5.3 Inschatting nieuwe situatie routebeheer Marrekrite Bij de inschatting van de nieuwe situatie wordt in dit advies uitgegaan van een aansluiting bij het huidige Recreatieschap De Marrekrite. Op basis van de interviews is het wenselijk een duidelijk afgebakend pakket aan taken te benoemen voor landrecreatie in aanvulling op de huidige taken van De Marrekrite. Het zo snel mogelijk meenemen van ontwikkelingsbeheer is daarbij van cruciaal belang. Het advies is om dan ook te beginnen met het organiseren van ontwikkelingsbeheer. Met de opstart zijn eenmalige oprichtingskosten gemoeid. In het Businessplan Frysk Routebureau (DBF, 2008), werd nog uitgegaan van éénmalige oprichtingskosten van 83.200,- exclusief btw en prijspeil 2007. Maar in deze kosten zijn ook werkzaamheden opgenomen die in 2010 al zijn gefinancierd door de Provincie Fryslân en De Marrekrite (uitvoering van twee deelverkenningen etcetera). Er resteren daarmee eenmalige oprichtingskosten die betrekking hebben op bijvoorbeeld aanschaf computerapparatuur en -software, communicatie en personeel en organisatie. De inschatting is dat deze resterende eenmalige oprichtingskosten tussen 40.000,- en 60.000,- zullen liggen. Het advies is om deze kosten vanuit de begroting van De Marrekrite, aangevuld met projectsubsidies van de provincie te financieren. Veel wezenlijker dan de eenmalige oprichtingskosten is de omvang van de jaarlijkse exploitatie. Daar leest u in deze paragraaf meer over. Met behulp van in totaal 0,8 fte moet het mogelijk zijn om het ontwikkelingsbeheer voor recreatieroutes in Fryslân jaarlijks uit te voeren. Daarbij is het van belang om vanaf het begin met een brede blik naar de verschillende routes te kijken: afstemming tussen fietsknooppuntensystemen onderling, maar bijvoorbeeld ook tussen fietsknooppunten en wandelknooppunten. Of tussen het fietsknooppuntensysteem en de vaarroutes in Fryslân. Eén van de doelen van dit ontwikkelingsbeheer is het terugdringen van het aantal bordjes in het veld. Zo is het voorstel om de bebording van ANWB fietsroutes op te heffen, omdat deze prima zijn te fietsen op basis van het fietsknooppuntensysteem. Hetzelfde is op termijn wellicht ook met de LF routes mogelijk. Opheffing van deze ANWB-bebording bespaart 4.613,- op jaarbasis. In de volgende tabel is op basis van de interviews en eerdere onderzoeken, waaronder het Businessplan Frysk Routebureau, een inschatting gemaakt van het tijdsbeslag en de daarbij behorende kosten van de nieuwe situatie Recreatieschap Fryslân. Door de coördinatie van het instandhoudingsbeheer (oude situatie 10.000,-) te bundelen kan een MBO medewerker worden aangetrokken die voor 0,2 fte het contractbeheer op zich neemt. De kosten hiervan bedragen 9.000,-. De voordelen van een dergelijk gecombineerd contractbeheer zit op termijn in een betere provinciedekkende kwaliteit van routes. Daarnaast vallen naar verwachting toekomstige contracten lager uit, door het kunnen afsluiten van scherpere en grotere (5 regio's) onderhoudscontracten voor langere periodes. 10 ELZiNGA gtepdoom p p C C ÊS N AC EM E NT

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 152