toekomst, maar zijn momenteel onvoldoende inzichtelijk en ook lastig te begroten. Het enige
contract waarbij dat momenteel goed is geregeld is dat van Regio Midden waar voor een
afkoopbedrag van 8.750,-jaarlijks materiaal en uren wordenafgekocht. In de nieuwe
situatie verdient een vast afkoopbedrag per regio de voorkeur. Voor de overige regio's is
daarom een inschatting gemaakt van de variabele kosten van 8.750,- per jaar.
Maar ook met de afkoop van de variabele kosten is het gewenste ontwikkelingsbeheer nog
niet geregeld. Elk jaar dat dit ontwikkelingsbeheer nog niet is geregeld, neemt de
veroudering van het fietsknooppuntensysteem toe. Aanpassingen in wegen en fietspaden
worden nu niet doorgevoerd in aanpassing van het fietsknooppuntensysteem. Actueel is
bijvoorbeeld de landelijk gewenste aanpassing van de Landelijke Fietsroutes (LF), maar
zonder ontwikkelingsbeheer wordt in de huidige situatie/contracten geen wijziging
doorgevoerd in het Friese fietsknooppuntensysteem. In andere provincies heeft het
ontbreken van ontwikkelingsbeheer al weer geleid tot een kostbare algehele vernieuwing van
het fietsknooppuntensysteem. Deze kosten zijn in de huidige financiering door gemeenten
weliswaar niet opgenomen, maar zullen in de toekomst vroeg of laat wel in begrotingen
moeten worden opgenomen.
Belangrijk is de constatering dat momenteel nergens ontwikkelingsbeheer plaatsvindt
voor landrecreatievoorzieningen. De financiering daarvan is nu 0,- Met het huidige
instandhoudingsbeheer is het fietsknooppuntensysteem over 10 jaar al weer
verouderd met als gevolg hoge extra niet begrote kosten in de toekomst.
Er zitten kleine verschillen in de huidige vaste kosten voor de fietsknooppunten per regio.
Deels zal dit te maken hebben met het aantal knooppunten, maar deels ook met
marktwerking en eventuele looptijd van contracten. Over het algemeen geldt hoe meer
marktwerking, des te lager de kosten en daarnaast hoe langer de looptijd, des te lager de
kosten. Bij een gecoördineerde opdrachtverlening aan marktpartijen voor alle regio's, zal van
beide voordelen gebruik kunnen worden gemaakt. De inschatting is dat dit een
besparingseffect oplevert. Overigens zijn bij de hiervoor genoemde kosten de
coördinatiekosten voor€ 10.000,- provinciebreed meegenomen. Per regio is er immers
momenteel één persoon die als aanspreekpunt fungeert voor de marktpartij die het
onderhoud doet. In de regio Noordwest wordt volgens het businessplan van DBF een bedrag
van circa 2.000,- gebruikt voor coördinerende taken, maar in regio Midden werd dit
bijvoorbeeld door de ambtenaar van de gemeente Leeuwarden gedaan.
In de regio Noordoost is inmiddels ervaring met een wandelroutenetwerk van 50 historische
paden en 400 kilometer in totaal. Landschapsbeheer Fryslân heeft deze routes ontwikkeld en
het instandhoudingsbeheer ervan wordt momenteel in opdracht van de regio Noordoost
uitgevoerd door Folkersma. Het is de bedoeling dat ook in de overige regio's van Fryslèn een
dergelijk wandelroutenetwerk wordt opgezet op basis van historische paden
(wwvy.oudepadennieuweweqen.no. Ook hierbij is het van belang dat in combinatie met de
aanleg het (ontwikkelings)beheer direct goed wordt geregeld.
9
ELZiNGA OTERDOGM
PROCESMANAGEMENT