de notitie zijn deze aspecten verder uitgewerkt. Hieronder zal nog even kort op het door het Col lege gestelde afwegingskader worden ingegaan. Conclusies beleid Vanuit de kaders van Rijk en provincie en de afwegingen die het College heeft gemaakt, zijn de volgende toetsingscriteria tot stand gekomen: 1het initiatief dient binnen de opportunity zone op de kaart te liggen (deze locaties zijn mo gelijk op basis van wet- en regelgeving, zodat een initiatief niet meer op alle beperkingen die voortvloeien uit wet- en regelgeving separaat getoetst hoeven te worden); 2. de helft van het totale aantal turbines in een cluster dient aan solitaire windturbines te worden gesaneerd en opgeschaald, waarbij de turbines in een cluster/lijnopstelling van 2 tot 10 turbines geplaatst dienen te worden. Deze te saneren turbines dienen in eerste in stantie in de gemeente Boarnsterhim te staan; 3. de ashoogte mag maximaal 60 meter zijn waarbij de provincie aangeeft dat hier in bijzon dere gevallen van afgeweken mag worden, mits gemotiveerd op grond van gebruiks- en belevingsfuncties; 4. er dient maatschappelijk rendement gegenereerd te worden, waar initiatiefnemer een exacte invulling aan dient te geven. Hierbij vloeien voorwaarde 2 en 3 rechtstreeks voort uit het provinciaal beleid. De gemeente heeft onder 2 de extra voorwaarde gesteld dat de te saneren turbines in de gemeente Boarnster him dienen te staan. Hierbij geldt dan uiteraard dat er niet meer turbines gesaneerd kunnen wor den dan er in totaal aan turbines staan in de gemeente. Mocht het noodzakelijk zijn meer turbines te saneren vanuit de eis dat minimaal de helft van het cluster aan solitaire turbines gesaneerd wordt, dan kunnen deze uiteraard wel uit een andere gemeente komen. Binnen voorwaarde 1 zijn echter een aantal kaders meegenomen; zowel de uitsluitingsgebieden van Rijk en Provincie (zie kaart beleidsnotitie vrijwaringsgebieden gebieden en plankaart wind streek 2000), alsmede de gemeentelijke keuze om daarnaast nog een landschappelijke afweging te maken. Het betreft hier de uitsluiting van de landschappelijk gave gebieden zoals die zijn op genomen in het bestemmingsplan Buitengebied 2008, waar de oorspronkelijke structuur en het ontstaan van het landschap nog zijn af te lezen. Dit is dus geen eis vanuit de provincie of het Rijk, maar een voorwaarde vanuit de gemeente. Tevens heeft het College de afweging gemaakt dat het landschappelijk niet wenselijk is om turbines te plaatsen in grote open gebieden. Dit houdt in dat de locatie ten oosten van de A32 tevens afvalt als mogelijke oprichtingslocatie. Zo heeft het College uiteindelijk de in de notitie weergegeven Opportunity zone vastgesteld; het ge bied tussen het spoor en de elektriciteitsleidingen vanaf de Stationsweg bij Grou tot aan de ge meentegrens. Landschappelijk gezien is dit een gebied waar al veel activiteiten zijn, waardoor realisatie van een windcluster hier goed op aansluit. Overigens zijn de bedrijventerreinen in onze gemeente niet geschikt voor het oprichten van een windcluster. Frisia in Grou is nog volop in ontwikkeling en ligt ook vlakbij de locatie waar de mo gelijke ontwikkeling van Grou-Noord zal plaatsvinden. Spikerboor is al bijna helemaal vol; daar is niet voldoende ruimte voor een windcluster. De overige bedrijventerreinen zijn allen kleinschalig; een windcluster is hier qua ruimtebeslag niet te realiseren. Vandaar dat ook vanuit die overwe ging aansluiting is gezocht bij infrastructuur. De laatste voorwaarde is een eigen keuze overweging van het College. Door direct omwonenden wordt regelmatig aangedragen dat ze overlast ervaren van de slagschaduw en dat men geluids overlast ervaart van de turbines. Daarnaast is windenergie vaak onderwerp van het maatschappe lijke debat en veel mensen hebben hier een mening over. Daarom is het belangrijk om alvorens een initiatief in de formele procedure te brengen, maatschappelijk draagvlak te creëren. Eén van de manieren hiertoe is om de omwonenden of zelfs de hele gemeenschap mee te laten profiteren Pagina 3 3 03 Raadsvoorstel windbeleid/bptb/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 30