2 WAAROM EEN LANDRECREATIESCHAP? In de interviews is de vraag gesteld wat het belang is van een landrecreatieschap. Wat gaat er mis als alles blijft zoals het nu is? Uit deze interviews komt een beeld naar voren dat in de provincie Fryslân het realiseren van recreatievoorzieningen voorspoedig verloopt, maar dat onderhoud en ontwikkeling van vooral de routevoorzieningen op het land versnipperd zijn of zelfs achterwege blijven. Ook de afstemming tussen aanleg en beheer van recreatievoorzieningen kan sterk worden verbeterd. Op het water is dit goed geregeld via De Marrekrite, met uitzondering van het baggeren en brug- en sluisbediening. Op het land is afstemming tussen aanleg en beheer van recreatievoorzieningen helaas niet geregeld. In de periode 2000 tot 2007 is bijvoorbeeld het fietsknooppuntensysteem ingevoerd in Fryslân. De bordjes zijn geplaatst en worden wel schoongemaakt of bij beschadigingen vervangen, maar verbeteringen of veranderingen in het knooppuntensysteem zijn niet georganiseerd. Nieuwe fietspaden worden dus niet verwerkt in de mogelijke routes, suggesties voor verbetering van het knooppuntensysteem door gebruikers worden niet overgenomen en nieuwe bezienswaardigheden of attracties worden eveneens niet verwerkt in het routesysteem. Met andere woorden: elk jaar dat verstrijkt na de aanvankelijke opening van het fietsknooppuntensysteem, verliest het meer effectiviteit voor de eindgebruiker. In sommige andere provincies leidt dit er toe dat het volledige fietsknooppuntensysteem na 10 jaar al weer op de schop moet tegen een kostenniveau van wat ook de oorspronkelijke aanleg heeft gekost: circa 1 miljoen per provincie. Voor de wandel- en ruiterroutes is dit mogelijk een nog groter knelpunt, omdat daar zelfs het schoonmaken of vervangen van routebordjes niet is geregeld bij veel gemeenten. Het toeristisch product van Fryslân wordt daardoor negatief beïnvloed en routenetwerken schieten daarmee hun doel voorbij. Een tot nu toe onderschat aspect is vervolgens dat er door het projectmatig werken een veelheid aan routes, bordjes en paaltjes is ontstaan die niet in samenhang wordt beheerd. Dat dit niet alleen in Friesland speelt blijkt uit onderstaande afbeelding uit Noord-Brabant. Deze versnippering beperkt zich overigens niet alleen tot het fysieke domein, maar treft de toerist ook aan op internet. Een veelheid aan websites bevat rijp en groen allerlei Friese routes om uit te printen, te bestellen of op je GPS te downloaden. De conclusie is dan ook dat coördinatie in het beheer en de ontwikkeling van fysieke en digitale recreatieroutes in Fryslân beslist noodzakelijk is. De wijze waarop dat via Recreatieschap De Marrekrite kan worden georganiseerd, wordt in de volgende hoofdstukken beschreven. 3 Routebureau Friesland kartowcbgids ,nl ELZiNGA oterdooM PROCES MAN AC EMENT

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 145