1 INLEIDING
De aanleiding voor deze verkenning is onder andere de wens om te komen tot een sterke
driehoek promotie (Fryslân Marketing), voorlichting (VW's) en beheer (Recreatieschap), ten
dienste van een sterker toeristisch product Fryslân.
Marketing!
Recreatieschap
Frysiân
VVV
Fryslân
Voor wat betreft het beheer richt De Marrekrite zich momenteel uitsluitend op
watersportvoorzieningen en niet op landrecreatie. Er is in Fryslân vanoudsher ook geen
ander recreatieschap wat zich richt op landrecreatie. Inmiddels is een provinciedekkend
fietsknooppuntensysteem ingevoerd, maar het beheer daarvan is nog niet provinciebreed
georganiseerd. Dit is voldoende aanleiding geweest om een verkenning te starten naar de
behoefte aan provinciebrede organisatie voor landrecreatie. Het bestaande Recreatieschap
De Marrekrite is door de provincie gevraagd deze verkenning te trekken. Elzinga
Oterdoom Procesmanagement voerde de voor u liggende deelverkenning uit.
Naast de vraag van de provincie Fryslân heeft het Algemeen Bestuur van De Marrekrite
aangedrongen op een herbezinning op taken en bijdragen. Deze herbezinning zou ook los
van de hiervoor genoemde verkenning naar beheer van landrecreatievoorzieningen nodig
zijn. De Marrekrite heeft deze deelverkenning uitgevoerd, waarvan de bevindingen zijn
vastgelegd in een separate notitie.
Fryslân
ELZiNCA OTERDOOM
PROCESMANAGEMENT