gevallen er sprake is van een Gemeenschappelijke Regeling op basis van de Wet Gemeenschappelijke
Regelingen.
Desondanks zijn er toch forse verschillen tussen de opzet en constructies binnen deze
Gemeenschappelijke Regelingen, in hoofdlijn zijn er drie verschillende constructies in de praktijk:
1. Gemeenschappelijke Regeling met weinig onroerend goed en personeel, waar veel wordt
uitbesteed aan verschillende marktpartijen;
2. Gemeenschappelijke Regeling met in verleden veel onroerend goed en personeel, die naderhand
zijn ondergebracht in een BV;
3. Gemeenschappelijke Regeling met in verleden veel onroerend goed en personeel, die naderhand
zijn ondergebracht in een NV.
In veel andere toeristische regio's zijn er argumenten geweest voor privatisering van onderdelen
binnen de betreffende Gemeenschappelijke Regeling. In Fryslân is dit tot op heden niet nodig
geweest omdat De Marrekrite niet over een groot personeelsbestand beschikt en eveneens niet over
een substantieel onroerend goed bestand. De werkwijze van De Marrekrite is van oudsher al dat
zoveel mogelijk wordt overgelaten aan marktpartijen door het uitbesteden van werkzaamheden.
7.2. Voorstel taken en organisatievorm
In de huidige situatie is het niet nodig om onderdelen van De Marrekrite te privatiseren, mede
vanwege het traditioneel sterk uitbesteden van diensten en werken. Het optuigen van een aparte
uitvoeringsorganisatie (BV of NV) ligt niet voor de hand. De Marrekrite heeft slechts drie
medewerkers in dienst en het onderhoudswerk wordt uitbesteed. Daarnaast worden bij de collega
schappen eigen inkomsten gegenereerd door parkeergelden te innen op dagrecreatieterreinen en
het verpachten van grond. De huidige taken zijn sterk gericht op overheidsverantwoordelijkheid en
in dat geval is de Gemeenschappelijke Regeling een prima organisatievorm. De recente aanpassing
en vereenvoudiging van de Gemeenschappelijke Regeling tot een collegeregeling maakt bovendien
de besluitvorming door de betrokken overheden efficiënter en eenvoudiger. Een ombouw naar een
Shared Services Regeling ligt niet voor de hand gezien het aantal deelnemende overheden (meer dan
21).
Het voorkeursscenario is dan ook dat GR De Marrekrite in haar huidige, recent vereenvoudigde vorm
blijft bestaan. Daarom stellen wij voor het bestuur voor GR De Marrekrite in haar huidige
organisatievorm met het takenpakket inclusief Baggerfonds te laten bestaan. Een kwaliteitscriterium
voor de toekomst is wel het aantal deelnemende gemeenten. Dat is momenteel al vrij hoog (21
gemeenten), maar zou bij voorkeur nog kunnen worden uitgebreid met de resterende vaste wal
gemeenten. Een aantal van deze gemeenten zal deze stap makkelijker maken, als ook wordt besloten
tot uitbreiding van het takenpakket met landrecreatie, c.q. ontwikkelingsbeheer recreatieroutes.
Naar aanleiding van de verkenning landrecreatie kan worden besloten om het takenpakket
uitbreiden met landrecreatie.
7.3. Alternatieve positie voor provincie
Een alternatief voor het hiervoor beschreven advies van behoud lidmaatschap provincie aan
gemeenschappelijke regeling is om de provincie op termijn te laten uittreden uit de
gemeenschappelijke regeling. De provincie Fryslân blijft dan conform de huidige bepalingen nog vijf
jaar lid van De Marrekrite, maar treedt daarna uit. Voor de financiering van de huidige taken van De
Marrekrite heeft dit vanzelfsprekend gevolgen. In een dergelijke alternatieve positie geeft de
provincie, na het uittreden, op subsidiebasis een bijdrage voor vernieuwing van bestaande en nieuwe
watersportvoorzieningen voor een langere periode met verlengingen om bijvoorbeeld vijfjaar (in de
orde van grootte van de huidige 44% bijdrage).
15