fietsknooppuntensysteem valt of staat met deelname van alle 27 vastewalgemeenten in een gecoördineerde afspraak met betrekking tot instandhoudings- en ontwikkelingsbeheer. Het advies met betrekking tot de nieuwe situatie is om het Recreatieschap De Marrekrite bij een verbreding van de taken een Gemeenschappelijke Regeling te laten blijven, maar met alle vastewalgemeenten als lid. Het aantal leden van deze Gemeenschappelijke Regeling wordt dan uitgebreid tot in totaal 28 (27 gemeenten en 1 provincie), waarbij het lid Provincie Fryslân 0,- bijdraagt voor het onderdeel instandhoudings- en ontwikkelingsbeheer landrecreatie/fietsknooppunten. Vervolgens wordt de bijdrage per gemeente gebaseerd op een nieuwe logische verdeelsleutel (zie volgende paragraaf). Hieruit wordt zowel het ontwikkelingsbeheer als het instandhoudingsbeheer van het fietsknooppuntensysteem gefinancierd (vorige paragraaf). Het advies is om de uitvoering van het beheer zoveel mogelijk langjarig in concurrentie uit te besteden aan marktpartijen. Het recreatieschap zelf kan daardoor compact blijven en richt zich vooral op de kwaliteit van en basisinformatie over recreatievoorzieningen. Daarbij is de in hoofdstuk 1 geschetste driehoek richtinggevend. Fryslân Marketing lokt de toerist naar Fryslân, WV Fryslân is gastheer en informatiebron voor de toerist in onze provincie en Recreatieschap Fryslân zorgt dat bij dit bezoek de recreatievoorzieningen en informatie daarover prima in orde zijn. Het Recreatieschap zorgt dus ook voor de juiste content bij promotie en informatievoorziening over recreatievoorzieningen. Maar het uitgeven van routeboekjes, of beheer van websites is een verantwoordelijkheid van VW's (via dienstencentrum VW) en Marketing Fryslân. Alternatieve positie voor provincie Een alternatief voor het hiervoor beschreven advies van behoud lidmaatschap provincie aan gemeenschappelijke regeling is om de provincie op termijn te laten uittreden uit de gemeenschappelijke regeling. De provincie Fryslân blijft dan conform de huidige bepalingen nog vijf jaar lid van De Marrekrite, maar treedt daarna uit. Voor de financiële provinciale bijdrage aan het nieuwe landrecreatiedeel heeft dit geen gevolgen omdat immers de begrote bijdrage van provincie aan dit onderdeel 0,- is. Voor de financiering van de huidige taken van De Marrekrite heeft dit wel gevolgen. In een dergelijke alternatieve positie geeft de provincie, na het uittreden, op subsidiebasis een bijdrage voor vernieuwing van bestaande en nieuwe watersportvoorzieningen voor een langere periode met verlengingen, bijvoorbeeld om de vijf jaar (in de orde van grootte van de huidige 44% bijdrage). Aan een dergelijke alternatieve positie voor de provincie zitten echter wel de nodige risico's, ook voor het aspect landrecreatie. De huidige deelname van de provincie Fryslân aan de Gemeenschappelijke Regeling staat garant voor een continue basis van de compacte Marrekrite organisatie (circa 2 fte). Als de organisatiekern afhankelijk wordt van tijdelijke subsidies kan de continuïteit van deze kern in gevaar komen, waardoor de landrecreatietaken (1 fte) ook onder druk komen te staan. Het advies is dan ook om hoe dan ook de vaste organisatiekern van de Marrekrite niet deels te financieren uit tijdelijke subsidies, ook niet voor vijfjaar. Voor die delen van het werk die worden uitbesteed is dit continuïteitvraagstuk overigens minder kritisch. 13 ELZINGA OTERDOOM PROCE SMAK AG E M E NT

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 155