in de openbaarheid uit kan spreken over het vervolg. Tijdens deze raadsvergadering heeft de raad aangeven door te willen met het beleid en de beleidsnotitie ter inzage te leggen voor de inspraak. De notitie heeft van 1 december 2010 t/m 1 1 januari 2011 ter inzage gelegen. In deze periode zijn zes inspraakreacties binnengekomen. Deze zijn beantwoord in de Reactie- en Antwoordnota die als bijlage bij de beleidsnotitie is gevoegd. Provincie Tevens is er diverse keren contact geweest met de Provincie. Het beleid van de gemeente dat voorligt, kan op instemming van de provincie rekenen. Met het gemeentelijk beleid volgen we Windstreek 2000. Dat is op dit moment het vigerende beleid. Op 16 februari 2011 hebben Provinciale Staten de Houtskoolschets Windstreek 2011 vastge steld. PS hebben aangegeven dat deze verder uitgewerkt dient te worden als Structuurvisie. Vaststelling van die Structuurvisie duurt nog minstens een jaar. Tot die tijd is Windstreek 2000 nog het formele toetsingskader. Mocht de procedure voor het oprichten van een windcluster voortvloeiende uit het gemeentelijk beleid nog niet zijn afgerond voor vaststelling van de Structuurvisie Windstreek 2011, dan voor ziet Windstreek 2011 in de mogelijkheid het project als pijplijn-project aan te merken. Het project kan dan alsnog gerealiseerd worden op basis van de nu geldende voorwaarden. De hiervoor beschreven insteek werd hierbij tevens door de provincie geadviseerd. In het op 1 5 april 2011 gepresenteerde coalitie-akkoord van Gedeputeerde Staten is opgenomen dat er nog paar op een paar locaties windturbines mogen worden opgericht. Hieronder is de pas sage uit het akkoord weergegeven. "We willen meer opbrengst met minder nieuwe windmolens op slechts enkele plekken in de pro vincie. Een windmolenpark bij de Afsluitdijk moet het grootste deel van de Friese ambitie realise ren. Daarnaast verrijzen er vanuit Flevoland in het Friese deel van het IJsse/meer windmolens. Tot slot bieden wij ruimte voor een opschalingscluster op de kop van de Afsluitdijk en bij de grootschalige infrastructuur van het klaverblad bij Heerenveen. De overige gebieden sluiten wij uit van windmolens. Het opruimen van oude, weinig renderende molens is - ook bij rijksprojecten van 100MW en meer - een voorwaarde voor plaatsing van nieuwe en biedt de huidige windmoleneigenaren de mogelijkheid hierin te participeren. Bij nieuwe windmolenclusters onderzoeken we of en op welke wijze overheden, burgers en het maatschappelijk middenveld kunnen participeren. Dit alles leidt bij het College van B&W niet tot andere inzichten ten aanzien van windenergie en het voorgestelde gebied voor het oprichten van windturbines. Vanuit duurzaamheid en ruimtelijke aspecten achten wij de aangegeven locatie nog steeds geschikt voor het oprichten van windtur bines. Beleidskader: Algemeen In de bijgevoegde beleidsnotitie is een afweging gemaakt of en waar windenergie mogelijk zou zijn binnen onze gemeente. Hierbij is gekeken naar de wettelijke kaders, zoals het Rijks- en pro vinciaal beleid. Dit zijn kaders die bindend zijn voor de gemeente; de bandbreedte. Daarbinnen heeft de gemeente de vrijheid eigen kaders op te stellen of aanvullende voorwaarden te stellen. Het College heeft een aantal afwegingen op gemeente niveau gemaakt op basis van landschappe lijke kenmerken en het feit dat een initiatief een maatschappelijk rendement dient te genereren. In Pagina 2 3 03 Raadsvoorstel windbeleid/bptb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 29