7. Voorstel taken Recreatieschap De Marrekrite biedt iets unieks; vrije ligplaatsen midden in de natuur! Dit moet volgens alle geïnterviewden behouden blijven. De onduidelijkheid over de baggeropgave en -bijdrage per gemeente is een thema dat de komende jaren voortvarend moet worden opgepakt. Er is sprake van achterstallig onderhoud voor wat betreft de gewenste waterdiepte zowel naar als rondom de Marrekritevoorzieningen. Per gemeente verschilt de huidige mate van achterstallig onderhoud. Het voorstel is de regie sterker vanuit provincie Fryslân op te pakken, waarbij conform huidige voorstellen, een projectbureau (Friese Merenproject) voor dit achterstallig baggerwerk wordt opgezet. Keuze en prioritering van baggerwerkzaamheden kunnen daarbij worden gekoppeld aan de doelen van het Friese Merenproject, met bijvoorbeeld een focus op verbindingen tussen watersportkernen. Door het huidige Baggerfonds van De Marrekrite te laten bestaan en door zitting te nemen in de nieuwe projectorganisatie is De Marrekrite een volwaardige partner met financiële middelen om bereikbaarheid van Marrekritevoorzieningen te garanderen. Momenteel is de totale brug- en sluisbediening geen taak van De Marrekrite. Vooralsnog is dit ook niet het voorstel. De coördinatie en afstemming van tijden brug- en sluisbediening zou overigens wel door De Marrekrite opgepakt kunnen worden en kan binnen de bestaande financiële kaders van De Marrekrite worden uitgevoerd. De Marrekrite draagt zorg voor een uniforme voorzieningenniveau op het gebied van infrastructuur op en om het water in de hele provincie. Mede dankzij De Marrekrite is er eenheid en duidelijkheid in kwaliteit, onderhoud en gebruiksvoorschriften. Dat is goed voor het totale recreatieve product en binnen de driehoek Promotie, Gastheerschap en Voorzieningen kunnen Fryslân Marketing en het Dienstencentrum WV hun strategie hierop afstemmen. Om deze lijn te kunnen continueren vindt De Marrekrite op basis van jarenlange ervaringen en de uitkomsten van de interviews, dat beheer en onderhoud van de infrastructuur op en om het water provinciebreed georganiseerd moet zijn. Dit pleit voor een organisatie waarin het streven naar een gemeenschappelijk niveau van kwaliteit van de infrastructuur gehandhaafd blijft. Op dit moment is dat voor de waterrecreatie goed en efficiënt geregeld middels Gemeenschappelijke Regeling De Marrekrite. Voor landrecreatie blijkt uit de deelverkenning landrecreatie dat eenzelfde provinciebrede organisatie de voorkeur heeft. In de volgende paragraaf van deze verkenning komt de organisatie- en financieringsvorm aan de orde. 7.1. Alternatieve organisatievormen In theorie zijn er voor Recreatieschap De Marrekrite verschillende organisatievormen mogelijk naast de huidige Gemeenschappelijke Regeling, namelijk: een Stichting, een BV, een NV of een onderlinge regeling tussen overheden op basis van Shared Services. In dat laatste geval komt het personeel van De Marrekrite in dienst bij één van de deelnemende overheden, die vervolgens de kosten deelt met de overige deelnemende overheden. In de praktijk blijkt er echter één organisatie door heel Nederland te worden gebruikt voor recreatieschappen: de Gemeenschappelijke Regeling. In de bijlage is een overzicht opgenomen van de organisatievormen die voor circa 30 verschillende recreatieschappen in Nederland zijn gekozen door de daarbij betrokken overheden. Het beeld wat hierdoor ontstaat is dat in vrijwel alle 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 119