5.4 Organisatievorm
Huidige situatie
De huidige organisatievorm van De Marrekrite is die van een Gemeenschappelijke Regeling
voor 21 van de 27 vastewalgemeenten. Gezien de thematiek blijven de 4 waddengemeenten
buiten beschouwing. In de huidige situatie is de bijdrage van de provincie Fryslân met 44% in
de gemeenschappelijke regeling substantieel, aangezien een groot deel van de
watersportinfrastructuur in beheer is bij de provincie.
Alternatieven voor de nieuwe situatie
In theorie zijn er voor een verbreed Recreatieschap De Marrekrite verschillende
organisatievormen mogelijk naast de huidige Gemeenschappelijke Regeling, namelijk: een
Stichting, een BV, een NV of een onderlinge regeling tussen overheden op basis van Shared
Services. In dat laatste geval komt het personeel van De Marrekrite in dienst bij één van de
deelnemende overheden, die vervolgens de kosten deelt met de overige deelnemende
overheden.
In de praktijk blijkt er echter één organisatie door heel Nederland te worden gebruikt voor
recreatieschappen: de Gemeenschappelijke Regeling. In bijlage 1 treft u een overzicht aan
van de organisatievormen die voor circa 30 verschillende recreatieschappen in Nederland
zijn gekozen door de daarbij betrokken overheden. Het beeld wat hierdoor ontstaat, is dat in
vrijwel alle gevallen er sprake is van een Gemeenschappelijke Regeling op basis van de Wet
Gemeenschappelijke Regelingen.
Desondanks zijn er toch forse verschillen tussen de opzet en constructies binnen deze
Gemeenschappelijke Regelingen. In hoofdlijn zijn er drie verschillende constructies in de
praktijk:
1Gemeenschappelijke Regeling met weinig onroerend goed en personeel, waar veel wordt
uitbesteed aan verschillende marktpartijen;
2. Gemeenschappelijke Regeling met in verleden veel onroerend goed en personeel, die
naderhand zijn ondergebracht in een BV;
3. Gemeenschappelijke Regeling met in verleden veel onroerend goed en personeel, die
naderhand zijn ondergebracht in een NV.
Advies met betrekking tot nieuwe situatie
Bij een verbreding van de taken van De Marrekrite naar landrecreatie en een vergroting van
het aantal participerende gemeenten moet de huidige organisatievorm en
financieringssleutel tegen het licht worden gehouden.
Aangezien het merendeel van de werkzaamheden zal worden uitbesteed en het nieuwe
Recreatieschap Fryslân een kleine en compacte organisatie blijft, ligt het instellen van een
aparte uitvoeringsorganisatie (BV of NV) niet voor de hand. Het advies is dan ook de huidige
(onlangs vernieuwde) Gemeenschappelijke Regeling te behouden met uitbreiding van het
aantal taken en circa 1 fte.
In de nieuwe situatie worden de taken van De Marrekrite uitgebreid met het beheer van
routestructuren. Er is een bestuurlijke afspraak tussen gemeenten en provincie dat het
beheer van deze routestructuren door de gemeenten wordt gefinancierd, nadat de aanleg
ervan mede door de provincie is bekostigd. Bovendien is inmiddels het
fietsknooppuntennetwerk provinciebreed op de vastewal doorgevoerd en participeren alle 27
vastewalgemeenten via de eigen regio in het fietsknooppuntensysteem. Het succes van het
12
Elzinga oterdoom
P ROCE5MA NAGGMENT