Door het opwaarderen van de woon- en leefomgeving worden kavels anders ingedeeld en rijba nen omgelegd. Aanvullend wordt er aandacht besteed aan openbaar groen en openbare speel plaatsen. De uitvoering wordt gecombineerd met het verbeteren van de verouderde openbare in richting. Riolering, wegen, OV stammen uit de jaren 50. Evenals de openbare ruimte is de riolering sterk verouderd. Door de relatief lage ligging van wijk heeft het vaak te maken met wateroverlast. Dit wordt o.a. veroorzaakt door het verouderde riole ringsysteem. Het is noodzakelijk om de riolering te vervangen. 3.3 De kosten voor de rioleringswerkzaamheden in beide projecten worden gedekt uit het Ge meentelijk Rioleringsplan (GRP). Het Gemeentelijk Rioleringsplan 2007-2011 is door de raad vastgesteld. Met de lasten van deze kredieten wordt in de (meerjaren-) begroting product riolering rekening gehouden. 3.4 Elkien kan niet starten met zijn woning programma zonder werkzaamheden van de Gemeente Boarnsterhim. De werkzaamheden van de woningcorporatie Elkien en de Gemeente Boarnsterhim zijn op elkaa afgestemd. Doordat de gemeente vanwege de financiële situatie haar werkzaamheden (groen en grijs) moest uitstellen, kon ook Elkien haar programma niet uitvoeren. Hierdoor heeft het voorge nomen programma veel vertraging opgelopen. Door het krediet beschikbaar te stellen, kunnen beide partijen starten met hun werkzaamheden om zo de wijk van een noodzakelijke kwaliteitsin jectie te voorzien. 3.5 Een randweg met brug is noodzakelijk. De randweg is al jaren een discussiepunt binnen de gemeente en het dorp en wordt in verschil lende vormen genoemd in visies en rapporten (o.a. Akkrum op koers). Ook zijn er stedenbouw kundige onderzoeken gedaan naar de haalbaarheid en is er meerdere malen richting het dorp ge communiceerd (informatieavonden, nieuwsbrieven) over de mogelijke komst van zo'n weg. Gezien de verkeersproblematiek in het centrum van Akkrum (in de zomermaanden is deze over last nog groter) en de verwachting dat deze in de toekomst onacceptabele vormen zal aannemen is een randweg brug noodzakelijk. De randweg is eveneens van belang voor de bereikbaarheid van het UTD terrein, de zuidelijke woonwijken van Akkrum en achterliggende dorpen en gebied. Bij de realisatie van het UTD terrein is bij de aanleg van de ontsluitingsweg rekening gehouder met een toekomstige randweg. Er kan een randweg gerealiseerd worden op bestaand tracé, nadeel hiervan is de geluidsbelasting op de gevels (deze zullen extra aangepast moeten worden) en de verkeersveiligheid. Met het oog op de toekomst en de leefbaarheid in het dorp wordt nu gekozen om de voorgenomen randweg (ander tracé) en brug (zie bijlage 2) op te nemen in de herstructureringsplannen. 3.6 Geen planschade. Door het aanleggen van een vaste brug over de Polsteat, die noodzakelijk is voor de realisatie van de randweg worden een aantal woningeigenaren benadeeld. Dit kan planschade tot gevolg heb ben. Omdat de Gemeente Boarnsterhim opdrachtgever is voor de aanleg van deze brug draagt de gemeente ook de eventuele planschadeclaims. Inmiddels is voor dit plan, in opdracht van Elkien, een planschaderisicicoanalyse uitgevoerd. Sa menvattend kan worden gesteld dat deze brug al sinds 1957 in de plannen voorkomt en is even eens mogelijk gebleven na inwerkingtreding van het bestemmingsplan "Akkrum-Nes". Als de brug niet hoger wordt dan 5 meter, gerekend vanaf het NAP, is de kans op planschade klein. Er is ook geen planwijziging of ontheffing nodig. Pagina 4 Voorstel herstructurering krediet/bpmk/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 22