Door aan te sluiten op deze gebieden kunnen zones met een significante ruimtelijke invloed wor den gecombineerd. Grootschalige infrastructuur vormt 'nieuwe' lijnen in het landschap. Door windturbines aan te laten sluiten op deze lijnen wordt het overige landschap minder aangetast. Wel kan die impact op de ruimtelijke omgeving voor verschillende gebieden langs de genoemde infrastructurele werken in meer of mindere mate aanwezig zijn. De verstoring wordt niet overal hetzelfde ervaren. Vanaf de A32 is er een groot verschil in de beleving van het landschap aan beide zijden van de snelweg. Aan de westkant van de snelweg overheerst met name de spoorlijn achter opgaand groen met daarachter een hoogspanningsleiding parallel aan de snelweg en spoorlijn. Het open landschap is aan deze kant nauwelijks beleefbaar. Aan de oostkant is juist het grootschalige ter penlandschap goed zichtbaar. Door deze panoramazichten worden windturbines aan de oostzijde van de snelweg uitgesloten. Het PM-kanaal met de beroepsvaart en de vele grote schepen die er doorheen varen heeft de uit straling van een belangrijk infrastructureel waterelement. Dit heeft invloed op het landschappelijk beeld. Desondanks is niet de hele route van het PM-kanaal geschikt voor plaatsing van windtur bines; het noordelijke deel van het traject binnen onze gemeente loopt langs de grens van het na- Kansrijke gebieden 3 03 Bylage Notitie windenergie - 3 aangepast na reacties 6-4-'111 /bptb/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 44