4 UITKOMSTEN INTERVIEWS Dit hoofdstuk bevat de hoofdlijnen van de uitkomsten van de interviews zoals die gepresenteerd zijn in het Algemeen Bestuur op 24 juni 2010. Een uitgebreidere samenvatting van de interviews treft u aan in bijlage 2. 4.1 Gemeenten en provincie Gemeenten doen het onderhoud van publieke recreatievoorzieningen overwegend zelf; Ook in tijd van bezuinigingen blijft recreatie toerisme een speerpunt; Uitzonderingen daarop zijn zaken die gemeentegrensoverstijgend zijn; Dat geldt momenteel voor voorzieningen van De Marrekrite, maar ook voor recreatieroutes; De Marrekrite wordt gezien als logische bestaande organisatie om routebeheer bij aan te haken: er is geen behoefte aan nieuwe semi-overheden of stichtingen; Op basis van de interviews met gemeentebestuurders en -ambtenaren is de inschatting van deelname aan routebeheer door De Marrekrite per regio als volgt: In Zuidwest (interview met Wymbritseradiel) In Noordwest (interview met Het Bildt) In Noordoost (interview met Dongeradeel en Achtkarspelen) In Midden (interview Tytsjerksteradiel) In Zuidoost (interview Opsterland): behoefte aan spoed (Heerenveen) Dit beeld werd bevestigd in het Algemeen Bestuur De Marrekrite op 24 juni 2010; De conclusie op basis van de interviews is voorlopig dat alle regio's van Friese gemeenten een verbreed recreatieschap De Marrekrite willen, gericht op routebeheer: hoe eerder des te beter! Provincie draagt wel bij in investeringen, maar niet in exploitatie en beheer van landrecreatievoorzieningen als routes; Sterke voorkeur van provincie voor een breed en provinciedekkend recreatieschap. 4.2 Recreatieorganisaties Fryslân is als regio momenteel teveel projectgericht en te weinig beheergericht; Achterstand in onderhoud van recreatievoorzieningen is niet acceptabel Recreatieschap moet zich richten op uitvoeringstaken en niet op beleid. Routes zijn daarbij primair; Verspreiding van route-informatie via de juiste kanalen: samenwerking in driehoek. 4.3 Marktpartijen Voor een goede marktwerking is het van belang dat entreebarrières voor nieuwe marktpartijen zoveel mogelijk worden geslecht. Dit betekent dat een standaardisering van basisbestanden en kaartmateriaal van groot belang is; In de interviews met ondernemers blijkt een sterke oriëntatie op digitale routes en beheersystemen; Toeristisch Friesland loopt al snel achter op de digitale ontwikkeling. 5 ELZINGA O TEE,DOOM PROCESMANAGEMENT

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 147