur en organisatievorm
De aanwending van middelen uit het Baggerfonds moet kritisch worden bekeken. Alleen
toepassen op baggeren eigen ligplaatsen.
De bijdrageverdeelsleutel moet onderhanden genomen worden.
Daarbij moet de verdeelsleutel "fusie-proof'zijn, met het oog op de aanstaande fusie van
gemeenten in de Zuidwesthoek tot de nieuwe gemeente Südwest en toekomstige fusies.
Suggestie voor een verdeelsleutel: op basis van inwoneraantal en aantal toeristische
overnachtingen.
De verdeelsleutel moet uit te leggen zijn aan bevolking en de huidige sleutel is dat niet, daar
is onvoldoende onderbouwing voor.
De nieuwe verdeelsleutel moet ook kunnen anticiperen op veranderingen in samenstelling
van Friese gemeenten binnen de huidige grenzen. Denk bijvoorbeeld aan veranderingen in
verdeling van de bevolking over de provincie (krimp).
Gezien de tijd, waar de financiële crisis veelal bepalend is voor het beleid van organisaties
lijkt het volgens de meeste geïnterviewden verstandig door te gaan in de huidige vorm en
met het bestaande takenpakket! Gemeenschappelijke Regelingen, zo ook De Marrekrite
staan echter ter discussie bij de provincie Fryslân, omdat bij de provincie in het kader van
bezuinigingen sprake is van een takendiscussie. Hier moet een alternatief voor geboden
worden.
De provincie Fryslân wil in de verkenning laten onderzoeken of de huidige
Gemeenschappelijke Regeling wel de meest efficiënte organisatievorm is. Dit in verband met
de takendiscussie. Moet de bijdrage van de provincie via een gemeenschappelijke regeling
lopen, of kan dit beter via een langjarige projectsubsidie?
De provincie Fryslân wil in de verkenning ook de onderbouwing voor de bijdrage van de
provincie kunnen vinden. Dit eveneens met het oog op de takendiscussie.
Het doel is overigens niet dat de provincie Fryslân zich terugtrekt uit De Marrekrite, maar
lering te trekken uit nieuwe inzichten met de opdracht het nog efficiënter en beter te doen!
12