4 UITKOMSTEN INTERVIEWS
Dit hoofdstuk bevat de hoofdlijnen van de uitkomsten van de interviews zoals die
gepresenteerd zijn in het Algemeen Bestuur op 24 juni 2010. Een uitgebreidere
samenvatting van de interviews treft u aan in bijlage 2.
4.1 Gemeenten en provincie
Gemeenten doen het onderhoud van publieke recreatievoorzieningen overwegend zelf;
Ook in tijd van bezuinigingen blijft recreatie toerisme een speerpunt;
Uitzonderingen daarop zijn zaken die gemeentegrensoverstijgend zijn;
Dat geldt momenteel voor voorzieningen van De Marrekrite, maar ook voor
recreatieroutes;
De Marrekrite wordt gezien als logische bestaande organisatie om routebeheer bij aan te
haken: er is geen behoefte aan nieuwe semi-overheden of stichtingen;
Op basis van de interviews met gemeentebestuurders en -ambtenaren is de inschatting
van deelname aan routebeheer door De Marrekrite per regio als volgt:
In Zuidwest (interview met Wymbritseradiel)
In Noordwest (interview met Het Bildt)
In Noordoost (interview met Dongeradeel en Achtkarspelen)
In Midden (interview Tytsjerksteradiel)
In Zuidoost (interview Opsterland): behoefte aan spoed (Heerenveen)
Dit beeld werd bevestigd in het Algemeen Bestuur De Marrekrite op 24 juni 2010;
De conclusie op basis van de interviews is voorlopig dat alle regio's van Friese
gemeenten een verbreed recreatieschap De Marrekrite willen, gericht op routebeheer:
hoe eerder des te beter!
Provincie draagt wel bij in investeringen, maar niet in exploitatie en beheer van
landrecreatievoorzieningen als routes;
Sterke voorkeur van provincie voor een breed en provinciedekkend recreatieschap.
4.2 Recreatieorganisaties
Fryslân is als regio momenteel teveel projectgericht en te weinig beheergericht;
Achterstand in onderhoud van recreatievoorzieningen is niet acceptabel
Recreatieschap moet zich richten op uitvoeringstaken en niet op beleid. Routes zijn
daarbij primair;
Verspreiding van route-informatie via de juiste kanalen: samenwerking in driehoek.
4.3 Marktpartijen
Voor een goede marktwerking is het van belang dat entreebarrières voor nieuwe
marktpartijen zoveel mogelijk worden geslecht. Dit betekent dat een standaardisering van
basisbestanden en kaartmateriaal van groot belang is;
In de interviews met ondernemers blijkt een sterke oriëntatie op digitale routes en
beheersystemen;
Toeristisch Friesland loopt al snel achter op de digitale ontwikkeling.
5
ELZINGA O TEE,DOOM
PROCESMANAGEMENT