In de provincie Fryslân zijn vijf regio's die contracten hebben afgesloten voor het
instandhoudingsbeheer van het fietsknooppuntensysteem. Alleen Noordwest heeft het
contract met ANWB, de overige regio's (Zuidwest, Midden, Zuidoost en Noordoost)
hebben een tijdelijk onderhoudscontract met Folkersma Verkeerstechniek.
Momenteel worden de contracten adhoc en per regio afgesloten en bovendien is dit
alleen instandhoudingsbeheer en geen ontwikkelingsbeheer: het fietsroutenetwerk
verouderd dus elk jaar en er is geen synergie provinciedekkend;
Op basis van de interviews met gemeentebestuurders en -ambtenaren is de inschatting
van deelname aan routebeheer door De Marrekrite per regio als volgt:
In zuidwest (interview met Wymbritseradiel) wil men graag routebeheer aanhaken
bij verbreed Marrekrite, men is daar al lid van huidige Marrekrite en routebeheer
zou een verbreding betekenen van huidige diensten die men afneemt;
In Noordwest (interview met Het Bildt) liggen vier gemeenten die nu nog geen lid
zijn van De Marrekrite, maar waar door de aanleg van de Noordelijke
Elfstedenroute meer belang ontstaat voor lidmaatschap De Marrekrite. Het ligt
dan voor de hand het huidige routebeheer daar ook onder te brengen omdat
platform Noordwest-Fryslân wordt opgeheven;
In Noordoost (interview met Dongeradeel en Achtkarspelen) werken de
gemeenten intensief samen en heeft men inmiddels ook wandelroutenetwerk
ontwikkeld. Het contract voor routebeheer is momenteel wel meerjarig geregeld,
maar men wil graag de coördinatierol overdragen aan De Marrekrite. Voor
Achtkarspelen zou dit aanleiding kunnen zijn om evenals alle andere gemeenten
in deze regio lid te worden van De Marrekrite;
In Midden is minder duidelijk sprake van één regio (interview Tytsjerksteradiel),
maar Tytsjerksteradiel gaat mee in een verbreed recreatieschap De Marrekrite en
haakt dan niet aan bij het initiatief in Noordoost;
In Zuidoost heeft men een groot belang bij invulling van het routebureau door De
Marrekrite (interview Opsterland). Gemeenten als Heerenveen zijn zelfs opnieuw
lid geworden van De Marrekrite anticiperend op een verbreed recreatieschap.
De conclusie op basis van de interviews is voorlopig dat alle regio's van Friese
gemeenten een verbreed recreatieschap De Marrekrite willen, gericht op
ontwikkelingsbeheer en bovendien: hoe eerder des te beter in verband met veroudering
van het fietsknooppuntensysteem.
Recreatieorganisaties
Achterstand in onderhoud van recreatievoorzieningen is niet acceptabel;
Fryslân is als regio momenteel teveel projectgericht en te weinig beheergericht;
Het fietsknooppuntensysteem heeft in Friesland 1,6 miljoen euro gekost in andere
provincies een soortgelijk bedrag;
Door het achterlopen van onderhoud zijn er nu al weer provincies waar het
fietsknooppuntensysteem deels opnieuw wordt aangelegd;
De taken van een landrecreatieschap liggen op het integreren van:
o Actualisering en uniformering routes in het terrein met bebording;
o Het uitgeven van uniforme routekaarten tegen vergoeding;
o Het verstrekken van digitale routes (download) via eigen uniforme sites.
Probleem is momenteel dat vaak teveel projectgericht bordjes en routes worden
aangelegd, maar deze worden niet onderhouden en niet op elkaar afgestemd;
Een van de taken van een recreatieschap zou kunnen zijn om de hoeveelheid bordjes en
paaltjes te verminderen door gecoördineerde aanleg en onderhoud;
Indien De Marrekrite overgaat tot verbreding van de taken naar landrecreatie, moet dit
zich richten op uitvoeringstaken en niet op beleid of belangenbehartiging, daar zijn
andere partijen voor;
18
ELZINGA, OTERDOOM
PROCESMANAGEMENT