Door aan te sluiten op deze gebieden kunnen zones met een significante ruimtelijke invloed wor
den gecombineerd. Grootschalige infrastructuur vormt 'nieuwe' lijnen in het landschap. Door
windturbines aan te laten sluiten op deze lijnen wordt het overige landschap minder aangetast.
Wel kan die impact op de ruimtelijke omgeving voor verschillende gebieden langs de genoemde
infrastructurele werken in meer of mindere mate aanwezig zijn. De verstoring wordt niet overal
hetzelfde ervaren.
Vanaf de A32 is er een groot verschil in de beleving van het landschap aan beide zijden van de
snelweg. Aan de westkant van de snelweg overheerst met name de spoorlijn achter opgaand
groen met daarachter een hoogspanningsleiding parallel aan de snelweg en spoorlijn. Het open
landschap is aan deze kant nauwelijks beleefbaar. Aan de oostkant is juist het grootschalige ter
penlandschap goed zichtbaar. Door deze panoramazichten worden windturbines aan de oostzijde
van de snelweg uitgesloten.
Het PM-kanaal met de beroepsvaart en de vele grote schepen die er doorheen varen heeft de uit
straling van een belangrijk infrastructureel waterelement. Dit heeft invloed op het landschappelijk
beeld. Desondanks is niet de hele route van het PM-kanaal geschikt voor plaatsing van windtur
bines; het noordelijke deel van het traject binnen onze gemeente loopt langs de grens van het na-
Kansrijke gebieden
3 03 Bylage Notitie windenergie - 3 aangepast na reacties 6-4-'111 /bptb/12