Bijlage 1 Samenvatting Deelverkenning Landrecreatieschap Fryslân Hieronder een korte samenvatting van de Deelverkenning Landrecreatieschap Fryslân - opgesteld door Elzinga Oterboom Procesmanagement. Belangrijkste uitkomsten Recreatie en toerisme blijft, ondanks de bezuinigingen, een speerpunt. Alle regio's zijn geïnteresseerd in deelname aan routebeheer door De Marrekrite. Hoe eerder, des te beter i.v.m. veroudering fietsknooppuntensysteem! Provincie draagt wel bij in investeringen, maar niet in exploitatie en beheer van landrecreatievoorzieningen. Het realiseren van recreatievoorzieningen verloopt voorspoedig. Het onderhoud en de ontwikkeling van voornamelijk routevoorzieningen op het land en op internet is versnipperd of blijft achterwege. Momenteel wordt nergens aan ontwikkelingsbeheer van landrecreatievoorzieningen gedaan. Elk jaar dat het fietsknooppuntensysteem veroudert, verliest het zijn effectiviteit voor de eindgebruiker met als gevolg hoge kosten in de toekomst. Bordjes worden alleen schoongemaakt en vervangen. Verbeteringen of veranderingen zijn niet georganiseerd. Voor wandel- en ruiterpaden is niets geregeld, ook geen schoonmaak en vervanging. Advies nieuwe situatie: Recreatieschap De Marrekrite neemt zo snel mogelijk het onderhoud en beheer van het fietsknooppuntensysteem over van alle regio's in Fryslân en start met ontwikkelingsbeheer voor heel Fryslân. Voordelen hiervan zijn: provinciedekkend, uniforme kwaliteit en besparing door schaalvergroting. Voorwaarde is, dat ook niet-deelnemende in De Marrekrite deelnemer worden. Het fietsknooppuntensysteem is provinciebreed (op de vaste wal) doorgevoerd en alle gemeenten participeren al via regio's in dit netwerk. Het succes van het fietsknooppuntensysteem valt of staat met deelname van alle gemeenten aan De Marrekrite. Concreet betekent dat, dat de coördinatie van het instandhoudingbeheer contractbeheer) door De Marrekrite wordt overgenomen en ingevuld op basis van 0,2 fte. Het ontwikkelingsbeheer (0,8 fte) van het fietsknooppuntensysteem wordt eveneens direct opgepakt. Bij ontwikkelingsbeheer is van belang; het kijken met een brede blik naar verschillende routes - afstemming tussen fietsknooppunten onderling en andere routes (bijvoorbeeld vaar, wandel en ruiterroutes). Dit betreft met name afstemmen op nieuwe ontwikkelingen zoals Oude Wegen Nieuwe Paden, maar ook de Landelijke Fiets- en wandelroutes. Het terugdringen van het aantal bordjes is een belangrijk speerpunt binnen het ontwikkelingsbeheer. Opheffen van bijvoorbeeld de bebording van ANWB-routes bespaart jaarlijks 4.6135. De huidige organisatievorm - Gemeenschappelijke Regeling De Marrekrite - blijft behouden met uitbreiding van taken* en 1 fte. Hierdoor blijft De Marrekrite een compacte organisatie die veel werk uitbesteed en zich richt op de kwaliteit van en de basisinformatie over de recreatieve voorzieningen op land en in/aan het water. De Marrekrite maakt deel uit van de sterke toeristische driehoek met Fryslân Marketing en de Friese VVV's (en andere toeristische informatiepunten), waarbinnen iedere organisatie de opgedragen taken vervult. *Takenpakket landrecreatie - fietsknooppuntensysteem: Inspectie van de routes; meldpunt en servicedesk; schadeherstel en vervangingen; actualisering en productverbetering; voorraadbeheer en opslag; contractbeheer en administratie; aanleveren content 5 De kosten voor het verwijderen van de borden worden hierin niet meegenomen. Deze kosten worden gefinancierd vanuit de implementatiekosten. 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 139