7. Voorstel taken
Recreatieschap De Marrekrite biedt iets unieks; vrije ligplaatsen midden in de natuur! Dit moet
volgens alle geïnterviewden behouden blijven.
De onduidelijkheid over de baggeropgave en -bijdrage per gemeente is een thema dat de komende
jaren voortvarend moet worden opgepakt. Er is sprake van achterstallig onderhoud voor wat betreft
de gewenste waterdiepte zowel naar als rondom de Marrekritevoorzieningen. Per gemeente
verschilt de huidige mate van achterstallig onderhoud. Het voorstel is de regie sterker vanuit
provincie Fryslân op te pakken, waarbij conform huidige voorstellen, een projectbureau (Friese
Merenproject) voor dit achterstallig baggerwerk wordt opgezet. Keuze en prioritering van
baggerwerkzaamheden kunnen daarbij worden gekoppeld aan de doelen van het Friese
Merenproject, met bijvoorbeeld een focus op verbindingen tussen watersportkernen. Door het
huidige Baggerfonds van De Marrekrite te laten bestaan en door zitting te nemen in de nieuwe
projectorganisatie is De Marrekrite een volwaardige partner met financiële middelen om
bereikbaarheid van Marrekritevoorzieningen te garanderen.
Momenteel is de totale brug- en sluisbediening geen taak van De Marrekrite. Vooralsnog is dit ook
niet het voorstel. De coördinatie en afstemming van tijden brug- en sluisbediening zou overigens wel
door De Marrekrite opgepakt kunnen worden en kan binnen de bestaande financiële kaders van De
Marrekrite worden uitgevoerd.
De Marrekrite draagt zorg voor een uniforme voorzieningenniveau op het gebied van infrastructuur
op en om het water in de hele provincie. Mede dankzij De Marrekrite is er eenheid en duidelijkheid
in kwaliteit, onderhoud en gebruiksvoorschriften. Dat is goed voor het totale recreatieve product en
binnen de driehoek Promotie, Gastheerschap en Voorzieningen kunnen Fryslân Marketing en het
Dienstencentrum WV hun strategie hierop afstemmen.
Om deze lijn te kunnen continueren vindt De Marrekrite op basis van jarenlange ervaringen en de
uitkomsten van de interviews, dat beheer en onderhoud van de infrastructuur op en om het water
provinciebreed georganiseerd moet zijn. Dit pleit voor een organisatie waarin het streven naar een
gemeenschappelijk niveau van kwaliteit van de infrastructuur gehandhaafd blijft. Op dit moment is
dat voor de waterrecreatie goed en efficiënt geregeld middels Gemeenschappelijke Regeling De
Marrekrite. Voor landrecreatie blijkt uit de deelverkenning landrecreatie dat eenzelfde
provinciebrede organisatie de voorkeur heeft.
In de volgende paragraaf van deze verkenning komt de organisatie- en financieringsvorm aan de
orde.
7.1. Alternatieve organisatievormen
In theorie zijn er voor Recreatieschap De Marrekrite verschillende organisatievormen mogelijk naast
de huidige Gemeenschappelijke Regeling, namelijk: een Stichting, een BV, een NV of een onderlinge
regeling tussen overheden op basis van Shared Services. In dat laatste geval komt het personeel van
De Marrekrite in dienst bij één van de deelnemende overheden, die vervolgens de kosten deelt met
de overige deelnemende overheden.
In de praktijk blijkt er echter één organisatie door heel Nederland te worden gebruikt voor
recreatieschappen: de Gemeenschappelijke Regeling. In de bijlage is een overzicht opgenomen van
de organisatievormen die voor circa 30 verschillende recreatieschappen in Nederland zijn gekozen
door de daarbij betrokken overheden. Het beeld wat hierdoor ontstaat is dat in vrijwel alle
14