in de openbaarheid uit kan spreken over het vervolg. Tijdens deze raadsvergadering heeft de raad
aangeven door te willen met het beleid en de beleidsnotitie ter inzage te leggen voor de inspraak.
De notitie heeft van 1 december 2010 t/m 1 1 januari 2011 ter inzage gelegen. In deze periode
zijn zes inspraakreacties binnengekomen. Deze zijn beantwoord in de Reactie- en Antwoordnota
die als bijlage bij de beleidsnotitie is gevoegd.
Provincie
Tevens is er diverse keren contact geweest met de Provincie. Het beleid van de gemeente dat
voorligt, kan op instemming van de provincie rekenen. Met het gemeentelijk beleid volgen we
Windstreek 2000. Dat is op dit moment het vigerende beleid.
Op 16 februari 2011 hebben Provinciale Staten de Houtskoolschets Windstreek 2011 vastge
steld. PS hebben aangegeven dat deze verder uitgewerkt dient te worden als Structuurvisie.
Vaststelling van die Structuurvisie duurt nog minstens een jaar. Tot die tijd is Windstreek 2000
nog het formele toetsingskader.
Mocht de procedure voor het oprichten van een windcluster voortvloeiende uit het gemeentelijk
beleid nog niet zijn afgerond voor vaststelling van de Structuurvisie Windstreek 2011, dan voor
ziet Windstreek 2011 in de mogelijkheid het project als pijplijn-project aan te merken. Het project
kan dan alsnog gerealiseerd worden op basis van de nu geldende voorwaarden.
De hiervoor beschreven insteek werd hierbij tevens door de provincie geadviseerd.
In het op 1 5 april 2011 gepresenteerde coalitie-akkoord van Gedeputeerde Staten is opgenomen
dat er nog paar op een paar locaties windturbines mogen worden opgericht. Hieronder is de pas
sage uit het akkoord weergegeven.
"We willen meer opbrengst met minder nieuwe windmolens op slechts enkele plekken in de pro
vincie. Een windmolenpark bij de Afsluitdijk moet het grootste deel van de Friese ambitie realise
ren. Daarnaast verrijzen er vanuit Flevoland in het Friese deel van het IJsse/meer windmolens.
Tot slot bieden wij ruimte voor een opschalingscluster op de kop van de Afsluitdijk en bij de
grootschalige infrastructuur van het klaverblad bij Heerenveen. De overige gebieden sluiten wij uit
van windmolens.
Het opruimen van oude, weinig renderende molens is - ook bij rijksprojecten van
100MW en meer - een voorwaarde voor plaatsing van nieuwe en biedt de huidige
windmoleneigenaren de mogelijkheid hierin te participeren.
Bij nieuwe windmolenclusters onderzoeken we of en op welke wijze overheden,
burgers en het maatschappelijk middenveld kunnen participeren.
Dit alles leidt bij het College van B&W niet tot andere inzichten ten aanzien van windenergie en
het voorgestelde gebied voor het oprichten van windturbines. Vanuit duurzaamheid en ruimtelijke
aspecten achten wij de aangegeven locatie nog steeds geschikt voor het oprichten van windtur
bines.
Beleidskader:
Algemeen
In de bijgevoegde beleidsnotitie is een afweging gemaakt of en waar windenergie mogelijk zou
zijn binnen onze gemeente. Hierbij is gekeken naar de wettelijke kaders, zoals het Rijks- en pro
vinciaal beleid. Dit zijn kaders die bindend zijn voor de gemeente; de bandbreedte. Daarbinnen
heeft de gemeente de vrijheid eigen kaders op te stellen of aanvullende voorwaarden te stellen.
Het College heeft een aantal afwegingen op gemeente niveau gemaakt op basis van landschappe
lijke kenmerken en het feit dat een initiatief een maatschappelijk rendement dient te genereren. In
Pagina 2
3 03 Raadsvoorstel windbeleid/bptb/2