fietsknooppuntensysteem valt of staat met deelname van alle 27 vastewalgemeenten in een
gecoördineerde afspraak met betrekking tot instandhoudings- en ontwikkelingsbeheer.
Het advies met betrekking tot de nieuwe situatie is om het Recreatieschap De Marrekrite bij
een verbreding van de taken een Gemeenschappelijke Regeling te laten blijven, maar met
alle vastewalgemeenten als lid. Het aantal leden van deze Gemeenschappelijke Regeling
wordt dan uitgebreid tot in totaal 28 (27 gemeenten en 1 provincie), waarbij het lid Provincie
Fryslân 0,- bijdraagt voor het onderdeel instandhoudings- en ontwikkelingsbeheer
landrecreatie/fietsknooppunten.
Vervolgens wordt de bijdrage per gemeente gebaseerd op een nieuwe logische
verdeelsleutel (zie volgende paragraaf). Hieruit wordt zowel het ontwikkelingsbeheer als het
instandhoudingsbeheer van het fietsknooppuntensysteem gefinancierd (vorige paragraaf).
Het advies is om de uitvoering van het beheer zoveel mogelijk langjarig in concurrentie uit te
besteden aan marktpartijen. Het recreatieschap zelf kan daardoor compact blijven en richt
zich vooral op de kwaliteit van en basisinformatie over recreatievoorzieningen. Daarbij is de
in hoofdstuk 1 geschetste driehoek richtinggevend. Fryslân Marketing lokt de toerist naar
Fryslân, WV Fryslân is gastheer en informatiebron voor de toerist in onze provincie en
Recreatieschap Fryslân zorgt dat bij dit bezoek de recreatievoorzieningen en informatie
daarover prima in orde zijn. Het Recreatieschap zorgt dus ook voor de juiste content bij
promotie en informatievoorziening over recreatievoorzieningen. Maar het uitgeven van
routeboekjes, of beheer van websites is een verantwoordelijkheid van VW's (via
dienstencentrum VW) en Marketing Fryslân.
Alternatieve positie voor provincie
Een alternatief voor het hiervoor beschreven advies van behoud lidmaatschap provincie aan
gemeenschappelijke regeling is om de provincie op termijn te laten uittreden uit de
gemeenschappelijke regeling. De provincie Fryslân blijft dan conform de huidige bepalingen
nog vijf jaar lid van De Marrekrite, maar treedt daarna uit. Voor de financiële provinciale
bijdrage aan het nieuwe landrecreatiedeel heeft dit geen gevolgen omdat immers de begrote
bijdrage van provincie aan dit onderdeel 0,- is. Voor de financiering van de huidige taken
van De Marrekrite heeft dit wel gevolgen. In een dergelijke alternatieve positie geeft de
provincie, na het uittreden, op subsidiebasis een bijdrage voor vernieuwing van bestaande
en nieuwe watersportvoorzieningen voor een langere periode met verlengingen, bijvoorbeeld
om de vijf jaar (in de orde van grootte van de huidige 44% bijdrage).
Aan een dergelijke alternatieve positie voor de provincie zitten echter wel de nodige risico's,
ook voor het aspect landrecreatie. De huidige deelname van de provincie Fryslân aan de
Gemeenschappelijke Regeling staat garant voor een continue basis van de compacte
Marrekrite organisatie (circa 2 fte). Als de organisatiekern afhankelijk wordt van tijdelijke
subsidies kan de continuïteit van deze kern in gevaar komen, waardoor de
landrecreatietaken (1 fte) ook onder druk komen te staan. Het advies is dan ook om hoe dan
ook de vaste organisatiekern van de Marrekrite niet deels te financieren uit tijdelijke
subsidies, ook niet voor vijfjaar. Voor die delen van het werk die worden uitbesteed is dit
continuïteitvraagstuk overigens minder kritisch.
13
ELZINGA OTERDOOM
PROCE SMAK AG E M E NT