De Marrekrite financiert de eenmalige implementatiekosten tussen de 40.000 en 60.0003
uit het ontwikkelingsfonds. Deze onttrekking is verantwoord, omdat onze automatisering
moet worden verbeterd en hiermee kan samenvallen.
In 2011 en 2012 financiert De Marrekrite de kosten voor het ontwikkelingsbeheer uit het
ontwikkelingsfonds. Dit is een bedrag van 62.000 per jaar.
Vanaf 2013 ontvangt De Marrekrite van haar deelnemers hun bijdrage in de kosten voor
ontwikkelingsbeheer volgens de verdeelsleutel 50% bewoners en 50% overnachtingen. In de
onderstaande tabel is opgenomen wat deze bijdrage per gemeente is.
Ondanks dat de gemeenteraden en Provinciale Staten nog niet hebben ingestemd met dit
voorstel is De Marrekrite haar werkzaamheden met betrekking tot landrecreatie vanaf
januari 2011 gestart. De reden hiervoor is, dat er geen tijd te verliezen is. Als de raden en
staten besluiten in te stemmen met het voorstel is het inmiddels april 2011. In 2011 lopen in
een aantal gemeenten de eerste onderhoudscontracten al af. Er moet een
beleidsprogramma worden geschreven, werkafspraken met gemeenten moeten worden
gemaakt, databasesysteem moet worden aangepast, etc.
De provincie Fryslan vindt het belangrijk dat met deze voorbereidende werkzaamheden
wordt gestart en neemt daarom het financieel risico hiervan. Dat betekent dat de provincie
tot de bestuursvergadering op 7 april 2011 de kosten voor het detacheren van een
provinciaal medewerker bij De Marrekrite financiert (0.8 fte). Indien raden en staten
instemmen met het voorstel wordt het detacheringcontract voor een bepaalde periode
verlengd en zijn de kosten voor De Marrekrite.
De werkzaamheden die door de medewerker worden uitgevoerd zijn in het kort; overleggen
met en namens onze deelnemers in de regionale samenwerkingsverbanden, zoeken naar
meer overgangen water- en landrecreatie, keuze automatisering afstemming op andere
organisaties), het creëren van nieuwe producten (bijv. levering kaartmateriaal) samen met
VVV's en andere toeristische informatiepunten en afstemmen van nieuwe initiatieven op
het gebied van landrecreatie (bijvoorbeeld het project Oude Paden Nieuwe Wegen)!
Na één jaar vindt er een evaluatie plaats.
Voordelen
De Marrekrite ontzorgt deelnemers en wordt partner in alle zaken die betrekking hebben op
het beheer en onderhoud van water- en landrecreatie.
De Marrekrite garandeert haar deelnemers uniforme kwaliteit van het voorzieningenniveau.
De Marrekrite werkt toe naar een besparing op onderhoud door schaalvergroting.
Eén centrale organisatie voor water- landrecreatie - toegroeien naar één meldpunt voor
recreatieklachten.
Het instandhoudingbeheer en ontwikkelingbeheer fietsknooppuntensysteem en recreatieve
routes is geregeld.
Afstemmen van bestaande en nieuwe initiatieven op het gebied van landrecreatie worden
ook door De Marrekrite opgepakt (extra taak!) - wandelpaden, ruiterpaden, etc.;
Nieuwe investeringen in routes worden onder andere door de provincie getoetst aan een
duurzaam ontwikkelingsbeheer en dat is geregeld bij aanname van dit voorstel.
De kracht van dit voorstel is dat het onmiddellijk kan starten.
Niet-deelnemers krijgen de tijd te beslissen of zij willen participeren en kunnen hier hun
meerjarenbegroting op aanpassen.
Nadelen
Deze constructie is niet provinciedekkend. De kans bestaat dat niet-deelnemers niet mee
kunnen of willen in de ontwikkelingen waardoor zwakke plekken ontstaan in het
fietsknooppuntensysteem. Met als gevolg dat de toerist daar hinder van ondervindt.
3 Door DBF zijn de implementatiekosten destijds geschat op 84.000.
3