7.2. Er komt door het onderbrengen van beheer en onderhoud een eenduidig meldpunt voor
klachten over vernieling en bruikbaarheid van de bewegwijzering.
1.3. Ook de ontwikkeling van nieuwe routes en wandelpaden kan onder de vleugels van de
Marrekrite plaatsvinden.
1.4. Verwacht mag worden dat gemeenten met weinig of geen watersportmogelijkheden nu
aansluiten bij de Marrekrite waardoor het schap aan daadkracht en draagkracht wint.
1.5. Als de Marrekrite het onderhoud en beheer van de routestructuren niet zou overnemen
moet onze gemeente vanaf 2013 het beheer en onderhoud zelf uitvoeren ten laste van
onze onderhoudsbudgetten. De aanleg van het fietsknooppuntennetwerk in de regio Mid
den Fryslân is bekostigd in een cofinancieringverband. Het voor de gemeenten in de regio
komende deel van de investering is geheel gefinancierd met middelen van de Stadsregio
Leeuwarden. Het onderhoud van dit knoopuntennetwerk is in deze financiering meege
nomen tot 2013. In 2013 moeten de gemeenten in het stadsgewest, dus ook Boarnster-
him, zelf weer in het beheer en onderhoud van het fietsroutenetwerk voorzien, tenzij ge
kozen wordt voor de voorgestelde taakuitbreiding van de Marrekrite.
2. A/s het Algemeen Bestuur van de Marrekrite besluit tot de voorgestelde taakuitbreiding
bestaat op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen de verplichting om de daar
aan gepaard gaande budgettaire gevolgen op te nemen in de gemeentebegroting.
3. Wij gaan er van uit dat dit relatief geringe bedrag kan worden opgevangen binnen de be
staande onderhoudsbudgetten.
Er is overleg gevoerd met:
Provincie Fryslân; Gemeente Leeuwarden (beheerder van het onderhoudsfonds van de Stadsre
gio) Openbare Werken (P. de Hoop) Financiën (A. van der Zee).
Toetsing conform beslisboom (argumentatie)
UITGAVEN:
Wettelijke verplichting?
De deelname aan de recreatieschap de Marrekrite is gebaseerd op de wet gemeenschappelijke re
gelingen. Als tenminste 2/3 van de deelnemende gemeente en provinciale staten van Fryslân in
stemmen met de taakuitbreiding is de bijdrage in het jaar 2013 een verplichte uitgaaf. Als het Al
gemeen bestuur van de Marrekrite instemt met het voostel moet in de meerjarenbegroting
jaarschijf 2013 de extra uitgaaf van de deelnemerskosten ten bedrage van 3.449 worden op
genomen.
Contractuele verplichting?
LET OP: bij voorstellen tot budgetuitzetting moeten (in het kader van het preventief toezicht en
het verzoek ex artikel 12) de volgende twee vragen grondig onderbouwd worden beantwoord.
Onuitstelbaar?
Niet van toeapssing.
Onvermijdelijk?
Niet van toepassing.
Maatschappelijk onaanvaardbaar?
Niet van toepassing.
INKOMSTEN:
Geoormerkt?
Er zijn geen specifieke inkomsten voorzien. De
de fietsroutenetwerken in 2013 zelf of brengen
keuze is: doen we het beheer en onderhoud van
we dat onder bij de Marrekrite.
Pagina 2
3 09 Voorstel uitbreiding taken Marrekrite na wijziging door college 8 maart/bphb/2