BIJLAGE 2 SAMENVATTING INTERVIEWS Gemeenten en provincie Gemeenten doen het onderhoud van publieke recreatievoorzieningen overwegend zelf; Denk daarbij aan fietspaden, dagrecreatieterreinen, bankjes, openbare ruimten; Ook in tijd van bezuinigingen blijft recreatie toerisme een speerpunt; Nadruk komt wel sterker te liggen op efficiency in het kader van bezuinigingen; Het bundelen van (onderhouds)budgetten past daar bij; Fusiegemeenten (bijv ZWF) zullen nog meer zelf kunnen; Uitzonderingen daarop zijn zaken die gemeentegrensoverstijgend zijn; Dat geldt momenteel voor voorzieningen van De Marrekrite, maar ook voor recreatieroutes; Er is veel geïnvesteerd in het fietsknooppuntensysteem: dit moet nu wel in de benen blijven met meer dan alleen instandhoudingsbeheer: er is ontwikkelingsbeheer nodig; Na aanvankelijke berichten over een provinciaal routebureau is het stil geworden; Gemeenten hebben nu tijdelijke, niet optimale, tussentijdse contracten voor instandhoudingsbeheer; Geïnterviewde gemeentebestuurders wachten met smart op invulling routebureau; Dekking minimaal bovenlokaal (bijvoorbeeld regio Zuidoost), maar sterke voorkeur voor dekking provinciaal; De Marrekrite wordt gezien als logische bestaande organisatie om routebeheer bij aan te haken: er is geen behoefte aan nieuwe semioverheden of stichtingen; De verdeling van leden (blauw) en niet leden (blanco) van de Friese gemeenten wordt aangegeven in onderstaand kaartje. ëfaterlärt;%Äj 17 ichieri 'nkuog Dongeradeel het Bildt Leel maldumai lekeradei irling Nijefyrd^ ELZINGA OTERDOOM PROCESMAN AC EMEN'T

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 159