5.4 Organisatievorm Huidige situatie De huidige organisatievorm van De Marrekrite is die van een Gemeenschappelijke Regeling voor 21 van de 27 vastewalgemeenten. Gezien de thematiek blijven de 4 waddengemeenten buiten beschouwing. In de huidige situatie is de bijdrage van de provincie Fryslân met 44% in de gemeenschappelijke regeling substantieel, aangezien een groot deel van de watersportinfrastructuur in beheer is bij de provincie. Alternatieven voor de nieuwe situatie In theorie zijn er voor een verbreed Recreatieschap De Marrekrite verschillende organisatievormen mogelijk naast de huidige Gemeenschappelijke Regeling, namelijk: een Stichting, een BV, een NV of een onderlinge regeling tussen overheden op basis van Shared Services. In dat laatste geval komt het personeel van De Marrekrite in dienst bij één van de deelnemende overheden, die vervolgens de kosten deelt met de overige deelnemende overheden. In de praktijk blijkt er echter één organisatie door heel Nederland te worden gebruikt voor recreatieschappen: de Gemeenschappelijke Regeling. In bijlage 1 treft u een overzicht aan van de organisatievormen die voor circa 30 verschillende recreatieschappen in Nederland zijn gekozen door de daarbij betrokken overheden. Het beeld wat hierdoor ontstaat, is dat in vrijwel alle gevallen er sprake is van een Gemeenschappelijke Regeling op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Desondanks zijn er toch forse verschillen tussen de opzet en constructies binnen deze Gemeenschappelijke Regelingen. In hoofdlijn zijn er drie verschillende constructies in de praktijk: 1Gemeenschappelijke Regeling met weinig onroerend goed en personeel, waar veel wordt uitbesteed aan verschillende marktpartijen; 2. Gemeenschappelijke Regeling met in verleden veel onroerend goed en personeel, die naderhand zijn ondergebracht in een BV; 3. Gemeenschappelijke Regeling met in verleden veel onroerend goed en personeel, die naderhand zijn ondergebracht in een NV. Advies met betrekking tot nieuwe situatie Bij een verbreding van de taken van De Marrekrite naar landrecreatie en een vergroting van het aantal participerende gemeenten moet de huidige organisatievorm en financieringssleutel tegen het licht worden gehouden. Aangezien het merendeel van de werkzaamheden zal worden uitbesteed en het nieuwe Recreatieschap Fryslân een kleine en compacte organisatie blijft, ligt het instellen van een aparte uitvoeringsorganisatie (BV of NV) niet voor de hand. Het advies is dan ook de huidige (onlangs vernieuwde) Gemeenschappelijke Regeling te behouden met uitbreiding van het aantal taken en circa 1 fte. In de nieuwe situatie worden de taken van De Marrekrite uitgebreid met het beheer van routestructuren. Er is een bestuurlijke afspraak tussen gemeenten en provincie dat het beheer van deze routestructuren door de gemeenten wordt gefinancierd, nadat de aanleg ervan mede door de provincie is bekostigd. Bovendien is inmiddels het fietsknooppuntennetwerk provinciebreed op de vastewal doorgevoerd en participeren alle 27 vastewalgemeenten via de eigen regio in het fietsknooppuntensysteem. Het succes van het 12 Elzinga oterdoom P ROCE5MA NAGGMENT

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 154