In de provincie Fryslân zijn vijf regio's die contracten hebben afgesloten voor het instandhoudingsbeheer van het fietsknooppuntensysteem. Alleen Noordwest heeft het contract met ANWB, de overige regio's (Zuidwest, Midden, Zuidoost en Noordoost) hebben een tijdelijk onderhoudscontract met Folkersma Verkeerstechniek. Momenteel worden de contracten adhoc en per regio afgesloten en bovendien is dit alleen instandhoudingsbeheer en geen ontwikkelingsbeheer: het fietsroutenetwerk verouderd dus elk jaar en er is geen synergie provinciedekkend; Op basis van de interviews met gemeentebestuurders en -ambtenaren is de inschatting van deelname aan routebeheer door De Marrekrite per regio als volgt: In zuidwest (interview met Wymbritseradiel) wil men graag routebeheer aanhaken bij verbreed Marrekrite, men is daar al lid van huidige Marrekrite en routebeheer zou een verbreding betekenen van huidige diensten die men afneemt; In Noordwest (interview met Het Bildt) liggen vier gemeenten die nu nog geen lid zijn van De Marrekrite, maar waar door de aanleg van de Noordelijke Elfstedenroute meer belang ontstaat voor lidmaatschap De Marrekrite. Het ligt dan voor de hand het huidige routebeheer daar ook onder te brengen omdat platform Noordwest-Fryslân wordt opgeheven; In Noordoost (interview met Dongeradeel en Achtkarspelen) werken de gemeenten intensief samen en heeft men inmiddels ook wandelroutenetwerk ontwikkeld. Het contract voor routebeheer is momenteel wel meerjarig geregeld, maar men wil graag de coördinatierol overdragen aan De Marrekrite. Voor Achtkarspelen zou dit aanleiding kunnen zijn om evenals alle andere gemeenten in deze regio lid te worden van De Marrekrite; In Midden is minder duidelijk sprake van één regio (interview Tytsjerksteradiel), maar Tytsjerksteradiel gaat mee in een verbreed recreatieschap De Marrekrite en haakt dan niet aan bij het initiatief in Noordoost; In Zuidoost heeft men een groot belang bij invulling van het routebureau door De Marrekrite (interview Opsterland). Gemeenten als Heerenveen zijn zelfs opnieuw lid geworden van De Marrekrite anticiperend op een verbreed recreatieschap. De conclusie op basis van de interviews is voorlopig dat alle regio's van Friese gemeenten een verbreed recreatieschap De Marrekrite willen, gericht op ontwikkelingsbeheer en bovendien: hoe eerder des te beter in verband met veroudering van het fietsknooppuntensysteem. Recreatieorganisaties Achterstand in onderhoud van recreatievoorzieningen is niet acceptabel; Fryslân is als regio momenteel teveel projectgericht en te weinig beheergericht; Het fietsknooppuntensysteem heeft in Friesland 1,6 miljoen euro gekost in andere provincies een soortgelijk bedrag; Door het achterlopen van onderhoud zijn er nu al weer provincies waar het fietsknooppuntensysteem deels opnieuw wordt aangelegd; De taken van een landrecreatieschap liggen op het integreren van: o Actualisering en uniformering routes in het terrein met bebording; o Het uitgeven van uniforme routekaarten tegen vergoeding; o Het verstrekken van digitale routes (download) via eigen uniforme sites. Probleem is momenteel dat vaak teveel projectgericht bordjes en routes worden aangelegd, maar deze worden niet onderhouden en niet op elkaar afgestemd; Een van de taken van een recreatieschap zou kunnen zijn om de hoeveelheid bordjes en paaltjes te verminderen door gecoördineerde aanleg en onderhoud; Indien De Marrekrite overgaat tot verbreding van de taken naar landrecreatie, moet dit zich richten op uitvoeringstaken en niet op beleid of belangenbehartiging, daar zijn andere partijen voor; 18 ELZINGA, OTERDOOM PROCESMANAGEMENT

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 160