toekomst, maar zijn momenteel onvoldoende inzichtelijk en ook lastig te begroten. Het enige contract waarbij dat momenteel goed is geregeld is dat van Regio Midden waar voor een afkoopbedrag van 8.750,-jaarlijks materiaal en uren wordenafgekocht. In de nieuwe situatie verdient een vast afkoopbedrag per regio de voorkeur. Voor de overige regio's is daarom een inschatting gemaakt van de variabele kosten van 8.750,- per jaar. Maar ook met de afkoop van de variabele kosten is het gewenste ontwikkelingsbeheer nog niet geregeld. Elk jaar dat dit ontwikkelingsbeheer nog niet is geregeld, neemt de veroudering van het fietsknooppuntensysteem toe. Aanpassingen in wegen en fietspaden worden nu niet doorgevoerd in aanpassing van het fietsknooppuntensysteem. Actueel is bijvoorbeeld de landelijk gewenste aanpassing van de Landelijke Fietsroutes (LF), maar zonder ontwikkelingsbeheer wordt in de huidige situatie/contracten geen wijziging doorgevoerd in het Friese fietsknooppuntensysteem. In andere provincies heeft het ontbreken van ontwikkelingsbeheer al weer geleid tot een kostbare algehele vernieuwing van het fietsknooppuntensysteem. Deze kosten zijn in de huidige financiering door gemeenten weliswaar niet opgenomen, maar zullen in de toekomst vroeg of laat wel in begrotingen moeten worden opgenomen. Belangrijk is de constatering dat momenteel nergens ontwikkelingsbeheer plaatsvindt voor landrecreatievoorzieningen. De financiering daarvan is nu 0,- Met het huidige instandhoudingsbeheer is het fietsknooppuntensysteem over 10 jaar al weer verouderd met als gevolg hoge extra niet begrote kosten in de toekomst. Er zitten kleine verschillen in de huidige vaste kosten voor de fietsknooppunten per regio. Deels zal dit te maken hebben met het aantal knooppunten, maar deels ook met marktwerking en eventuele looptijd van contracten. Over het algemeen geldt hoe meer marktwerking, des te lager de kosten en daarnaast hoe langer de looptijd, des te lager de kosten. Bij een gecoördineerde opdrachtverlening aan marktpartijen voor alle regio's, zal van beide voordelen gebruik kunnen worden gemaakt. De inschatting is dat dit een besparingseffect oplevert. Overigens zijn bij de hiervoor genoemde kosten de coördinatiekosten voor€ 10.000,- provinciebreed meegenomen. Per regio is er immers momenteel één persoon die als aanspreekpunt fungeert voor de marktpartij die het onderhoud doet. In de regio Noordwest wordt volgens het businessplan van DBF een bedrag van circa 2.000,- gebruikt voor coördinerende taken, maar in regio Midden werd dit bijvoorbeeld door de ambtenaar van de gemeente Leeuwarden gedaan. In de regio Noordoost is inmiddels ervaring met een wandelroutenetwerk van 50 historische paden en 400 kilometer in totaal. Landschapsbeheer Fryslân heeft deze routes ontwikkeld en het instandhoudingsbeheer ervan wordt momenteel in opdracht van de regio Noordoost uitgevoerd door Folkersma. Het is de bedoeling dat ook in de overige regio's van Fryslèn een dergelijk wandelroutenetwerk wordt opgezet op basis van historische paden (wwvy.oudepadennieuweweqen.no. Ook hierbij is het van belang dat in combinatie met de aanleg het (ontwikkelings)beheer direct goed wordt geregeld. 9 ELZiNGA OTERDOGM PROCESMANAGEMENT

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 151