gevallen er sprake is van een Gemeenschappelijke Regeling op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Desondanks zijn er toch forse verschillen tussen de opzet en constructies binnen deze Gemeenschappelijke Regelingen, in hoofdlijn zijn er drie verschillende constructies in de praktijk: 1. Gemeenschappelijke Regeling met weinig onroerend goed en personeel, waar veel wordt uitbesteed aan verschillende marktpartijen; 2. Gemeenschappelijke Regeling met in verleden veel onroerend goed en personeel, die naderhand zijn ondergebracht in een BV; 3. Gemeenschappelijke Regeling met in verleden veel onroerend goed en personeel, die naderhand zijn ondergebracht in een NV. In veel andere toeristische regio's zijn er argumenten geweest voor privatisering van onderdelen binnen de betreffende Gemeenschappelijke Regeling. In Fryslân is dit tot op heden niet nodig geweest omdat De Marrekrite niet over een groot personeelsbestand beschikt en eveneens niet over een substantieel onroerend goed bestand. De werkwijze van De Marrekrite is van oudsher al dat zoveel mogelijk wordt overgelaten aan marktpartijen door het uitbesteden van werkzaamheden. 7.2. Voorstel taken en organisatievorm In de huidige situatie is het niet nodig om onderdelen van De Marrekrite te privatiseren, mede vanwege het traditioneel sterk uitbesteden van diensten en werken. Het optuigen van een aparte uitvoeringsorganisatie (BV of NV) ligt niet voor de hand. De Marrekrite heeft slechts drie medewerkers in dienst en het onderhoudswerk wordt uitbesteed. Daarnaast worden bij de collega schappen eigen inkomsten gegenereerd door parkeergelden te innen op dagrecreatieterreinen en het verpachten van grond. De huidige taken zijn sterk gericht op overheidsverantwoordelijkheid en in dat geval is de Gemeenschappelijke Regeling een prima organisatievorm. De recente aanpassing en vereenvoudiging van de Gemeenschappelijke Regeling tot een collegeregeling maakt bovendien de besluitvorming door de betrokken overheden efficiënter en eenvoudiger. Een ombouw naar een Shared Services Regeling ligt niet voor de hand gezien het aantal deelnemende overheden (meer dan 21). Het voorkeursscenario is dan ook dat GR De Marrekrite in haar huidige, recent vereenvoudigde vorm blijft bestaan. Daarom stellen wij voor het bestuur voor GR De Marrekrite in haar huidige organisatievorm met het takenpakket inclusief Baggerfonds te laten bestaan. Een kwaliteitscriterium voor de toekomst is wel het aantal deelnemende gemeenten. Dat is momenteel al vrij hoog (21 gemeenten), maar zou bij voorkeur nog kunnen worden uitgebreid met de resterende vaste wal gemeenten. Een aantal van deze gemeenten zal deze stap makkelijker maken, als ook wordt besloten tot uitbreiding van het takenpakket met landrecreatie, c.q. ontwikkelingsbeheer recreatieroutes. Naar aanleiding van de verkenning landrecreatie kan worden besloten om het takenpakket uitbreiden met landrecreatie. 7.3. Alternatieve positie voor provincie Een alternatief voor het hiervoor beschreven advies van behoud lidmaatschap provincie aan gemeenschappelijke regeling is om de provincie op termijn te laten uittreden uit de gemeenschappelijke regeling. De provincie Fryslân blijft dan conform de huidige bepalingen nog vijf jaar lid van De Marrekrite, maar treedt daarna uit. Voor de financiering van de huidige taken van De Marrekrite heeft dit vanzelfsprekend gevolgen. In een dergelijke alternatieve positie geeft de provincie, na het uittreden, op subsidiebasis een bijdrage voor vernieuwing van bestaande en nieuwe watersportvoorzieningen voor een langere periode met verlengingen om bijvoorbeeld vijfjaar (in de orde van grootte van de huidige 44% bijdrage). 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 120